[wiskunde] vectoranalyse: lijnintegraal

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 16

[wiskunde] vectoranalyse: lijnintegraal

Ik moet de lijnintegraal over een vectorfunctie kunnen bereken. Maar ik heb moeite met het van vinden

van de grenzen ta,tb.

bv

(vectorfuncite)F=Z*1x+X*1y+Y*1z

kromme K wordt doorlopen van punt A(1,0,0) naar B(1,0,2*Pi) met Parametervoorstelling:

x(t)=sin(t)

y(t)=sin(t)

z(t)=t

deze lijnintegraal kan ik bereken maar ik weet niet hoe ik de grenzen(ta en tb) van de parametervoorstelling moet bepalen. kan iemand mij helpen ?

alvast bedankt

Berichten: 2.746

Re: [wiskunde] vectoranalyse: lijnintegraal

Vergelijk de punten A en B met het voorschrift van je kromme.

je ziet dat z=t.

dus het derde coordinaat zal respectievelijk tA en tB zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] vectoranalyse: lijnintegraal

Je z-coördinaat is precies t, kijk daar eens naar (en controleer of het klopt voor x en y).

Verplaatst naar huiswerk.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 16

Re: [wiskunde] vectoranalyse: lijnintegraal

dus ta=0 en tb=2*pi

ik denk dak het snap;)

bedankt !

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] vectoranalyse: lijnintegraal

Zie je dat de x- en y-coördinaat dan ook kloppen? Je vector is (sin(t),sin(t),t), dit geeft in t=0 de vector ... en in t = 2.pi de vector ...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 16

Re: [wiskunde] vectoranalyse: lijnintegraal

er staat een fout in de parametervergelijking namelijk x(t)=cos(t). als ik dan t=0 en t=2*Pi invul

kloppen de x en y coordinaten ;)

Maar ik heb nu nog een vraag over oppervlak integraal van een vectorfunctie over een oppervlak=flux

bv:

bereken de uittredende flux van een vectorveld F=z*1z door het halve boloppervlak met straal 2 en middelpunt(0,0,0)

bove het xy-vlak gelegen.

de PV is

x=2*cos(theta)sin(phi)

y=2*sin(theta)sin(phi)

z=2*cos(phi)

je moet dan u=phi en v=theta om uw oppervlakte integraal te kunne opstellen dit staat zo in de boek maar ik weet niet waarom je u en v moet gelijk stellen aan phi en theta. De docent heeft eens gesproken van

een rechterhand regel maar ik ben vergete hoe dit nu weer in elkaar zit. :P

heb het al proberen opzoeken op internet maar vind niets terug mss dat jullie mij kunnen helpen?

Berichten: 6

Re: [wiskunde] vectoranalyse: lijnintegraal

Die rechterhandregel slaat op de richting van de normaal bij de uitgaande flux.

Je legt de duim van je rechterhand in de richting van de eerste parameter, bvb theta. Die draait van de x-as naar de y-as, dus hou je je rechterhand met de palm naar je gericht en de duim naar rechts wijzend.

De tweede parameter, phi, start samenvallend met de z-as bij phi=0, ligt in het xy-vlak bij phi=Pi/2, en valt weer samen met de z-as (maar nu naar beneden wijzend) bij phi=Pi. Dus moet je wijsvinger van je rechterhand nu naar beneden wijzen.

Je hand zal nu wel een vreemde positie maken maar je zal zien dat je middelvinger (als je hem loodrecht op het duim-wijsvinger-vlak houdt) nu van je weg wijst, maw. NAAR het oppervlak wijst ipv ervan weg.

Conclusie: om de uitgaande flux te hebben moet je middelvinger WEG van het oppervlak wijzen, dus moet je als eerste parameter niet theta maar phi nemen.

Dus:

u: phi

v: theta

PS: Zit je toevallig op KaHo? ;)

Reageer