[wiskunde] reeksen (vervolg)
Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood
-
- Berichten: 169
[wiskunde] reeksen (vervolg)
Ik voel me zo machteloos als deze oefeningen zie. Kent iemand soms enkele trucjes of enkele
voorschriften die vaak voorkomen?
Alvast bedankt
1) Vul de reeks aan:
3 6 15 42 ...
A)81
B)84
C)114
D)123
E)132
2) Vul de reeks aan:
1 0 -5 -30 ...
A)-125
B)-150
C)-155
D)-210
E)-625
3) Welk cijfer ontbreekt?
56 35 20 10 ... 1
A)4
B)5
C)7
D)8
E)9
voorschriften die vaak voorkomen?
Alvast bedankt
1) Vul de reeks aan:
3 6 15 42 ...
A)81
B)84
C)114
D)123
E)132
2) Vul de reeks aan:
1 0 -5 -30 ...
A)-125
B)-150
C)-155
D)-210
E)-625
3) Welk cijfer ontbreekt?
56 35 20 10 ... 1
A)4
B)5
C)7
D)8
E)9
-
- Berichten: 8.614
Re: [wiskunde] reeksen (vervolg)
Dit zijn inderdaad vragen die je ziet of niet. Zaken waar je op moet letten:kllk schreef:Ik voel me zo machteloos als deze oefeningen zie. Kent iemand soms enkele trucjes of enkele
voorschriften die vaak voorkomen?
- Zoek naar volkomen kwadraten, derdemachten,...
- Kijk of de volgende term ontstaat door vermenigvuldiging van de vorige term met een constante factor (eventueel negatief; meetkundige rijen);
- Kijk of de volgende term ontstaat door optelling van de vorige term met een constante term (eventueel negatief; rekenkundige rij);
- Kijk of de volgende term ontstaat door optelling of vermenigvuldiging van de twee vorige termen (zoals in de rij van Fibonnaci);
- Zoek een patroon in het verschil tussen de termen (zie één van de vorige);
- Kijk of er misschien twee rijen "door elkaar" staan (bijv. 1, 200, 2, 100, 3, 50, 4, 25,...; de oneven termen zijn de natuurlijke getallen vanaf 1, de oneven termen worden gehalveerd);
- ...
Geloof niet alles wat je leest.
Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
- Berichten: 24.578
Re: [wiskunde] reeksen (vervolg)
Voor 1, merk op dat als je van elke term 3 aftrekt:
0 3 12 (=9+3) 39 (=27+12) ...?
Voor 3, zie hier.
0 3 12 (=9+3) 39 (=27+12) ...?
Voor 3, zie hier.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)
-
- Berichten: 4.246
Re: [wiskunde] reeksen (vervolg)
Denk bij 2 aan de machten van 5.
Quitters never win and winners never quit.
- Pluimdrager
- Berichten: 10.058
Re: [wiskunde] reeksen (vervolg)
Bij 1 zijn de verschillen: 3, 9, 27, ... . Zie je regelmaat?
Bij 3 zijn de verschillen: 21, 15, 10, .... En de verschillen daarvan: 6, 5, ... . Zie je regelmaat?
Bij 3 zijn de verschillen: 21, 15, 10, .... En de verschillen daarvan: 6, 5, ... . Zie je regelmaat?
- Berichten: 6.058
Re: [wiskunde] reeksen (vervolg)
En bij 2 zijn de verschillen: -1 -5 -25, zie je regelmaat?Safe schreef:Bij 1 zijn de verschillen: 3, 9, 27, ... . Zie je regelmaat?
Bij 3 zijn de verschillen: 21, 15, 10, .... En de verschillen daarvan: 6, 5, ... . Zie je regelmaat?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.
-
- Berichten: 4.246
Re: [wiskunde] reeksen (vervolg)
Dat zei TD al.Bij 1 zijn de verschillen: 3, 9, 27, ... . Zie je regelmaat?
Dat zei ik al.En bij 2 zijn de verschillen: -1 -5 -25, zie je regelmaat?
Quitters never win and winners never quit.
- Berichten: 5.679
Re: [wiskunde] reeksen (vervolg)
Bij 3 "herken" ik een paar van die getallen, ik dacht gelijk aan "n boven p" combinaties.
Welaan:
Welaan:
\(10={5 \choose 2},\ 20={6 \choose 3},\ 35={7 \choose 4},\ 56={8 \choose 5}\)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
- Berichten: 6.058
Re: [wiskunde] reeksen (vervolg)
Dat zei ik al.
Je had het over machten van 5, maar de verschillen zijn geen machten van 5.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.
- Berichten: 7.556
Re: [wiskunde] reeksen (vervolg)
Hoezo niet (het minteken daargelaten)?
5^0=1
5^1=5
5^2=25
De verschillen zijn -1,-5,-25.
5^0=1
5^1=5
5^2=25
De verschillen zijn -1,-5,-25.
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -
- Niels Bohr -
- Pluimdrager
- Berichten: 10.058
Re: [wiskunde] reeksen (vervolg)
Heel leuk, maar niet zo verrassend als je naar de verschillen van de verschillen kijkt.Rogier schreef:Bij 3 "herken" ik een paar van die getallen, ik dacht gelijk aan "n boven p" combinaties.
Welaan:\(10={5 \choose 2},\ 20={6 \choose 3},\ 35={7 \choose 4},\ 56={8 \choose 5}\)
@kllk, waar komen de opgaven vandaan?
-
- Berichten: 8.614
Re: [wiskunde] reeksen (vervolg)
Dit zijn waarschijnlijk voorbeeldopgaven van het IQ-testgedeelte voor de toelatingsproef arts-tandarts. Daarom lijkt het me ook niet zo nuttig om kllk te helpen bij deze specifieke opgaven, maar hem/haar eerder tips te geven voor een algemene aanpak (hoewel dat in dit geval lastig is).@kllk, waar komen de opgaven vandaan?
Geloof niet alles wat je leest.
Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
-
- Berichten: 4.246
Re: [wiskunde] reeksen (vervolg)
Tsss, die geneeskundestudenten tochJe had het over machten van 5, maar de verschillen zijn geen machten van 5.
Quitters never win and winners never quit.
- Berichten: 6.058
Re: [wiskunde] reeksen (vervolg)
Tsss, die geneeskundestudenten toch
11:29, het was nog ochtend....
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.