Geldigheid concurrentiebeding bij overgang naar ander recht

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 1

Geldigheid concurrentiebeding bij overgang naar ander recht

In een contract getekend in 1997 in belgie naar belgisch recht is een concurrentiebeding gezet dat nietig is door het ontbreken van 1 van de wettelijke voorwaarden volgens de belgische wetgeving destijds en nu (het ontbreken van een forfertaire vergoeding). In 2001 wordt dit contract omgezet met wederzijds goedbevinden naar nederlands recht. Is het concurrentie beding nu nog steeds nietig of kan een werkgever de werknemer houden aan het concurrentiebeding volgens nederlandse wet? Is hier jurisprudentie over te vinden of weet iemand wat de vermoedlijke reactie zal zin van de nederlandse rechter?

Gebruikersavatar
Berichten: 375

Re: Geldigheid concurrentiebeding bij overgang naar ander recht

Als er bij wederzijds goed vinden gekozen is voor om in het vervolg Nederlands recht van toepassing te verklaren geldt Nederlands recht. Volgens het Nederlandse recht is een concurrentiebeding mogelijk indien dit schriftelijk gebeurt met een meerderjarige werknemer. Zie artikel 7:653 Burgerlijk Wetboek.

Dit is uiteraard bedoeld ter bescherming van de werknemer. Een ander middel om de werknemer te beschermen is de mogelijkheid van de rechter om het concurrentiebeding te vernietigen op grond dat het in verhouding tot het te beschermen belang van de werkgever voor de werknemer onbillijk nadeel met zich meebrengt.

Ik vind niets over de eis dat er een forfaitaire vergoeding in het beding moet staan.

Jurisprudentie is er mogelijk over te vinden op: www.rechtspraak.nl

De rechter zal, aangezien er een rechtskeuze is gemaakt, Nederlands recht toepassen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Geldigheid concurrentiebeding bij overgang naar ander recht

Gewoon ter info: De Belgische situatie:

http://www.elfri.be/NL/Juridische%20inform...entiebeding.htm

Ik geef graag toe dat hier een aantal zaken instaan die ik niet 100% begrijp (zonder verdere toelichting).

Bijvoorbeeld: Waarom moet er een compensatoire vergoeding (6 maanden bruto loon) in het beding staan om rechtsgeldig te zijn, wanneer dit toch een automatisch recht is (op voorwaarde dat de omstandigheden dit rechtvaardigen)?
Eric

Reageer