Springen naar inhoud

Laser

• Log in om te kunnen reageren

Fritzzz

Fritzzz

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 juni 2009 - 21:01

Ik heb hier, een laser liggen die werkt op 220v , doe er weinig mee moet ik zeggen, maar dat terzijde, maar op dat ding staat dat het een maximum range heeft van 632.8 nm

nou heb ik even op wiki gekeken, maar ik kom er niet helemaal uit, m.a.w. hoeveel meter is 632.8 nm?
2e vraag is kun je deze rode laser opspitsen dmv kristallen ofzo in andere kleuren?

groetjes Fritz

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 juni 2009 - 22:03

Ik heb hier, een laser liggen die werkt op 220v , doe er weinig mee moet ik zeggen, maar dat terzijde, maar op dat ding staat dat het een maximum range heeft van 632.8 nm

nou heb ik even op wiki gekeken, maar ik kom er niet helemaal uit, m.a.w. hoeveel meter is 632.8 nm?
2e vraag is kun je deze rode laser opspitsen dmv kristallen ofzo in andere kleuren?

groetjes Fritz

632.8nm= 632.8E-9m=632,8 .10^-9 m
Oftwel een afstand die ongeveer 1500 keer in een millimeter past.
Ik gok wel dat dit niet de maximale afstand is, maar iets als de maximale golflengte...

En een laser kun je niet splitsen, hij bestaat uit 1 specifieke golflengte (daarom is het ook een laser)

Veranderd door 317070, 18 juni 2009 - 22:04

What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

Rude

Rude

• >250 berichten
  • 393 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 juni 2009 - 08:33

Hoogstwaarschijnlijk heb je een Helium Neon laser (ook wel afgekort tot HeNe), en die heeft een enkele golflengte van 632.8nm. In theorie is opsplitsen mogelijk, maar praktisch is dit niet makkelijk want een HeNe heeft zo'n ontzettend smalle bandbreedte (ruwweg 0.002nm, afhankelijk van het model).
HeNe heeft ook een andere overgang in het groen, maar deze is vele malen zwakker en wordt onderdrukt door de juiste afstand tussen de twee spiegels in de laser (of juist versterkt als je deze groene overgang wilt gebruiken).

Met behulp van kristallen is er inderdaad een andere golflengte van te maken, bijvoorbeeld via frequentie verdubbeling of andere niet-lineaire processen. Maar dat is niet echt opsplitsen, maar het nieuw maken van een kleur.
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero
Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger
Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures