Balk constructie

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Balk constructie

Ik ben met een verbouwing bezig en heb wil een overspanning maken met een houten balk. De kamer is 7,5 meter lang (de balken zijn ook 7,5 meter en de hartafstand is 60cm). Nu willen we een overspanning over de breedte maken van 5,1m. Hiervoor is door een houthandel een balk geadviseerd van 20x10 met een kokerbalk van 3cm dikte eromheen. Hoe zou ik kunnen berekenen of dit voldoende is?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Balk constructie

Verplaatst naar Constructie- en sterkteleer.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.502

Re: Balk constructie

Is die balk van 200* 100 mm ter lengte van 5,10 mtr bedoeld om de lange balken in het midden te ondersteunen en waartoe een houten (gelijmde)omkokerinfg ter dikte van 3 cm wordt vermeld?

Als dit zo is,raad ik een Ipe profiel aan,welke je een houten -nietdragende- ommanteling geeft ;heeft ook nog een brandbeveiligend effect op het staal .Neem dan wel minimaal 20 mm houtdikte.

Dit soort vragen vereisen wel verduidelijking,anders blijft het gokken in een antwoord.

Berichten: 150

Re: Balk constructie

Naar ik versta is die houten balk idd een ondersteuning van die lange balken.

Een schetsje ware natuurlijk wel handig geweest.

Berichten: 4.502

Re: Balk constructie

Dus bij een moederbalklengte van 5,10 cm behoort een belasting met een veldbreedte van 0,625* 7,50 m= 4,69 m en dat wordt dus per strekkende meter 4,69 m2.

Per m2 moet je dan het eigen gewicht van de vloer en de vereiste variabele belasting gebruiken en daarvoor geeft de TGB normen ,afh.van gebruik (woningen 175 kg/m2 en een veiligheids factor van 1,5 )

Als je normaal gebruikelijk nieuw staal gebruikt wordt de toelaatb.spanning 235/1,5 N/mm2 ,bij hout afh.soort en kwaliteit.

Er bestaat echter ook nog een grens van een geconc.last van 300 kg op 0,25 m2 en een altijd aanw.last van 40% var.,al met al voor een hobbyist niet eenvoudig om al deze berekeningen te maken

Er is echter nog een tweede berekening nodig en wel om te voldoen aan de doorbuigingseis van L/333 ,dus hier een doorbuiging van max. 510cm/333 = 15,3 mm !

Er zou wat inzitten om een deskundige erbij te halen!

Berichten: 15

Re: Balk constructie

Ik ben met een verbouwing bezig en heb wil een overspanning maken met een houten balk. De kamer is 7,5 meter lang (de balken zijn ook 7,5 meter en de hartafstand is 60cm). Nu willen we een overspanning over de breedte maken van 5,1m. Hiervoor is door een houthandel een balk geadviseerd van 20x10 met een kokerbalk van 3cm dikte eromheen. Hoe zou ik kunnen berekenen of dit voldoende is?
Ik beantwoord met het volgende vergelijkbaar geval:

Onlangs werd mij gevraagd een vlondertje van een meter breed, aan te brengen in een atelierruimte van 4 m.breed

daartoe werden 2 horizontale balken" liggers" gekocht( bij de G.)van 7 bij 5 cm, doorsnede, wat natuurlijk te dun is !

De ideale overspanningsbalk voor dakbedekking is 5 cm bij 10 cm doorsnede en 5 meter lang ( bij grotere lengte,

moet deze" Balk " in het midden gesteund worden door een "staander" van dezelfde doorsnede en met "Hoekijzers" !

Toen ik het ( kleinere-)frame af had bogen de " Liggers toch lichtjes dud teveel door. de achterste ligger moet met keilbouten i/d stenen muur geschroefd worden

de voorste overspanning die goedkoop en zonder ondersteining moest zijn daar is een horizontaa; vloerdeel dus en gewone vlooerplank van 10 cm breed en 2 cm dik tegenaan geschroefd met een driehoelsverbinding a/d uiteinde.

Dat is bijna net zo stevig als indien direct een balk van 10 cm doorsnede, was gebruikt ipv een van 7 cm maar een vloerdeel van 1o cm en een balk van 7 cm zijn natuurlijk wel 5 euro(!) goedkoper dan een balk van 10 cm doorsnede

Tja je kan ook te goedkoop timmeren. (Ik zou niet willen wonen in een toren flatgebouw met dunne pilers i/h zicht also de architect wilde zeggen : " Kijk hoe lekker-dun die pijlers zijn ! dat is geen kunst dat is levens/aardbevings gevaarlijk.)

Een vorige commentator had het over een Stalen balk, dan heeft hij het originele bericht niet goed gelezen !

Dit is ioverigens geen wetenschapsvraag maar het ervarings-" oog" van de Timmermanskunst ! Hoogachtend " Blue Hue

Reageer