[Scheikunde] projectieformule

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

[Scheikunde] projectieformule

Ik kom maar niet uit deze vraag ;) Kan iemand mij misschien helpen?

Van de stof 2,3-dibroompentaan bestaan 4 stereo-isomeren.

Geef elk van deze stereo-isomeren in een projectieformule weer.

Iig heel erg bedankt :shock:

Berichten: 704

Re: [Scheikunde] projectieformule

je hebt (++), (+-), (-+) en de (--) isomeren. Dus dat betekent dat je de broomatomen 2 maal links, 2 maal rechts en in 2 vormen aan weerszijden van het koolstofskelet krijgt. Let wel dat de (+-) en de (-+) isomeren optisch inactief zijn.

Re: [Scheikunde] projectieformule

ze meoten optisch actief zijn omdat het anders precies dezelfde zijn toch???

Re: [Scheikunde] projectieformule

Kan dit kloppen?

....CH3

Br-C-Br

.....l

Br-C

.....l

...C2H5

....CH3

.H-C-Br

.....l

Br-C

.....l

..C2H5

...CH3

.H-C-Br

.....l

.....C

.....l

.H-C-Br

.....l

...CH3

...CH3

Br-C-H

.....l

.H-C-Br

.....l

..C2H5

Berichten: 186

Re: [Scheikunde] projectieformule

Bij je eerste voorstelling heb je een broom teveel, namelijk diegene aan de rechterkant.

Bij je derde vorm heb geen 2,3-dibromopentane maar 2,4-dibromopentane.

Re: [Scheikunde] projectieformule

ohwww ik snap m al!! ik dacht eerst dat je die plaatsen uitmocht kiezen waar die broom zou staan.. aar je moet je dus gewoon houden een die plaatsen 2 & 3!!! :shock:

Berichten: 704

Re: [Scheikunde] projectieformule

ze meoten optisch actief zijn omdat het anders precies dezelfde zijn toch???
nee dat hoeft niet, want de (+-)vorm is anders dan de (-+) vorm:

...CH3

.....|

Br-C-H

.....|

H -C-Br

.....|

....C2H5

En:

...CH3

.....|

H -C-Br

.....|

Br-C-H

.....|

...C2H5

Als je deze moleculen gaat draaien in het platte vlak, dan blijken de moleculen niet gelijk te zijn, omdat er geen inwendig spiegelvlak aanwezig is.

Zpu het om de hoofdketen butaan gaan, dan zou je gelijk hebben. Als je dan de meso-verbiniding draait in het platte vlak, heb je hetzelfde molecuul terug en dan heb je een meso-verbinding.

Re: [Scheikunde] projectieformule

ohjaa ik dacht eigenlijk dat ze wel hetzelfde zouden zijn als je ze omdraait...... want je krijgt dan toch precies dezelfde?? dan gaat de br naar de andere kant en heb je weer die andere structuur

Berichten: 704

Re: [Scheikunde] projectieformule

nee want daarvoor moet je het molecuul uit het vlak van de tekening halen en dat is niet toegestaan. Je mag dus alleen het hele molecuul draiien in het vlak van de tekening (dus evenwijdig aan het papier/scherm)

Re: [Scheikunde] projectieformule

huh? maar kijk als je bv een boek hebt.. aan de rechterkant van het boek Br en linksonder Br.. draai je het boek om heb je ineens br linksboven en br rechts beneden.... dan is het toch wel hetzelfde?? ik snap m niet :shock:

Berichten: 704

Re: [Scheikunde] projectieformule

je moet het zien als je handen. Je kunt je ahnden zoveel je wilt draaien in het platte vlak, je lniker hand zal nooit hetzelfde zijn als je rechterhand.

Hetzelfde is er nu tussen deze 2 structuurformules. Je kunt zoveel draaien in het platte vlak, je zult nooit hetzelfde molecuul krijgen.

Het zijn optische antipoden (de spiegelbeelden kunnen elkaar niet dekken), maar vanwege de draaiing zijn ze optisch inactief.

Re: [Scheikunde] projectieformule

maar waarom lijken ze dan op elkaar als je gewoon die structuurformule omdraai?

Re: [Scheikunde] projectieformule

dus ze zijn gewoon verschillend als er geen inwendig spiegelvlak is?? dat geld altijd dan? :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Scheikunde] projectieformule

Ja. Als je goed naar de fomules kijkt die sdekivit zo mooi heeft neer gezet, dan zie je toch dat de staartpunten niet gelijk zijn. Aan de ene kant zit CH3 en aan de andere kant C2H5. Als deze twee kanten gelijk waren, dan kon je het gewoon omdraaien zonder dat je het door had gehad. In dit geval is het gewoon een spiegelbeeld, en spiegelbeelden zijn nooit in elkaar om te draaien. Hou maar eens een papier voor de spiegel en probeer die letters te krijgen door je boek te draaien. Dat zal je niet lukken.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Re: [Scheikunde] projectieformule

ohww weetje ik ga gewoon goed herrineren dat als ze geen inwendig spiegelvlak hebben dat je nog een andere stereo-isommeer heb. want dat is toch ook zo? dan is het dus gewoon een spiegelbeeld...

Reageer