Springen naar inhoud

[fysica] kracht op een voorwerp

• Log in om te kunnen reageren

_pele_

_pele_

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 juni 2009 - 19:51

Jonas neemt zijn reiskoffer en trekt richting luchthaven. De koffer weegt 20kg. Hij trekt de koffer voort met een constante snelheid aan een touw. Dit touw maakt een hoek alpha met de horizontale. Jonas trekt aan het touw met een kracht van 35 N. De wrijvingskracht bedraagt 20N. Wat is de hoek alpha? (antwoord: 34.85°)

Mijn kennis ivm krachten is zeer beperkt, maar ik zou dus op de volgende manier te werk gaan:

eerst de resulterende kracht bepalen van de trekkracht en wrijvingskracht

eens deze resulterende kracht gekend is, de cosinus van alpha gelijk stellen aan: resulterende kracht/ 35N en hieruit dan alpha berekenen.

Nu zie ik niet direct in hoe ik deze resulterende kracht kan bepalen, of is mijn denkmethode fout?

alvast bedankt!!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44862 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 juni 2009 - 20:08

Zie [microcursus] krachten samenstellen en ontbinden (vectoren)

Oefenopdracht 3 zou een broertje van jouw oefeningetje kunnen zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

_pele_

_pele_

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 juni 2009 - 20:51

Bedankt, mijn oplossingsmethode klopt dus...maar er wordt weinig over wrijving gezegd bij de resulterende krachten, en die resulterende kracht is nu net mijn probleem...

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44862 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 juni 2009 - 21:05

een voorwerp dat met een constante snelheid voortbeweegt versnelt dus niet, en ondervindt derhalve een nettokracht (in de bewegingsrichting dan althans) van 0 N.

die door Jonas in voorwaartse richting te leveren kracht is dus 20 N, hij trekt met 35 N schuin omhoog, hieruit bereken je hoek x
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

_pele_

_pele_

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 juni 2009 - 21:34

Sorry voor de vele vragen, maar ik snap het nog altijd niet helemaal...
Zoals jij het zegt, zou het dan zijn zoals ik op de tekening heb getekend? (want dat lijkt me nogal raar...)

Geplaatste afbeelding

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44862 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 juni 2009 - 22:05

Sorry voor de vele vragen, maar ik snap het nog altijd niet helemaal...
Zoals jij het zegt, zou het dan zijn zoals ik op de tekening heb getekend? (want dat lijkt me nogal raar...)

behalve dat er nog een wrijvingskracht naar links @ 20 N in het plaatje hoort, ja, zo is het.

Wil je het helemaal compleet maken, dan is er nog zoiets als de verticale component van Jonas' kracht, en de zwaartekracht, en de normaalkracht van de ondergrond op zijn koffer, maar die komen in deze vraag niet aan de orde. Er wordt niks anders gevraagd dan die hoek, en daarvoor heb je niks nodig dan
  • het besef dat als de kooffer een wrijvingskracht van 20 N ondervindt maar met constante snelheid beweegt, dat de aandrijvende kracht dan ook 20 N moet zijn.
  • het besef dat als er dan met 35 N getrokken wordt, dat dit schuin omhoog zal zijn
  • de rekenvaardigheid om het even goniometrisch op te lossen

dirkwb

dirkwb

• >1k berichten
  • 4172 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 juni 2009 - 11:16

behalve dat er nog een wrijvingskracht naar links @ 20 N in het plaatje hoort, ja, zo is het.
//

Het antwoordboek heeft het fout...

Veranderd door dirkwb, 22 juni 2009 - 11:18

Quitters never win and winners never quit.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44862 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 juni 2009 - 16:36

Het antwoordboek heeft het fout...

Ook even nagerekend. Gezien de "fout" vermoed ik dat niet gevraagd wordt naar de hoek tusen de horizontaal en de trekkracht, maar naar de hoek tussen de verticaal en de trekkracht.....
Mogelijk is Pele's plaatje dus fout.

_pele_

_pele_

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 juni 2009 - 17:19

Ondertussen heb ik idd ontdekt dat het gegeven antwoord dat in de cursus staat fout is, vandaar ook dat ik op den duur niet meer snapte op welke manier ik aan dat (foute) antwoord moest geraken. Het juiste antwoord zou ongeveer 55° moeten zijn.

Toch bedankt voor het geduld & de uitleg ;)

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44862 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 juni 2009 - 18:00

Ondertussen heb ik idd ontdekt dat het gegeven antwoord dat in de cursus staat fout is,

Dat vraag ik me nog steeds af. Als jouw cursusneht heet over een hoek alfa, is die hoek dan niet aangeduid tussen de richting van de trekkracht en de verticaal? want dan is het antwoordenboekje tóch correct. 34,85° + 55,15° = 90° ... ;) .....

_pele_

_pele_

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 juni 2009 - 18:34

Dat vraag ik me nog steeds af. Als jouw cursusneht heet over een hoek alfa, is die hoek dan niet aangeduid tussen de richting van de trekkracht en de verticaal? want dan is het antwoordenboekje tóch correct. 34,85° + 55,15° = 90° ... ;) .....

Bij de opgave is geen tekening bijgevoegd, maar in de opgave staat er wel dat de hoek alpha de hoek is met de horizontale, dus zou die 55.15° normaal wel moeten kloppen denk ik.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44862 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 juni 2009 - 18:52

in de opgave staat er wel dat de hoek alpha de hoek is met de horizontale,

dan is alpha inderdaad 55,15°, antwoordenboekje fout. (Zoals bijna te doen gebruikelijk)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures