Springen naar inhoud

Druk bij niezen

• Log in om te kunnen reageren

nosonoso

nosonoso

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 juni 2009 - 14:21

Een tijd geleden had ik iets op tv hierover gezien, maar ondertussen enkele jaren later kon ik geen exact antwoord verschaffen tijdens een discussie over dit onderwerp.

De vraag is dan ook hoeveel druk er juist op de wervelkolom terecht komt bij een keer niezen.
Mocht iemand dit weten graag ook een bronvermelding.

Alvast hartelijk dank! =D>

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 juni 2009 - 15:31

Druk lijkt me erg moeilijk te zeggen maar probeer het volgende sommetje eens voor het gevoel:
Twee pakken suiker van een kilo op 75 cm van je vandaan houden (gestrekte arm) &
een verhuisdoos van 15 kilo tegen de buik zetten (=zwaartepunt op 20 cm van de rug). De belasting op de rug is in het laatste geval al 30 Nm en dat zegt je niet eens iets over de piekbelasting bij het werkelijke optillen.
Zet een standaard M8 bout vast met 30 Nm (momentsleutel) en je weet hoe veel dat al is..

Het is een wat simplistische kijk maar om een beetje gevoel te krijgen voor de krachten is het niet onaardig lijkt me =D>
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juni 2009 - 16:51

De vraag is dan ook hoeveel druk er juist op de wervelkolom terecht komt bij een keer niezen.
Mocht iemand dit weten graag ook een bronvermelding.

Ik denk eigenlijk weinig tot niets. Of bedoel je de druk op de wervelkolom door de bewegingen die men maakt als men niest? Intrathoracaal gebeurt er weinig bijzonders, nog sterker, het volume van de longen -en daardoor de druk op omliggende structuren- neemt juist af.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures