Springen naar inhoud

[wiskunde] reeksen (vervolg)


  • Log in om te kunnen reageren

#1

kllk

    kllk


  • >100 berichten
  • 169 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juni 2009 - 20:57

Ik voel me zo machteloos als deze oefeningen zie. Kent iemand soms enkele trucjes of enkele
voorschriften die vaak voorkomen?

Alvast bedankt

1) Vul de reeks aan:

3 6 15 42 ...

A)81
B)84
C)114
D)123
E)132

2) Vul de reeks aan:

1 0 -5 -30 ...

A)-125
B)-150
C)-155
D)-210
E)-625

3) Welk cijfer ontbreekt?

56 35 20 10 ... 1

A)4
B)5
C)7
D)8
E)9

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Klintersaas

    Klintersaas


  • >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 juni 2009 - 21:04

Ik voel me zo machteloos als deze oefeningen zie. Kent iemand soms enkele trucjes of enkele
voorschriften die vaak voorkomen?

Dit zijn inderdaad vragen die je ziet of niet. Zaken waar je op moet letten:
  • Zoek naar volkomen kwadraten, derdemachten,...
  • Kijk of de volgende term ontstaat door vermenigvuldiging van de vorige term met een constante factor (eventueel negatief; meetkundige rijen);
  • Kijk of de volgende term ontstaat door optelling van de vorige term met een constante term (eventueel negatief; rekenkundige rij);
  • Kijk of de volgende term ontstaat door optelling of vermenigvuldiging van de twee vorige termen (zoals in de rij van Fibonnaci);
  • Zoek een patroon in het verschil tussen de termen (zie ťťn van de vorige);
  • Kijk of er misschien twee rijen "door elkaar" staan (bijv. 1, 200, 2, 100, 3, 50, 4, 25,...; de oneven termen zijn de natuurlijke getallen vanaf 1, de oneven termen worden gehalveerd);
  • ...

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!


#3

TD

    TD


  • >5k berichten
  • 24050 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 juni 2009 - 21:20

Voor 1, merk op dat als je van elke term 3 aftrekt:
0 3 12 (=9+3) 39 (=27+12) ...?

Voor 3, zie hier.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

#4

dirkwb

    dirkwb


  • >1k berichten
  • 4172 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 juni 2009 - 21:44

Denk bij 2 aan de machten van 5.
Quitters never win and winners never quit.

#5

Safe

    Safe


  • >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 18 juni 2009 - 09:16

Bij 1 zijn de verschillen: 3, 9, 27, ... . Zie je regelmaat?

Bij 3 zijn de verschillen: 21, 15, 10, .... En de verschillen daarvan: 6, 5, ... . Zie je regelmaat?

Veranderd door Safe, 18 juni 2009 - 09:24


#6

anusthesist

    anusthesist


  • >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juni 2009 - 09:57

Bij 1 zijn de verschillen: 3, 9, 27, ... . Zie je regelmaat?

Bij 3 zijn de verschillen: 21, 15, 10, .... En de verschillen daarvan: 6, 5, ... . Zie je regelmaat?


En bij 2 zijn de verschillen: -1 -5 -25, zie je regelmaat?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

#7

dirkwb

    dirkwb


  • >1k berichten
  • 4172 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 juni 2009 - 10:00

Bij 1 zijn de verschillen: 3, 9, 27, ... . Zie je regelmaat?

Dat zei TD al.


En bij 2 zijn de verschillen: -1 -5 -25, zie je regelmaat?

Dat zei ik al. ;)
Quitters never win and winners never quit.

#8

Rogier

    Rogier


  • >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 juni 2009 - 10:12

Bij 3 "herken" ik een paar van die getallen, ik dacht gelijk aan "n boven p" combinaties.
Welaan: LaTeX ;)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

#9

anusthesist

    anusthesist


  • >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juni 2009 - 10:29

Dat zei ik al. ;)


Je had het over machten van 5, maar de verschillen zijn geen machten van 5.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

#10

Phys

    Phys


  • >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 juni 2009 - 10:32

Hoezo niet (het minteken daargelaten)?
5^0=1
5^1=5
5^2=25
De verschillen zijn -1,-5,-25.
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

#11

Safe

    Safe


  • >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 18 juni 2009 - 10:47

Bij 3 "herken" ik een paar van die getallen, ik dacht gelijk aan "n boven p" combinaties.
Welaan: LaTeX

;)

Heel leuk, maar niet zo verrassend als je naar de verschillen van de verschillen kijkt.

@kllk, waar komen de opgaven vandaan?

#12

Klintersaas

    Klintersaas


  • >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 juni 2009 - 11:00

@kllk, waar komen de opgaven vandaan?

Dit zijn waarschijnlijk voorbeeldopgaven van het IQ-testgedeelte voor de toelatingsproef arts-tandarts. Daarom lijkt het me ook niet zo nuttig om kllk te helpen bij deze specifieke opgaven, maar hem/haar eerder tips te geven voor een algemene aanpak (hoewel dat in dit geval lastig is).

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!


#13

dirkwb

    dirkwb


  • >1k berichten
  • 4172 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 juni 2009 - 11:17

Je had het over machten van 5, maar de verschillen zijn geen machten van 5.

Tsss, die geneeskundestudenten toch ;)
Quitters never win and winners never quit.

#14

anusthesist

    anusthesist


  • >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juni 2009 - 11:34

Tsss, die geneeskundestudenten toch :P


;)

11:29, het was nog ochtend....
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures