Hulpprofiel langs draagbalk

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Hulpprofiel langs draagbalk

Geachte forumleden,

Ik heb een vraag over de doorbuiging van verschillende stalen profielen.

Ben bezig met het renoveren van een 100 jaar oude woning waarvan het balkenplafond (met een overspanning van 6 meter)in het zicht wordt gebracht.

Door dat er de afgelopen 12 jaar een waterbed op heeft gestaan zijn deze balken aanzienlijk gaan buigen.

Nu ben ik van plan om tussen de balken te gaan isoleren waardoor ik de mogelijkheid heb om langs de balken een (koker) profiel te plaatsen welke de doorbuiging zou moeten verminderen.

Nu was mijn idee om een kokerprofiel van 50x30x4mm (l=6m) te plaatsen welke ik om de 20/30 cm zou kunnen verschroeven aan de balk.

Maar tijdens het bestellen van dit profiel attendeerde de verkoper mij dat waarschijnlijk een T-profiel (50x50x6mm)minder doorbuiging zou opleveren.

Nu is mijn vraag de volgende; welk profiel, met een maximum hoogte, van 50mm zou ik het verstandigste toe kunnen passen.....vorm en type is van ondergeschikt belang....zal toch worden afgedekt.

BVD

Berichten: 4.502

Re: Hulpprofiel langs draagbalk

Als die balken al verschillende jaren door waterlast zijn doorgebogen zijn ze vervormd en zul je,voordat je een definitieve staalversterking aanbrengt,het vloerveld in het midden voorzichtig moeten opkrikken.

In feite moet je die versterking berekenen op basis van de opdrukhoogte via de puntlast van de krik(ken) en dan via de doorbuiginsformule de gebruikte kracht berekenen,tenzij er een krachtmeter op je krik zit.

En die kracht laat je los op het staalprofiel dat je nodig hebt.

Als je theor.de opdrukhoogte kunt bepalen en in een formule kunt verwerken,kun je het beste de aanbevolen hoekprofielvorm (met de berekenen maten) losjes bevestigen onder de balken en op de krikbalk en de hele handel omhoogbrengen.

Ik liet het bij een object ook uitvoeren,het ging goed door heel voorzichtig te werk te gaan.De houten balken hadden een overspanning van ca.8 meter hoh 60 cm en werden ong.10 cm opgekrikt en voorzien van een stalen middenvelddrager!

Berichten: 3

Re: Hulpprofiel langs draagbalk

Beste Oktagon,

Bedankt voor je snelle reactie.

Welk type/vorm profiel zou dan in dit geval het minst doorbuigen? .......Koker of bijv. T-Profiel

En wat is een middenvelddrager?

Groet,

Berichten: 150

Re: Hulpprofiel langs draagbalk

Als je koker- of T-profiel dezelfde hoogte hebben, dan is 't profiel met het grootste traagheidsmoment I het profiel met de kleinste doorbuiging. Dus als beide profielen overal dezelfde dikte hebben, dan buigt je kokerprofiel het minst door.

Berichten: 150

Re: Hulpprofiel langs draagbalk

'k Heb 't vlug eventjes voor je opgezocht:

- een T-profiel 50x50x6 heeft een traagheidsmoment I = 12,1 cm^4

- een kokervorming profiel 50x30x4 heeft een traagheidsmoment I = 16,9 cm^4

Al bij al geen al te grote verschillen dus.

Berichten: 4.502

Re: Hulpprofiel langs draagbalk

Je kunt 2 methoden volgen om dit te doen en wel:

a.Ga uit van de voorgeschreven vloerbelasting en doorbuiging (off.L/300 voor woonruimtevloeren) en bereken wat de aanwezige houten balk kan dragen en laat de rest opnemen door een hoekprofiel.

Echter bij een vloeroverspanning van 8 meter zou L/300 opleveren 800/300 =2,67 cm,als dat geen bezwaar is dan ga je daar van uit.Meestal is bij een niet te zware belasting de doorbuiging maatgevend,vandaar dat de balken niet gescheurd zijn ondanks wrs een doorbuiging van door mij veropnderstelde 5-6 cm.

b.Je kunt ook uitgaan van de huidige doorbuiging en als je die minder wilt hebben dan het boven aangegevene,dan weet je wat je moet opdrukken,bereken wat het hout kan hebben en de rest met het staal en dat levert dan de maat van het hoekprofiel op.

Covrtray zal je verder kunnen helpen,ik haak af!

Berichten: 4.502

Re: Hulpprofiel langs draagbalk

De overspanning was 6 meter;hierbij nog een test voor 80*230 mm:

Object no:1

06-20-2009

Balk no:1

Houten balk -belastingfactor 1,2

Balkhoutbreedte in mm: 80

Balkhouthoogte in mm: 230

Balklengte in mtr: 6.2

Balklaag-onderdeel

h.o.h.-afstand in mtr: .6

Eigen gewicht van de vloer in kN/m2: .45

Puntlast in het midden van de balk in kN : 4.410522

Berekend op sterkte en opgegeven belastingfactor

Puntlast beneden gestelde in TGB90-winkels,stations,bibl. 7kN

Puntlast boven gestelde in TGB90-platte daken 2kN

Puntlast boven gestelde in TGB90-woningen,kantoren 3kN

Gelijkmatige belasting op sterkte in kN/m2: 2.371248

Materiaal-spanning bij sterkte (+lim.) in N/mm2: 9.692308 limiet

Gelijkmatige belasting;max.doorb.L/333 in kN/m2: 1.179291

Gelijkmatige belasting;max.doorb.L/250 in kN/m2: 1.571299

Materiaal-spanning bij doorb.L/333 in N/mm2: 4.820267

Materiaal-spanning bij doorb.L/250 in N/mm2: 6.422572

balk te licht voor woningvloer f=L/250 1.75 kN/m2 + eg: 2.2

balk te licht voor kantoren,ed. f=L/250 2.50 kN/m2 + eg: 2.95

balk accoord voor vlieringen met h<2.20 mtr 0.70 kN/m2 + eg: 1.15

Alle belasting-uitkomsten zijn inclusief eigen gewicht !


Berichten: 3

Re: Hulpprofiel langs draagbalk

Mensen hartelijk bedankt voor de onderbouwde uiteenzettingen.

Gezien de info door jullie verstrekt lijkt het mij zinvol om de balken te gaan stempelen (en omhoog te drukken) en vervolgens deze te "spannen" dmv het plaatsen van een kokerprofiel langs de balk.

Mocht iemand anders van mening zijn,hoor ik dit graag.

Bedankt.

Reageer