Springen naar inhoud

Hypertensie niet voelbaar?

• Log in om te kunnen reageren

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juni 2009 - 16:12

Overal lees ik dat men hypertensie niet kan voelen. Nochtans kun je toch voelen dat je hart harder (en sneller) slaat? Bijvoorbeeld bij een inspanning. Waarom stelt men dan dat je hypertensie niet kunt voelen?
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juni 2009 - 16:33

Omdat je niet de druk op je vaten voelt. De bloeddruk is afhankelijk van het hartminuutvolume en de perifere vaatweerstand. Gaat je slagfrequentie + ejectiefractie omhoog dan stijgt de bloeddruk als gevolg daarvan. Dit houdt niet in dat een hoge bloeddruk altijd het gevolg is daarvan omdat je nog met je perifere vaatweerstand zit die verhoogd kan zijn. Daarnaast speelt de volumehuishouding door de nier een rol. Als de nier 'per ongeluk' teveel natrium en water terugresorbeert (onder aldosteron) gaat je circulerende volume ook omhoog wat kan leiden tot hypertensie. Zo heb je nog andere oorzaken voor hypertensie die niet gepaard gaan met een verhoogd hartminuutvolume.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juni 2009 - 18:08

Men voelt de druk op de vaten niet, maar men voelt toch wel de kracht waarmee het hart slaat? Hoe krachtiger het hart slaat, hoe hoger de bloeddruk? Immers, hoe krachtiger het hart slaat, des te groter wordt de druk in de bloedvaten, want die zijn verbonden? En op zeker niveau kan men dan toch merken dat de bloeddruk de hoogte in gaat? Men voelt immers het hart steviger kloppen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juni 2009 - 18:19

Immers, hoe krachtiger het hart slaat, des te groter wordt de druk in de bloedvaten, want die zijn verbonden? En op zeker niveau kan men dan toch merken dat de bloeddruk de hoogte in gaat? Men voelt immers het hart steviger kloppen.

Nee, je voelt niet de bloeddruk, alleen de hartslag en pompkracht die omhoog gaan. Daaruit kun je extrapoleren dat de bloeddruk ook omhoog gaat, maar dit voel je niet. Er zijn namelijk situaties dat je een verhoogd hartminuutvolume hebt zonder hypertensie (denk bijvoorbeeld aan hemorrhagische shock waarbij je zoveel bloed hebt verloren en de bloeddruk zo laag is dat het hart gaat compenseren door heel snel te kloppen) en er zijn situaties waarin je een normaal hartminuutvolume hebt (zoals dat voorbeeld in mijn vorige post over de nier) terwijl de bloeddruk wťl verhoogd is.

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juni 2009 - 18:40

Het is nu duidelijk voor mij. Dank voor de antwoorden.

Rhiannon

Rhiannon

• >1k berichten
  • 2756 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 juni 2009 - 12:32

Ik moet met je van mening verschillen, Anusthesist. Ik heb al jaren last van hoge bloeddruk en slik daar dan ook dagelijks medicijnen voor. Het is me nu al verschillende keren voorgekomen dat ik voelde dat mijn bloeddruk verhoogd was doordat ik 'zware' armen kreeg en lichte duizelingen, waarop ik naar de dokter ging, die dit ook via de bloeddrukmeting vaststelde.

Op mijn vraag aan de cardiologe of ik me dit verbeeldde, antwoordde zij dat er inderdaad mensen zijn die voelen dat hun bloeddruk verhoogd is. Het krijgen van zware armen en duizelingen is inderdaad een symptoom hiervan.
Hoe minder kennis, des te onwrikbaarder het oordeel.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juni 2009 - 12:36

Ik geloof zeker dat jij last hebt van zware armen en duizelingen, maar dat verhaal van de cardioloog geloof ik niet.

Rhiannon

Rhiannon

• >1k berichten
  • 2756 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 juni 2009 - 10:26

Het is niet mijn gewoonte te liegen, Anusthesist. De cardiologe in het LUMC heeft mij dit welzeker verteld.
Hoe minder kennis, des te onwrikbaarder het oordeel.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juni 2009 - 10:31

Zo bedoelde ik dat niet. Ik geloof jou wel, en dat de cardioloog jou dit verteld heeft. Ik geloof alleen de cardioloog niet.

Elke

Elke

• >250 berichten
  • 402 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 juni 2009 - 11:10

Je kan er wel symptomen van ervaren. Zo ken ik iemand die ineens heel regelmatig (minimaal 2 keer per maand) last kreeg van migraine-aanvallen die zeker een dag duurde. Toen ze haar bloeddruk liet meten was deze sterk verhoogd en kreeg ze medicijnen voorgeschreven. Sinds ze aan de medicijnen is en haar bloeddruk genormaliseerd is heeft ze praktisch nooit meer een migraine-aanval gehad.
Dit wil echter niet zeggen dat je de hypertensie voelt, je voelt hooguit de gevolgen daarvan.

Veranderd door Elke, 21 juni 2009 - 11:10

Destiny is but a word created by man to accept reality

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 juni 2009 - 11:31

Je kan er wel symptomen van ervaren. Zo ken ik iemand die ineens heel regelmatig (minimaal 2 keer per maand) last kreeg van migraine-aanvallen die zeker een dag duurde. Toen ze haar bloeddruk liet meten was deze sterk verhoogd en kreeg ze medicijnen voorgeschreven. Sinds ze aan de medicijnen is en haar bloeddruk genormaliseerd is heeft ze praktisch nooit meer een migraine-aanval gehad.

Kan er gewoon niet sprake zijn van co-morbiditeit? Migraine en hypertensie kunnen goed naast elkaar bestaan zonder dat er een causaal verband hoeft te zijn. Om te voldoen aan de diagnose hypertensie heb je sowieso meerdere metingen nodig (minstens 3) in rust over een aantal weken. 1 meting bij de huisarts valt al snel te hoog uit (witte jas-hypertensie). Anti-hypertensiva worden inderdaad gegeven bij migraine om een aanval te voorkomen. Echter, het mechanisme is niet helemaal duidelijk en de prevalentie van migraine bij mensen met hypertensie is niet hoger dan bij normotensieve mensen.

Elke

Elke

• >250 berichten
  • 402 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 juni 2009 - 11:35

De diagnose hypertensie is wel officieel gesteld hoor, met meerdere metingen inderdaad over het verloop van de tijd. De huisarts en zijzelf (ze is ook verpleegkundige) hebben de migraine wel met grote waarschijnlijkheid toegeschreven aan de hypertensie, ook vanwege het duidelijke effect van de antihypertensiva (Coversyl), al kan je het nooit met zekerheid zeggen natuurlijk.
Destiny is but a word created by man to accept reality

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 juni 2009 - 11:49

De diagnose hypertensie is wel officieel gesteld hoor, met meerdere metingen inderdaad over het verloop van de tijd. De huisarts en zijzelf (ze is ook verpleegkundige) hebben de migraine wel met grote waarschijnlijkheid toegeschreven aan de hypertensie, ook vanwege het duidelijke effect van de antihypertensiva (Coversyl), al kan je het nooit met zekerheid zeggen natuurlijk.

Ze moeten uitkijken met causale verbanden zoeken. Als ik buikpijn heb van de obstipatie en ik neem een laxeermiddel waardoor de obstipatie weggaat ťn ook de buikpijn, wil dat niet zeggen dat het laxeermiddel pijnstillend werkt. Onderzoeksresultaten m.b.t. hypertensie als oorzaak voor migraine zijn niet consistent en je mag daarom niet de conclusie trekken dat er een causaal verband is. Temeer omdat de prevalentie van migraine onder hypertensieve mensen niet hoger is dan onder normotensieve mensen. Dat bij iemand met aanleg voor migraine een hoge bloeddruk een uitlokkende factor is kan natuurlijk wel.
De eerste keuze als antihypertensivum bij migraine is een B-blokker zoals propranolol. Waarschijnlijk had de huisarts goede redenen om Coversyl te geven.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures