[wiskunde] logaritmische vergelijking

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 46

[wiskunde] logaritmische vergelijking

Hey iedereen, ik heb morgen m'n eindexamen wiskunde (stressen dus) en heb zo waar alles onder de knie van tijdens het jaar -zelfs integralen lijkt aardig te lukken-, maar ik heb me het voorbije half uur zitten doodergeren aan een logaritmische vergelijking die ik niet opgelost krijg omdat ik altijd op dezelfde manier kom vast te zitten. Kunnen jullie me aub uitleggen hoe het in elkaar zit?

5log [(5(^x) -7)/625] - 25log 324 = 5 log (1/25) - x

Nu die 5log en 25log, ik weet niet hoe je hier met superscript moet werken, dat is dus niet 5 keer de log, maar de 5de log van die uitdrukking.

Ik heb het volgende geprobeerd:

de eerste uitdrukking splitsen in een verschil van logaritmen, aangezien de 5de log van 625 = 4 is, en dat die dan al weggewerkt is.

de term 5log (1/25) = -2

maar het probleem zit hem echter bij iets als log (5^x - 7)

Hoe krijg je daar nu die x uit?

alvast hartelijk bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: [wiskunde] logaritmische vergelijking

Die 5 krijg je daar niet zomaar uit. Maar andersom kan ook, je kunt x in een log zetten. Je kunt bijvoorbeeld gebruiken dat
\(x = ^5\log(5^x)\)
. Je vergelijking wordt dan zoiets:
\(^5\log\left(\frac{5^x-7}{625}\right)-^{25}\log(324)=^5\log\left(\frac{1}{25}\right)-^5\log(5^x)\)
Kun je daar verder mee?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 46

Re: [wiskunde] logaritmische vergelijking

Niet zo meteen nee, als ik eerlijk mag zijn. Hoe zou je dan verder gaan?

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] logaritmische vergelijking

Zet
\(^{25}\log{324}\)
om naar grondtal 5 en vereenvoudig. Zorg er vervolgens voor dat beide leden geschreven kunnen worden als één logaritme in grondtal 5 (het verschil van logaritmen is de logaritme van het ...).
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 46

Re: [wiskunde] logaritmische vergelijking

Dat is het probleem ook een beetje, ik weet niet hoe je die 25log324 fatsoenlijk omzet... moest er nu 5log324 hebben gestaan, was dat simpel, maar ...

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] logaritmische vergelijking

Om van grondtal te veranderen kan je deze eigenschap gebruiken:
\(^a\log b = \frac{{^c\log b}}{{^c\log a}}\)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: [wiskunde] logaritmische vergelijking

En vervolgens kun je nog toepassen:
\(\frac{^c\log(a)}{^c\log(b)} = ^c\log\left(a^{1/b}\right)\)
(en merk op dat 324=18², voor deze opgave waarschijnlijk niet geheel toevallig)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Reageer