Hoge bloeddruk psychofarmaca

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1.425

Hoge bloeddruk psychofarmaca

Van welke psychofarmaca kan bij verhoging van de dosering hoge bloeddruk als neveneffect optreden?

Is het mogelijk dat hypertensie één van de beginsymptomen is van maligne neuroleptica syndroom ? Met name als er ook sprake is van akathisie en lichte verhoging?
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Hoge bloeddruk psychofarmaca

Alle antipsychotica met anti-dopaminerge eigenschappen, dus volgens mij allemaal. Als er sprake is van acathisie en hyperthermie is de kans wel erg groot dat een niet pre-existente hypertensie het gevolg is van een maligne neuroleptica syndroom. Dit komt dan door een dopaminereceptorblokkade in het vasomotorische centrum in de hypothalamus.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 1.425

Re: Hoge bloeddruk psychofarmaca

Zeer bedankt.

Ik lees op wikipedia dat maligne neuroleptica syndroom (doorgaans) gepaard gaat met een verhoogd creatine fosfokinase gehalte (CPK). Een psychiater in opleiding die ik hier vanmiddag op wees was hier niet mee bekend.
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Hoge bloeddruk psychofarmaca

Klopt, door de rigiditeit treedt spierverval op, hoewel antipsychotica ook direct toxisch kunnen zijn voor de spieren.

Het CK is een goede voorspeller voor de ernst van de aandoening, hoewel er maligne neuroleptica syndromen beschreven zijn zonder verhoging van het CK. Met andere woorden, bij verdenking bepalen; een hoog CK ondersteunt je diagnose, een normaal CK sluit eentje niet uit.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Hoge bloeddruk psychofarmaca

Voornamelijk de zogenaamde typical antipsychotica hebben anti-dopaminerge eigenschappen. Bijvoorbeeld clozapine (een der atypical APs) heeft een verwaarloosbare bindingsaffiniteit voor dopaminerge receptoren.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Hoge bloeddruk psychofarmaca

Verwaarloosbaar zou ik niet zo snel zeggen aangezien vaak (1-10%) extrapiramidale verschijnselen optreden.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Hoge bloeddruk psychofarmaca

Excuus, ik haal wat zaken door elkaar. Clozapine bindt inderdaad wel degelijk aan o.a. D2 receptoren in het brein.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 1.425

Re: Hoge bloeddruk psychofarmaca

De atypische zijn wat betreft hypertensie en maligne neuroleptica syndroom meen ik wel wat veiliger dan de klassieke.

Kan andere medicatie in combinatie met een neurolepticum als Imap, zoals prothiaden (tricyclisch antidepressivum) en promethazine het risico verhogen?
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Reageer