Springen naar inhoud

Spss: interactieeffect?


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Salie

    Salie


  • 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 juni 2009 - 13:19

Ik ben bezig met SPSS, maar ik loop een beetje vast. En aangezien ik pas volgende week met mn begeleider kan afspreken, probeer ik het hier. *beetje erg afstudeerstress*

Er is een rekentest afgenomen bij peuters en er zijn vragenlijsten afgenomen bij de ouders. Vanuit de vragenlijst zijn schalen gevormd.
Nu was de vraag wat is de invloed van de schalen op die rekentest. Er bleek vrij weinig uit te komen, maar de invloed van nummerspelletjes thuis op de rekentest correleerde wel licht.
Nu gingen we kijken naar achterliggende factoren die van invloed kunnen zijn. Er zijn ook getallenlijnentaakjes afgenomen bij de kinderen en er is een vrij grote groep kinderen die hierop een 0 scoort is te zien in de verdelinggrafiekjes.
Dus heb ik de kinderen in groepen van 3 gedeeld en alleen de hoogst scorende 40% van de kinderen wil ik meenemen als covariaat bij de invloed van nummerspelletjes op die rekentoets.

Via mín begeleider heb ik een syntax gekregen en deze heb ik ingevoerd en alle getallenlijnvariabelen in 3 groepen verdeeld:
compute vb10_c=verb1tot10.
compute nv10_c=nonverb1tot10.
compute nv100_c=nonv1tot100.
recode vb10_c (lo thr .0286=1)(.0286 thr .1746=2)(.1746 thr hi=3) / nv10_c (lo thr .0250=1)(.0250 thr .1794=2)(.1794 thr hi=3) / nv100_c (lo thr .0400=1)(.0400 thr .1110=2)(.1110 thr hi=3).
execute.

Alleen heb ik ook dit gedaan:
compute vb10_c1=vb10_c.
compute vb10_c2=vb10_c.
compute vb10_c3=vb10_c.
recode vb10_c1 (1=1)(sysmis=sysmis)(else=0) /vb10_c2 (2=1)(sysmis=sysmis)(else=0) /vb10_c3 (3=1)(sysmis=sysmis)(else=0).
execute.
Alleen heb ik echt geen idee wat ik hier heb gedaan.

Ook stuurde hij dit in de syntax:
compute i_nvb10=vb10_c4*numspel.
execute.
Maar daar heb ik nog niets mee gedaan.

Mijn vraag is eigenlijk hoe kan ik dat interactieeffect berekenen in SPSS? Ik zou graag zon grafiekje willen hebben met meerdere lijntjes waarin te zien is dat bij de hoogst presterende groep de lijn ook echt daadwerkelijk omhoog gaat.

Alvast bedankt! Hoop dat je me ermee wilt helpen.

Groeten Renee

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.




0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures