Springen naar inhoud

Heliumkristal

• Log in om te kunnen reageren

Alkartus

Alkartus

• >100 berichten
  • 199 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 juni 2009 - 22:30

Kun je van een atoom enkele elektronen afpakken? Kun je dan helium ioniseren zonder daar andere ionen bij te hebben? Zodat ze een kristal kunnen vormen. Ik heb op school geleerd dat je geen stof kunt hebben die geladen is (hoewel hier vast wel uitzonderingen op zullen zijn). Als het kan, is het ons dat wel eens gelukt?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 20 juni 2009 - 22:33

Het kost extreem veel energie om ťťn elektron van een heliumatoom af te plukken.
Daardoor geeft helium geen enkele chemische reactie.

Alkartus

Alkartus

• >100 berichten
  • 199 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 juni 2009 - 23:41

Wat wordt bedoeld met extreem veel? ;) Kun je het uitdrukken in joule s.v.p.

Ensiferum

Ensiferum

• >250 berichten
  • 662 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 juni 2009 - 23:54

2372.3 kJ/mol volgens wiki.

Helium kun je ioniseren bij bvb hoge temperatuur, maar dan heb je een plasma en geen kristal. Het komt zo in grote hoeveelheden voor in de zon.

Je kunt elementair helium natuurlijk wel uitkristalliseren. Het stolt bij -272įC.

Alkartus

Alkartus

• >100 berichten
  • 199 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 juni 2009 - 15:33

Je kunt elementair helium natuurlijk wel uitkristalliseren. Het stolt bij -272įC.

Bevriest het dan al? Ik dacht dat het nog nooit gelukt was. ;) Of is uitkristalliseren iets anders dan bevriezen?

Ensiferum

Ensiferum

• >250 berichten
  • 662 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 juni 2009 - 15:41

Bevriest het dan al? Ik dacht dat het nog nooit gelukt was. ;) Of is uitkristalliseren iets anders dan bevriezen?

Ik weet niet meteen of het al gelukt is, maar ik neem aan van wel. Theoretisch is het mogelijk, maar je hebt wel speciale apparatuur nodig want je zit niet ver van het absolute nulpunt (zowat ťťn graad kelvin).

Met uitkristalliseren bedoel ik: laten stollen. Dit gebeurt met de meeste stoffen beneden een specifieke temperatuur, al is deze temperatuur voor stoffen als helium bijzonder laag. Beneden die temperatuur is hun kinetische energie te laag om in fluÔdale toestand te blijven voortdoen.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8804 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 juni 2009 - 15:53

Helium is bijzonder omdat het bij normale druk niet kan bevriezen, hoe dicht je het absolute nulpunt ook naderd. Daarmee is het het enige element dat geen smeltpunt heeft onder normale condities.

Maar het is wel te bevriezen onder verhoogde druk, heliumkristallen bestaan dus wel.
Victory through technology

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 juni 2009 - 17:33

(zowat ťťn graad kelvin).

Helium wordt volgens mij rond de 2 Kelvin superfluide en dan blijft het een vloeistof. Het is opzich best goed te doen om die temperaturen te halen hoor als je bij een bedrijf of universiteit het doet. Je kan het doen met een mengkoeler.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures