[wiskunde] ik heb geen ^ op mijn casio

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[wiskunde] ik heb geen ^ op mijn casio

Hallo,

ik heb morgen mijn Wiskunde proefwerk. En ik moet een berekening kunnen maken met een 'dakje'.

Bijvoorbeeld:

5x³=55 oplossen

x³=11

En dan moet je 11^(1:3) berekenen. Maar ik heb dus geen dakje op mijn rekenmachine. (Casio fx-85ES).

Weet iemand hoe ik het dan moet berekenen?

Alvast bedankt!
Vandaag is morgen gisteren.

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [wiskunde] ik heb geen ^ op mijn casio

Je hebt wel een knopje met x en dan een vierkantje. Die kan je gebruiken voor machten. Zit naast de de x-kwadraat knop.
closeup_fx85esv2.jpg
closeup_fx85esv2.jpg (51.15 KiB) 5192 keer bekeken

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] ik heb geen ^ op mijn casio

Afbeelding

Boven het knopje van de sinus staat een x met een vierkantje in superscript. Dat heb je nodig.

PS: Voor dit geval (waar je een derdemachtswortel nodig hebt) kun je ook op 'Shift' duwen en vervolgens op het knopje met de vierkantswortel.

EDIT: JohnB was me voor.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] ik heb geen ^ op mijn casio

Zie knopje langs x² voor de knop waar JohnB het over heeft. Bovendien kan je voor machtswortels diezelfde knop in de shift-modus gebruiken, dan hoef je geen breuk meer als macht in te geven (maar bijvoorbeeld direct 3 voor de derdemachtswortel uit jouw voorbeeld, of de speciale knop daarvoor).

Afbeelding

Edit: en ook JohnB heeft nog een plaatje toegevoegd zie ik ;)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 9

Re: [wiskunde] ik heb geen ^ op mijn casio

Je hebt wel een knopje met x en dan een vierkantje. Die kan je gebruiken voor machten. Zit naast de de x-kwadraat knop.
Dankuwel! ;) Gelukkig, ik dacht dat ik een debiele rekenmachine had. Maar bedankt!
Vandaag is morgen gisteren.

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [wiskunde] ik heb geen ^ op mijn casio

Dit is een van de betere niet-grafische rekenmachines, en zeker geen debiele ;)

Reageer