Springen naar inhoud

Informatieoverdracht

• Log in om te kunnen reageren

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 16 juni 2009 - 17:11

Uit tweede postulaat SRT volgt dat informatieoverdracht maximaal c is. Hoe leidt ge dit af?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 16 juni 2009 - 17:59

Ik begrijp de vraag als: Hoe leid je uit SRT af dat informatie zich maximaal met de snelheid van het licht kan verplaatsen/verspreiden?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 juni 2009 - 19:37

De vraag is al beantwoord...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 16 juni 2009 - 21:07

Zie http://galileoandein...upVelocity.html
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 juni 2009 - 22:22

Ik wil wel een poging wagen, al moet ik wel zeggen dat ik zelf niet helemaal thuis ben in de academische opbouw van de speciale relativiteitstheorie...
Stel dat informatie zich sneller dan het licht zou kunnen voortplanten, dan moet dit gebeuren via een deeltje (of golf, wat equivalent is) dat sneller gaat dan de lichtsnelheid (anders schendt het het lokaliteitsprincipe), stel dat dit deeltje geen massa heeft, dan zou het even snel gaan als de lichtsnelheid, en niet sneller. Dus moet het deeltje een massa hebben, maar dan is zijn energie imaginair. LaTeX . Conclusie: informatie plant zich maximaal voort tegen de lichtsnelheid.

Stel dat v>c, dan is de teller van dit product imaginair, dit zou op zijn beurt impliceren dat de energie imaginair is (wat nonsens is), OF dat ook de massa van dit deeltje imaginair is. Dit zijn de zogenaamde tachyonen. Aangezien de massa van die tachyonen imaginair is, kunnen deze deeltjes niet trager gaan dan de lichtsnelheid (of de energie wordt imaginair, wat nonsens is). Maar volgens mij wordt er gewoon uitgegaan van het feit dat massa niet imaginair kan zijn. Overigens zijn er nog enkele andere problemen met tachyonen, zoals in de Klein-Gordon vergelijking.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

eendavid

eendavid

• >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 juni 2009 - 23:39

Zie bijvoorbeeld hier of elk aanvaardbaar boek dat speciale relativiteit aanleert. Het is de onderstelling speciale relativiteit + causaliteit die de onmogelijkheid van sneller-dan-licht informatieoverdracht impliceert.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures