Info over studie wijsbegeerte (vs. antropologie)

Reageer
Berichten: 17

Info over studie wijsbegeerte (vs. antropologie)

Beste,

Ik zit erg te twijfelen tussen de studie Wijsbegeerte en Culturele Antropologie & Ontwikkelingssociologie. Bij Antropologie spreekt het veldwerk en het leren van mensen en culturen in de praktwijk mij erg aan. Waarbij bij wijsbegeerte het denken over de abstractere grote vragen in het leven ook bij mij past, maar dan wel praktische filosofie, het moet niet te abstract of taalfilosofie worden.

Negatieve punten van wijsbegeerte vind ik:

- geschiedenis filosofie (ken ik al of te gedateerd/onbruikbaar)

- taalfilosofie (liever puur inhoudelijk, taal is ondergeschikt als middel)

- moet niet zo abstract zijn (of geest of woordspel) dat er geen praktisch toepassing voor is.

negatieve punten Antropologie vind ik:

- misschien net iets te praktisch, hoeverre denkt het naast verldwerk na over humane filosofie (te weinig filosofie?)

- door andere wetenschappen niet echt als wetenschap beschouwd, in hoeverre klopt die beeld (vind ik dit positief of negatief, gevoel en wetenschap combi?)

Kan iemand mij verder helpen, mij iets over deze studies vertellen?
Cheers,

Berichten: 412

Re: Info over studie wijsbegeerte (vs. antropologie)

Ik doe zelf geen van beide studies (ik heb zelf nog maar net gedaan met het middelbaar), maar op de openlesdag van de KU Leuven ben ik wel naar een les filosofie geweest. De indruk die ik van die les had was dat er veel verteld werd, zonder enig praktisch nut (er is daar twee uur verteld geweest over de projector vooraan de klas die wij niet rechtstreeks kunnen waarnemen, omdat wij enkel de eigenschappen van de projector konden waarnemen en niet de projector zelf, of zoiets). Nu was dat wel maar één les, maar als je echt praktische toepassingen wilt, denk ik dat het best is om eens wat cursussen in te kijken voor je kiest om filosofie te gaan studeren.

Iets anders dat belangrijk is, is dat er naar het schijnt heel veel geschreven moet worden de eerste jaren. Iets om rekening mee te houden, mocht je niet zo graag schrijven.

En nog veel belangrijker volgens mij is dat je filosofie ook later nog kunt studeren. In Leuven is het mogelijk om door avondonderwijs je diploma filosofie te bepalen. Bij andere opleidingen zal dit waarschijnlijk moeilijker zijn. Als filosofie je gewoon interesseert, maar dus niet zo dat je er de rest van je leven mee bezig wilt zijn, is het misschien beter om eerst iets anders te studeren.

Wanneer moet je trouwens beslissen (= heb je al gedaan met het middelbaar of niet)? Want als je nog een jaartje moet doen, is het misschien een idee om naar openlesdagen te gaan volgend jaar?
Vroeger Laura.

Berichten: 17

Re: Info over studie wijsbegeerte (vs. antropologie)

Hoi laura,

Nog bedankt voor je reactie van destijds. Deze heb ik helaas gemist, misschien mijn e-mail notificatie vergeten aan te zetten.

Inmiddels heb ik al besloten om filosofie voltijd te gaan studeren, al was ik vorig jaar te laat met inschrijven, dus ga ik me dit jaar voor 1 sept 2010 inschrijven.

Schrijven hou ik van, dus dat er veel geschreven moet worden is geen probleem :eusa_whistle: . Van het waarnemen van de eigenschappen van een voorwerp is inderdaad een oude filosofische en niet zo praktische discussie. Maar gelukkig heb je ook filosofische gedachtengangen die je ook in de hedendaagse praktijk kunt toepassen.

Ik vind het nadenken over het verbeteren van de menselijke wereld, bijvoorbeeld door mee te helpen aan uitbreiden van kennis en inzicht, belangrijker dan dat waar ik mijn geld verdien. Dus filosofie zou hetgeen zijn waarmee ik doorga, al weet ik niet zeker of ik er ook van kan leven, maar dat zou natuurlijk wel mooi meegenomen zijn ](*,) .
Cheers,

Reageer