Springen naar inhoud

Torsie op u-profiel


  • Log in om te kunnen reageren

#1

marten1

    marten1


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 juni 2009 - 22:13

Hoi forumleden,

Ik zit met het volgende, ik heb een u-profiel (breedte 60 , hoogte 40 , wanddikte 5) die belast wordt met een koppel van 610Nm (torsie). Nu weet ik wel bij assen en vierkante staven hoe je de torsie kan berekenen, maar bij een u profiel zou ik niet weten wat te doen.

Voor een vierkante staaf geldt 4,81 T / a , helaas zit er in deze formule niet de mogelijkheid om een traagheidsmoment in te vullen.
Weet iemand misschien hoe ik dit moet aanpakken? Wat ik zou willen berekenen is de spanning

Veranderd door marten1, 21 juni 2009 - 22:14


Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 21 juni 2009 - 22:53

Volgens tabelboek Van Leeuwenbuizen: Bij een gelijke doorsnede ligt de verhouding van een

torsie traagh.moment :Ipe,Hea,hoekstalen, koker en rondbuis op :Itorsie 1.67,1.67,1,67,500 en 810 cm4
en voor
torsie weerstandsmoment:Ipe,Hea,hoekstalen, koker en rondbuis op:Wtorsie 3.33,3.33,3.33,100 en 127 cm3.

U profielen worden niet genoemd,maar hebben ook open profielen en ik zou aannemen dat daar die verhouding tov.een rondbuis ook ligt in de verhouding van It 1.67 : 810 en Wt 3.33 : 127.

Ook speelt de lengte van de staaf een rol met het bepalen van de torsieknikfactor Omega en die houdt weer verband met de relatieve torsieknikslankheidsfactor Lambda.

Een mogelijke berekening zou dus kunnen met een buis met veel lagere waarde in genoemde verhouding 1,67/810 en 3,33/127 en van die buis dus berekenen of die het moment kan weerstaan;lukt dat,dan is de U goed volgens de tabellen!

Buis- en kokerprofielen zijn dus vele malen stijver dan open profielen!

#3

marten1

    marten1


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 juni 2009 - 23:32

Ok bedankt,

Wat voor formule hoort erbij die weerstandmomenten etc. Want ik ken wel een torsie formule voor assen, maar hier moet je een straal invullen

#4

covrtray

    covrtray


  • >100 berichten
  • 150 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 juni 2009 - 12:33

In n van m'n cursussen staalbouw vond ik het volgende. Voor een enkelvoudige staaf met rechthoekige doorsnede (dikte ai, breedte bi, ai << bi) is de torsieconstante C gelijk aan (ai^3*bi)/3. Het torsiemoment T is gelijk aan G * theta * C, waarbij tau (de schuifspanningen) dan gelijk is aan G*theta*ai.

Daar een U profiel een samengesteld profiel is worden de volgende formules gebruikt.

C = sum (ai^3*bi)/3

tau(max) = G*theta*a(max) = T/C * a(max) = T * a(max) /(sum (ai^3*bi)/3)

Bij gewalse profielen zou echter tevens rekening gehouden moeten worden met spanningsconcentraties (althans volgens Fppel (of zoiets)). Bij een U profiel dient men C nog te vermenigvuldigen met 1,1. Dit laatste toch volgens mijn notities van 2 jaar geleden.

't Was 'n beetje onduidelijk genoteerd, dus ik kan nu ook wel ergens een interpretatie fout gemaakt hebben.

#5

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 22 juni 2009 - 13:25

Ik haalde uit mijn PT77 de volgende formule,waarbij de doorsnede van het profiel wordt vervangen door rechthoeken met elk zijn zijdelengte en elk zijn eigen wanddikte.

Dan berekend je de I van de drie delen apart met de wanddikte steeds in de derde macht.

Maar in jouw geval ,dat een koudgewalst profiel voorstelt met gelijke wanddikte kun je de totale ontwikkelde profiellengte (Bij jou ruw 60+2*40 en exact -2*5)nemen als breedte b in de formule en de gelijke dikte als hdus tot de derde macht.

Verder geldt er een profielnorm van etha van 1,12 en wordt de formule:

Tauw = (Mw * h) / ( (etha/3)*(b*h3))

Zet er zelf je getallen in.

De waarde voor Tauw mag bij een 1 vlaks spanning -volgens mij- max de toelaatb.buigspanning bedrag en bij een tweevlaksspanning 0.577 * toel.buigsp.,maar dat moet je nazien.

Het verhaal van Coventray komt,zover ik dat summier bekeek,op hetzelfde neer;mijn eerste reactie haakde ik uit een
boekwerk van een buizenfabrikant.

#6

marten1

    marten1


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 juni 2009 - 20:59

Bedankt voor de reacties , ik hoop nu weer verder te kunnen





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures