Springen naar inhoud

Relatie verzadiging vetzuren en gezondheid

• Log in om te kunnen reageren

ErikSc

ErikSc

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 juni 2009 - 20:37

Hallo allemaal,

Ik ben voor mijn examen biochemie het hoofdstuk lipiden aan het doornemen. Niet het moeilijkste deel van de cursus maar ik heb toch een probleem met het achterhalen waarom smeltpunt van vetzuren bepalend is voor de gezondheid.
Dit is al wat ik weet:
Onverzadigde vetten 'krullen' op door hun dubbele bindingen waardoor hun smeltpunt lager is. Bv onverzadigd linoleenzuur (smeltpunt -49 įC) is gezonder dan verzadigd myristinezuur (smeltpunt 55 įC). Verzadigde vetten verhogen het cholesterolgehalte (LDL/HDL verhouding). Wat is nu de relatie tussen verzadidiging en cholesterolgehalte (en dus gezondheid) van een vetzuur. Heeft het te maken met de afbraak van vetten, waarbij verzadigde vetten met een hoog smeltpunt langer in het lichaam blijven?

Ik begrijp ook niet waarom het krullen van een vetzuur het smeltpunt verlaagd. In mijn cursus staat er iets over de vorming van parallelle oriŽntatie van verzadigde vetzuren ;) ? Dit heeft waarschijnlijk meer met fysica te maken.

Groetjes, Erik

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Ensiferum

Ensiferum

• >250 berichten
  • 662 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juni 2009 - 13:05

De gezondheidsrol ken ik niet, maar onverzadigde vetzuren vormen door hun 'lompe' structuur niet zo'n stabiele vaste toestand. Vergelijk het met tetris, waar je enerzijds alleen rechte blokjes van vier ([][][][]) krijgt en anderzijds alleen blokjes van vier met een haak op het einde (ermee rekening houdend dat de blokjes een specifieke oriŽntatie hebben en ze dus telkens met de haak in dezelfde richting moeten opgestapeld worden). Bij deze laatste krijg je dan een stapel die dubbel zo hoog is en veel slechter onderling gebonden. Bindingen breken door temperatuurstijging zal dan makkelijker gaan.

Dit zal ook wel op de ťťn of andere manier invloed hebben op de fysiologie.

Knockingonheavensdoor

Knockingonheavensdoor

• >250 berichten
  • 302 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 juli 2009 - 19:52

Er zijn enkele essentiele onverzadigde vetzuren. Het zijn 'bouwstenen', die het lichaam niet zelf kan aanmaken.
Waarom onverzadigde vetten het HDL gehalte (zouden) verhogen is makkelijk op te zoeken.
Toevallig meldde de BBC gisteren dat onderzoekers een verband gevonden hebben tussen inname van grote hoeveelheden onverzadigde vetzuren en ontstekingsprocessen in de darm. De vraag is of het verstandig is zoiets kenbaar te maken aan een groot publiek. Velen zullen dan kunnen gaan denken dat deze vetten helemaal niet zo gezond zijn.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures