[scheikunde] citroenzuur en fosforzuur in breezers

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] citroenzuur en fosforzuur in breezers

Hoi, ik heb een vraagje. Ik doe een proef bij scheikunde over het zuur eruit halen bij bacardi breezers.

Hierin zitten citroenzuur en fosforzuur

om het zuur eruit te halen gebruik ik natronloog

maar dan krijg ik dus citroenzuur en fosforzuur eruit

welke stof moet ik gebruiken om de fosforzuur nog te laten neerslaan en de citroenzuur niet?

Alvast bedankt voor de reacties

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [scheikunde] citroenzuur en fosforzuur in breezers

Een zuur laten neerslaan? Dat gaat niet.

Wat je wilt weten is hoeveel citroenzuur erin zit en hoeveel fosforzuur.

Heb je al een titratie gedaan? Zo ja, kan je daar eens wat gegevens van geven?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [scheikunde] citroenzuur en fosforzuur in breezers

Dag Kelcy , welkom ;) op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 88

Re: [scheikunde] citroenzuur en fosforzuur in breezers

uit een basis chemie die elke industrieel ingenieur krijgt, weet ik nog dat citroenzuur een ofgansich monecule is, en volgens mij zijn er manieren om die te laten neerslaan, of toch te verwijderen
Handige websites



-Website 1

-Website2

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [scheikunde] citroenzuur en fosforzuur in breezers

uit een basis chemie die elke industrieel ingenieur krijgt, weet ik nog dat citroenzuur een ofgansich monecule is, en volgens mij zijn er manieren om die te laten neerslaan, of toch te verwijderen


Je kan gelijk hebben. Ik heb er nog niet van gehoord.

Berichten: 817

Re: [scheikunde] citroenzuur en fosforzuur in breezers

citraten zijn over het algemeen goed oplosbaar.

Fosforzuur valt anders wel neer te slaan. In je oplossing zal het fosforzuur splitsen in protonen en fosfaten. DEze fosfaten slaan neer met bv. Calcium- of lood ionen.

Het enige probleem is dat ik niet zeer goed bekend ben met het gedrag van citraten, en dus ook niet weet of citraten ook met deze kationen zullen neerslaan.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [scheikunde] citroenzuur en fosforzuur in breezers

ToonB schreef:citraten zijn over het algemeen goed oplosbaar.

Fosforzuur valt anders wel neer te slaan. In je oplossing zal het fosforzuur splitsen in protonen en fosfaten. DEze fosfaten slaan neer met bv. Calcium- of lood ionen.

Het enige probleem is dat ik niet zeer goed bekend ben met het gedrag van citraten, en dus ook niet weet of citraten ook met deze kationen zullen neerslaan.
Waar kan je de informatie over het neerslaan van zuren vinden? Of is dat niet net zoals het neerslaan van zouten (binas T45)? Is het complexer (meerdere factoren?) ?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: [scheikunde] citroenzuur en fosforzuur in breezers

Nee, het is exact hetzelfde. Veel fosfaatzouten zijn slecht oplosbaar. Als je tabel 45 bekijkt dan zie je dat calciumfosfaat slecht oplosbaar is. Door een zuur-basereactie met OH- reageert fosforzuur weg en ontstaat het fosfaation. Dan is het nog een kwestie van een oplossing met Ca+ toevoegen, en klaar is Kees, of kelcy in dit geval, want dan slaat calciumfosfaat neer.

Beide stappen kunnen ook in een keer, door een calciumhydroxide-oplossing toe te voegen. Schrijf de vergelijking maar eens uit.

Een zuur laten neerslaan kan dus wél.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 817

Re: [scheikunde] citroenzuur en fosforzuur in breezers

Waar kan je de informatie over het neerslaan van zuren vinden? Of is dat niet net zoals het neerslaan van zouten (binas T45)? Is het complexer (meerdere factoren?) ?
Je kan zuren neerslaan door hun ionen neer te slaan, zoals marko al zegt. Het gaat dus inderdaad om het neerslaan van zouten.

Wat ik me afvraag is of je calcium-citraat niet ook gaan neerslaan. Op deze manier zou er nog geen onderscheid gemaakt kunnen worden over hoeveel fosforzuur er is in verhouding tot je citroenzuur.

Kan iemand hier toelichten?
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: [scheikunde] citroenzuur en fosforzuur in breezers

Wiki geeft 0.095 g/100 mL (25°C) voor calcium citraat. Niet echt fantastisch.

Kun je niet met Fe3+ werken? Fe(III)fosfaat slaat goed neer, maar complexeert oplosbaar met citraat.

http://www.sciencelab.com/xMSDS-Ferric_Citrate-9924037

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: [scheikunde] citroenzuur en fosforzuur in breezers

Daar heb je een goed punt. Hoewel in eerste instantie alleen calciumfosfaat zou neerslaan, is het moeilijk voor elkaar te krijgen om geen calciumcitraat-neerslag te krijgen (kan alleen als je precies genoeg calciumydroxide-oplossing toevoegt om alle fosfaat neer te slaan, maar dit weet je niet vantevoren).

De oplossing die je voordraagt is een mooie.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [scheikunde] citroenzuur en fosforzuur in breezers

Misschien is het slim om nog even stil te staan bij het beetje koolzuur dat in de breezer zit en reken even na wat je het met je pH doet als je dat kwijt bent straks. Ga je het spul eerst ontgassen (bijvoorbeeld in een ultrasoon bad) ?

Gegarandeerd dat er iemand naar gaat vragen: 'welke zuren heb je precies in de breezer en welke heb gekwantificeerd'?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer