Springen naar inhoud

[natuurkunde] waar is b gelijk aan 0

• Log in om te kunnen reageren

kllk

kllk

• >100 berichten
  • 169 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juni 2009 - 17:34

Er loopt een stroom I over een draad met daarop punten. Er is ook een
stroom 3.I die in de andere richting loopt. Op welk punt is vector B
gelijk aan 0?

A) M
B) N
C) P
D) S

Geplaatste afbeelding
Toen ik deze tekening zag, was ik in de war. Er staan geen duidelijke
punten op het schema, enkel letters. Dus ik dacht eventjes waar de punten
zouden kunnen behoren.
Aangezien het niet gemakkelijk is om uit te leggen, heb ik het snel getekend.
Geplaatste afbeelding
3I is 3 maal groter dan I. Dus zullen de veldlijnen van 3I, 3 maal verder komen.
Ik heb de draad in 4 stuken gedeeld. 1 stuk voor I en 3 stukken voor 3I. Als de afstand van 3I, 3 keer
verkleint, zal de "kracht" 3 maal verkleinen en uiteindelijk gelijk zijn aan I. I en 3I zijn in tegengestelde
richting, dus heffen ze elkaar op. En dit is in punt N.

Klopt dit?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ceetn

ceetn

• >100 berichten
  • 217 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juni 2009 - 17:45

Lijkt me niet correct, aangezien de velden opgewekt door de 2 stromen in punt N elkaar gaan versterken. ( zin van de 2 velden in N is loodrecht uit het vlak ). De zin van de magnetische velden is niet gelijk aan de zin van de stromen.

kllk

kllk

• >100 berichten
  • 169 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juni 2009 - 19:24

De twee lopen in een tegengestelde richting, dus heffen ze elkaar toch op?
Ceetn, hoe zou je het dan oplossen?

alvast bedankt

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44846 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 juni 2009 - 21:25

De twee stromen hebben inderdaad een tegengestelde richting, maar dat betekent dat de velden in jouw punt N (en trouwens op alle punten tussen beide draden) dezelfde richting hebben en elkaar dus juist versterken. Je moet dus hoe dan ook ergens links van M gaan zoeken:

kllk.png
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

kllk

kllk

• >100 berichten
  • 169 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juni 2009 - 22:00

ik begrijp het helemaal. Ik had de pijlen verkeerd geinterpreteerd.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44846 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 juni 2009 - 22:08

NB: mijn schets is kwalitatief, niet kwantitatief. Neemt B niet af met het kwadraat van de afstand of zoiets? Moet ik weer eens opgraven, ik hak niet zo vaak met dat bijltje.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 juni 2009 - 22:35

Neemt B niet af met het kwadraat van de afstand of zoiets? Moet ik weer eens opgraven, ik hak niet zo vaak met dat bijltje.

Nee, B~1/r.
Verborgen inhoud
PS: ik begrijp weer erg weinig van de vraag (weer doorgegeven door mensen uit hun hoofd?), de punten, letters en cijfers zijn abacadabra voor me, maar goed.
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44846 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 juni 2009 - 22:39

Nee, B~1/r.

sjuust. Dat maakt mijn weergave dus nog steeds kwantitatief onjuist.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44846 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 juni 2009 - 22:45

ik begrijp weer erg weinig van de vraag (weer doorgegeven door mensen uit hun hoofd?), de punten, letters en cijfers zijn abacadabra voor me, maar goed

Je hebt daarmee volledig gelijk, keek ik nog even overheen. Beter zou zijn:

Er loopt een stroom I door een draad. Er is ook een stroom 3∑I die in de andere richting loopt door een draad evenwijdig aan de eerste draad. Op welk van de punten M, N, P en/of S is vector B gelijk aan 0?

mnps.png

Er is helemaal geen draad met punten.

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 juni 2009 - 23:08

Om wat preciezer te zijn (aangezien de stroomsterkte relevant is hier), de grootte van het B-veld van een oneindig lange stroomdraad met stroom I op afstand r wordt gegeven door LaTeX . Dus we hebben LaTeX en LaTeX .
Tussen de draden tellen de B-velden op zoals Jan al zei, dus daar zal sowieso niet B=0. Rechts van de rechterdraad (='sterke' draad) is de afstand tot de 'sterke' draad kleiner dan die tot de 'zwakke' draad, dus zal het veld van de 'sterke' draad sowieso domineren. Blijft over: links van de linkerdraad (='zwakke' draad).
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44846 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 juni 2009 - 23:31

@ kllk:

Dit is binnen korte tijd het zoveelste huiswerktopic met een duidelijk minstens verkeerd geformuleerde opgave. Dit is geen verwijt richting jou, maar dit soort dingen levert iedereen onnodig hoofdbrekens. Kun je zeggen wat de bron is van dit gedrocht?

kllk

kllk

• >100 berichten
  • 169 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 juni 2009 - 02:27

Hier heb je de site. Ik vond al mijn oefeningen hier:
Modelvragen

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 juni 2009 - 09:51

Dat verklaart veel. Die site is kwalitatief inderdaad niet erg hoogstaand (wat ook te zien is aan de manier waarop ze aan haar informatie komt).

Je bent je duidelijk erg degelijk aan het voorbereiden op de toelatingsproef arts-tandarts. Ik kan niets anders dan bewondering opbrengen voor je toewijding (ikzelf begin waarschijnlijk pas een dag of twee op voorhand), maar door zo massaal veel oefeningen op te lossen uit onbetrouwbare bron, maak je het jezelf moeilijk. Normaal gezien zou het maken van een aantal "officiŽle" vroegere examens (dan denk ik aan de jaargangen 1997, 2000 en 2001, die ik zelf in mijn bezit heb) moeten volstaan. Zo ben je zeker van de kwaliteit van de opgaven. Verder heb ik hier ook nog ergens een aantal modelvragen rondslingeren die niet uit bovenstaande edities komen en die ik uit betrouwbare bron ontvangen heb (leraar fysica/chemie). Als je geÔnteresseerd bent, wil ik die wel eens inscannen en posten.

In ieder geval nog veel succes.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Ike

Ike

• >100 berichten
  • 189 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 juni 2009 - 11:39

Ook vragen van de verschillende olympiades oplossen helpt. Het niveau is ongeveer hetzelfde, als ik het me goed herinner.
Nog een tip: verwaarloos het deel in de namiddag niet. Maak wat van die iq-testjes op internet of uit boeken. Ikzelf heb exact dezelfde vragen gekregen als hier.
Zoek wat tijdschriften van een redelijk niveau en haal hieruit 7 verschillende artikels van elk +/- een blad lang. Skim/scan deze eens als oefening.
Voor arts/patiŽnt kan je niet al te veel doen, buiten de uitgegeven voorbeelden eens maken.

Dit even terzijde. ;)

Veranderd door Ike, 19 juni 2009 - 11:39

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44846 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 juni 2009 - 12:58

Hier heb je de site. Ik vond al mijn oefeningen hier:
Bericht bekijken

Dat verklaart veel. Die site is kwalitatief inderdaad niet erg hoogstaand (wat ook te zien is aan de manier waarop ze aan haar informatie komt).

Daar zou inderdaad eens iemand grote kuis moeten houden. ;)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures