Springen naar inhoud

Vraagje optimalisatie: vrachtwagen vollen

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 18 juni 2005 - 22:48

Beste

Hoe kan ik een model opstellen (wiskundig)(oplossing zelf niet) om te berekenen hoeveel dozen van 33 cm op 44 cm op 66 cm in een kamion van 3 meter op 2 meter op 5 meter kunnen? Ik geraak er maar niet aan uit.

Groetjes

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

• Gast

Geplaatst op 18 juni 2005 - 23:33

Als ik je vraag goed snap bedoel je het over het typische vrachtwagenprobleem, wat NP-compleet is. Er kan geen algoritme gevonden worden om dat op te lossen.

Er zijn wel strategiŽn daarvoor: Best-Fit, First-Fit.

Of versta ik je vraag verkeerd?

Iwerke

Iwerke

• >250 berichten
  • 407 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 juni 2005 - 09:06

een model weet ik niet maar als je gewoon het volume van de vrachtwage berekent en dan het volume van 1 doos kan je toch berekenen hoeveel dozen er in gaan...

• Gast

Geplaatst op 19 juni 2005 - 09:07

Het wordt verondersteld opgelost te worden met lineaire programmatie, ook gebruik van binaire variabelen is toegelaten. Aangezien het gegeven voorbeeld misschien wel te moeilijk is, dan schakel ik een niveau lager:

Je wil 7 kleine plankjes (afmetingen gegeven) zagen uit een plank van 1
op 5 meter. Hoe moet je de plankjes zagen om zo min mogelijk verlies te
hebben? (je mag er natuurlijk vanuit gaan dat de afmetingen van de plankjes niet juist zullen passen in de grote plank).

Welke techniek?
Gegroet

Iwerke

Iwerke

• >250 berichten
  • 407 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 juni 2005 - 09:08

ja srr ik zie juist dat je mijn antwoordt van hierboven niet echt nodig had srr daar voor

• Gast

Geplaatst op 19 juni 2005 - 13:08

een model weet ik niet maar als je gewoon het volume van de vrachtwage berekent en dan het volume van 1 doos kan je toch berekenen hoeveel dozen er in gaan...

Was het maar zo simpel, het betreft hier niet een gevraagd aantal blokjes van 1dm≤ dat moet passen in een m≥ hoor.

Andy

Andy

• >250 berichten
  • 294 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 juni 2005 - 13:15

hoe ik het zou doen:
stapel ze allemaal zoals je normaal zou doen, dus niet door elkaar ofzo, maar doos en op zelfde manier doos erbovenop enz enz
probeer op die manier een configuratie te vinden die zo groot mogelijk is (dusja, best benaderend) en dan kijken bvb aan bovenkant heb ik nog zoveel cm over krijg ik er nog tussen? (telkens grootste proberen tussenkrijgen)

maar waarsch is dit niet de meest wiskundige oplossing, sry

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 19 juni 2005 - 15:06

Ik zou ook niet weten hoe je dit in een formule of een model kunt uitdrukken, maar je kunt ook gewoon proberen.
Ik heb deze oplosssing bedacht:

De vloer van de camion is 2 meter breed. Daar past 3 keer 66 cm in, houdt je nog 2 cm over.

De vloer is 5 meter lang, daar past 15 keer 33 cm in, houdt je nog 5 cm over.

Per laag kun je zo 45 dozen neerleggen.
In de hoogte van 3 meter passen 6 lagen van 44 cm = 264 cm.

Voor een zevende laag is dan nog maar 36 cm over, die laag moet dus met de maat van 33 vertikaal.
Weer 3 keer 66 in de breedte, maar in de lengte past er nu maar 11 keer 44 in, dat is 484 cm.

Zo krijg je dus: 6 lagen van 45 = 270 dozen.
Op de zevende laag: 3 x 11 = 33 dozen.
Totaal: 303 dozen.

Laten we er een wedstrijdje van maken, wie weet een slimmere stapeling?

• Gast

Geplaatst op 19 juni 2005 - 15:23

Ja, maardit betreft wel een examenvraag, waarin expliciet gevraagd wordt een model op te stellen.

(om dan vb achterna met lindo of lingo op te lossen, mocht je deze programma's kennen).

Andy

Andy

• >250 berichten
  • 294 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 juni 2005 - 15:59

mijn *algoritme*...

-ge neemt een zijde van de laadruimte.
-je deelt die zijde door de grootste/middenste/kleinste zijde van uw dozen
-je kijkt welke het beste een geheel getal benaderd
-opnieuw voor andere lengte van laadruime en dan natuurlijk niet meer delen door de reeds gebruikte afmeting van de doos
-voor laatste blijft er maar 1 mogelijkheid meer over....
-nu kijk je naar de randen: hoeveel heb je nog over en kan ik die nog opvullen met andere dozen of niet? (heb ik bvb nog 36 cm over zodat ik 33 kan opstapelen) kies de grootst mogelijke lengte (evidentie gewijs)

met java zou dit wel lukken om te programeren...

NASE

NASE

• >250 berichten
  • 385 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 juni 2005 - 16:06

Maar wie zegt dat je niet 5 dozen recht moet stapelen, en dan 5 schuin??

>>met java zou dit wel lukken om te programeren...
Laat u gaan zou ik zeggen.

Andy

Andy

• >250 berichten
  • 294 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 juni 2005 - 16:10

schuin lijkt mij geen goeie oplossing....
maar kweet wa ge bedoelt, is mss wel zo, maar uiteindelijk gaat ge teveel verlies hebben bovenaan denk ik...
nja
mss allemaal terzelfdertijd bekijken, ge hebt 6tal mogelijkheden zeker als ge ze allemaal in zelfde richting legt? bekijken waarmee da get minste plaats verliest en plaats die ge verliest verder aanvullen.... nuja, zal wel verkeerd zijn
sry

• Gast

Geplaatst op 19 juni 2005 - 20:20

Ik zeg het, het is een NP-compleet probleem. Er bestaat geen algoritme die het juiste antwoord kan geven. Ik denk zelfs niet dat er een algoritme bestaat dat 4/3 van de correcte oplossing kan berekenen.

Wat je moet doen waarschijnlijk is gewoon, exhaustief beginnen zoeken, en de heuristieken Best-FIt of First-Fit toepassen.

En mss kan je wel nog een paar Branch-and-Bound criteria vinden, ik weet er nu wel niet direct een paar.

Greets

• Gast

Geplaatst op 19 juni 2005 - 21:44

bedankt allemaal
morgen examen
(maar dat examen gaat over meer dan dit alleen ze, gene paniek)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures