Dc transformator

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 450

Dc transformator

Hallo,

Een transformator werkt niet met DC spanning als dusdanig. Nu bestaan er wel trafo'tjes voor in de wagen om bijvoorbeeld je GPS bij te laden. Hoe werken deze dan? Ik vermoed dat er hier een speciaal elektronisch circuit achter zit maar mijn zoektocht op google heeft hierover niks opgeleverd. En ik ben bijna zeker dat er in zulke trafo's geen invertor en gelijkrichter zit ;)

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Dc transformator

Met een chopper wordt gelijkspanning omgezet in een (pulserende) wisselspanning. Die is transformeerbaar.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Dc transformator

Een apparaat om een GPS in de auto op te laden hoeft niet perse een trafo te bevatten. Als de interne batterij van de GPS een lagere spanning heeft dan de autoaccu, dan is een eenvoudige stroom/spanningsregelaar voldoende.

Daarnaast kun je met een oscillatorschakeling ook vrij eenvoudig een gelijkspanning verdubbelen zonder dat er een trafo aan te pas komt.

Berichten: 2.746

Re: Dc transformator

hierbij heb ik al een paar keer stilgestaan, het vermogen die verloren gaat bij een spanningsdeler. is het niet altijd beter om op een andere manier de spanning te veranderen?

Berichten: 7.068

Re: Dc transformator

... een eenvoudige stroom/spanningsregelaar ...

... een spanningsdeler ...


Dat is niet hetzelfde. Zie hier.

Berichten: 2.746

Re: Dc transformator

aha, verkeerd gelezen, maar mijn vraag blijft eigenlijk nog altijd. waarom zou je al dan niet spanningsdelers gebruiken?

Berichten: 12.262

Re: Dc transformator

hierbij heb ik al een paar keer stilgestaan, het vermogen die verloren gaat bij een spanningsdeler. is het niet altijd beter om op een andere manier de spanning te veranderen?
Dat hangt ervan af. Een lineare regelaar ('deler' zo je het noemen wilt) is eenvoudig te bouwen en goedkoop qua componenten. Zolang je niet al te veel stroom nodig hebt (100 mA ofzo) is het een prima oplossing om van 12 naar 5 volt te gaan.

Wil je meer stroom, of bijvoorbeeld de spanning omhoog brengen, dat heefte een schakelende voeding meestal de voorkeur. Dat werkt normaliter niet met een chopper en transformator, maar het mechanisme is daar wel analoog aan.
Victory through technology

Reageer