[natuurkunde] opwarmen buis

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[natuurkunde] opwarmen buis

Voor het vak Fysische Transportverschijnselen 1 moet ik de volgende vraag oplossen, waar ik niet uit kwam.

Hier is de vraag:

Lucht moet verwarmd worden van 16°C tot 40°C, door deze te laten stromen door een aantal parallel geschakelde gladde buizen, instoom van 100°C. Hoe lang moet elke buis worden als de drukval niet groter mag worden dan 25 mm water? Wat wordt het debiet?

De dichtheid van lucht bij de gemiddelde temperatuur van 28°C bedraagt 1,185 kg/m3, de viscositeit 1,9 x 10-5 Ns/m2, de warmtegeleidingscoëfficiënt k=2,5 x 10-2 W/m°C en de soortelijke warmte cp=1020 J/kg°C.

En nog een tip:

Zowel in de temperatuurvergelijking als in de stromingsvergelijking komen buislengte en debiet voor. Check wel even je Reynolds getal.

Waar ik tegen aan liep:
  • Aangezien je de snelheid niet weet, kun je het Reynolds en Nusselt getal niet bereken.
  • Je weet de diameter niet, wat je in de vergelijkbare vragen van het vak wel weet.
  • Je kunt het Nusselt getal ook niet uitrekenen via NU=hD/lk, aangezien je de diameter mist.
Kortom, al veel tijd er in gestoken zonder resultaat.

totaal benodigde energie: 2,45*10^4

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [natuurkunde] opwarmen buis

totaal benodigde energie: 2,45*10^4
Is dit onderdeel van de vraag, of is het één van de antwoorden?

En in welke eenheden is die energie?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 5

Re: [natuurkunde] opwarmen buis

Fred F. schreef:Is dit onderdeel van de vraag, of is het één van de antwoorden?

En in welke eenheden is die energie?
Dit is geen onderdeel van de vraag, dit heb ik zelf uitgerekend dmv: u=Cp*(Tuit-Tin) de eenheid is Joule.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [natuurkunde] opwarmen buis

dit heb ik zelf uitgerekend dmv: u=Cp*(Tuit-Tin) de eenheid is Joule.
Zo bereken je Joule/kg, niet Joule.
Hier is de vraag:

Lucht moet verwarmd worden van 16°C tot 40°C, door deze te laten stromen door een aantal parallel geschakelde gladde buizen, instoom van 100°C. Hoe lang moet elke buis worden als de drukval niet groter mag worden dan 25 mm water? Wat wordt het debiet?

De dichtheid van lucht bij de gemiddelde temperatuur van 28°C bedraagt 1,185 kg/m3, de viscositeit 1,9 x 10-5 Ns/m2, de warmtegeleidingscoëfficiënt k=2,5 x 10-2 W/m°C en de soortelijke warmte cp=1020 J/kg°C.
Als dit de letterlijke en volledige tekst van het vraagstuk is dan is het niet op te lossen.

Er zijn te weinig gegevens.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 5

Re: [natuurkunde] opwarmen buis

Ok, ik was ook al van mening dat deze vraag niet was op te lossen. Maar ik dacht dat ik misschien iets over het hoofd heb gezien. Dit is namelijk de vraag rechtstreeks gekopieerd uit het opgavendocument.

Reageer