[scheikunde] tabel 45 binas

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] tabel 45 binas

ik had een vraagje, want ik moet voor scheikunde de letters en lege plekken in binas tabel 45 verklaren. Ik snap alle "s"en wel maar over de rest ben ik het niet zeker. ik hoet het kunnen doen door een reactie te geven bijv. een zuur/base of redox reactie.

groeten Berry

foutje voor het onderwerp, het moet natuurlijk met rechte haken maar ik heb per ongeluk op plaatsen gedrukt en weet niet meer hoe ik het onderwerp kan veranderen.

mijn excuses hiervoor

(aangepast jvdv)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [scheikunde] tabel 45 binas

Ik snap alle "s"en wel maar over de rest ben ik het niet zeker.
er staat toch een legenda onder?
ik hoet het kunnen doen door een reactie te geven bijv. een zuur/base of redox reactie.
=D> Dit gaat toch over oplosbaarheid van zouten???
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: [scheikunde] tabel 45 binas

er staat toch een legenda onder?
ja, maar bij bijv. NH4+ en OH- staat een lege plek, dit is te verklaren door een redox reactie.

en de "m" is te verklaren met een evenwicht, want over waar een m staat en zelfs een 's" zijn toch goed op te lossen als er maar genoeg water is .

Berichten: 817

Re: [scheikunde] tabel 45 binas

Ik denk dat het bij het geval NH4OH eerder te doen is om het feit dat dit het gevolg is van het oplossen van NH3 in water

immers: NH3 + H2O <-> NH4OH

NH3 heeft dus gereageerd met water om dat NH4OH te krijgen. Lijkt me dus nutteloos om oplosbaarheid te bespreken als er chemische reactie met het solvent optreedt.

Als je bv kijkt naar BaO waar ook een 'opening' zou moeten staan, valt het opnieuw te verklaren door het feit dat er opnieuw een reactie optreedt.

BaO zal H onttrekken aan water, en bijgevolg Bariumhydroxide vormen, en hydroxides vrijstellen in het water (gaat dus als base reageren).

Je kan moeilijk zeggen: er lost 2g BaO op, als dat helemaal niet oplost. Het reageert weg naar iets anders.

Ik heb echter geen binas, dus ik ben niet 100% zeker of dit is waar je op doelt, maar als ik me een standaard oplosbaarheidstabel bedenk, neem ik aan dat het hier dus over gaat.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [scheikunde] tabel 45 binas

Als u mij toestaat de plussen en minnen even achterwege toe mogen laten:

NH4:

code "o" met S, CO3 en PO4, betekent "ontleedt geheel of gedeeltelijk in water".

een gat in de tabel met OH en O

Fe3+:

code "r" met CO3, betekent "r"eageert met water

een gat in de tabel met I, S en SO3
Je kan moeilijk zeggen: er lost 2g BaO op, als dat helemaal niet oplost. Het reageert weg naar iets anders.
Dat wordt in de BINAStabel dan weergegeven met "r" van "reageert met water"

verdere "gaten":

Cu-I

Hg2+-OH, Hg2+-SO3

Hg+-OH

Ag-OH
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer