Kans op een scherpe hoek

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Kans op een scherpe hoek

Beste mensen,

Ik heb een probleem, het luid als volgt:

Stel je hebt een oneindig vlak.

Je zet hier op twee willekeurige plaatsen een stip, A en B

Hoe groot is de kans dat zich bij de derde (willekeurige) stip C een SCHERPE driehoek ABC ontstaat?

Ik was zelf van mening dat deze kans zo goed als 1 is, je zet namelijk twee stippen. Trek een cirkel die deze twee stippen raakt. Als het punt C buiten deze cirkel valt is de hoek scherp.

En de kans dat je op een oneindig vlak een 'eindig' vlak raakt lijkt mij zeer klein.

Wie is het met me eens?

Lever maar commentaar

Gebruikersavatar
Berichten: 17

Re: Kans op een scherpe hoek

Een driehoek kan toch niet scherp zijn, alleen een van de hoeken van die driehoek!? Aannemende dat je de hoek ACB (of BCA) bedoelt heb je gelijk.

Re: Kans op een scherpe hoek

Ja haha da was ik vergeten erbij te zeggen.

:shock: ;) Bedankt

Re: Kans op een scherpe hoek

Je moet er wel even bij vermelden dat de punten A en B lijnrecht tegenover elkaar in de cirkel moeten liggen.

Maar jke hebt wel gelijk. De kans dat punt C buiten de cirkel valt is:

Code: Selecteer alles

 100% - t, waarin t = oneindig klein  
De kans bestaat dus wel

Re: Kans op een scherpe hoek

In de cirkel liggen oneindig veel punten (een punt heeft immers geen oppervlakte) en buiten de cirkel liggen oneindig veel punten, dat wil zeggen dat de kans dat je nieuwe punt binnen de cirkel valt even groot is als de kans dat hij er buiten valt. Dwz 50% kans

Re: Kans op een scherpe hoek

In de cirkel liggen oneindig veel punten (een punt heeft immers geen oppervlakte) en buiten de cirkel liggen oneindig veel punten, dat wil zeggen dat de kans dat je nieuwe punt binnen de cirkel valt even groot is als de kans dat hij er buiten valt. Dwz 50% kans


yeah right! Hoe groot is de kans dat ik een miljoen euro win? Ik win hem of wel of niet, dus 50% kans.

Re: Kans op een scherpe hoek

@ ikke:

Oneindigheid is een moeilijk begrip. Je moet het niet zien als een getal maar als een begrip.

Dus als je bedenkt dat er in een cirkel oneindigveel punten liggen, en buiten de cirkel ook dan zijn er dus aan beide kanten evenveel punten. Dus de verhouding is

R<<--;-->> : R<<--;-->>

en dat is 1:1

en dat is 50%

Re: Kans op een scherpe hoek

@Anonymous

Ik kan de methode ook gebruiken om pi te benaderen door willekeurig punten te schieten op een plat vlak met een cirkel er op. En ik heb pi nooit benaderd op 0,5.

Hoe moeilijk het begrip oneindig ook moge zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: Kans op een scherpe hoek

Anonymous schreef:@ ikke:

Oneindigheid is een moeilijk begrip. Je moet het niet zien als een getal maar als een begrip.

Dus als je bedenkt dat er in een cirkel oneindigveel punten liggen, en buiten de cirkel ook dan zijn er dus aan beide kanten evenveel punten. Dus de verhouding is

R<<--;-->> : R<<--;-->>

en dat is 1:1

en dat is 50%
Ehm.. dat lijkt me een beetje vreemd...

Dat is ongeveer hetzelfde als zeggen:

Limiet x->oneindig van 2*x/x = 1 want zowel 2*x als x gaat naar oneindig... Dus oneindig / oneindig = 1

Het moge duidelijk zijn dat die limiet toch echt 2 is..
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...

Berichten: 33

Re: Kans op een scherpe hoek

@anonymous

wat jij dus zegt is dat oneindig/oneindig gelijk is aan 1... dat zou ik wel ne keer willen zien, laat me raden, oneindig - oneindig is gelijk aan 0? :shock:

oneindig is geen gewoon getal hé, je kan daar niet dezelfde rekenregels voor gebruiken als reële getallen...

Re: Kans op een scherpe hoek

Oneindig - oneindig is niet nul nee, dat is ook oneindig.

Ik zal mijn beredenering wat verder uitwerken:

Een punt is een nul-dimensionaal figuur zonder oppervlakte, de oppervlakte is dus nul. Als je cirkel nu een oppervlakte heeft van zeg 10 cm^2 dan kan je daarmee dus het aantal punten in de cirkel uitrekenen,

nl:

10 cm^2 / 0 cm^2 = oneindig (als je het daar niet mee eens bent moet je het even zeggen, dan leg ik dat in een latere post uit)

Dus we kunnen nu stellen dat het aantal punten in de cirkel gelijk is aan het aantal punten erbuiten.

Berichten: 33

Re: Kans op een scherpe hoek

oneindig - oneindig = onbepaald

dus niet oneindig...

Re: Kans op een scherpe hoek

tenzij je me bepaalde limieten werkt, dan is da te bepalen (sorty dat dit gn algemeen nederlands is, maar is ben da niet gewoon om z te typen :shock: )

en welke hoeken vroeg je exact?

ik kan het er precies niet uit afleiden

Reageer