[wiskunde] statistiek

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 43

[wiskunde] statistiek

ik zoek een vraag op te lossen, maar kom er niet uit :

De vraag gaat als volgt :

"Bij de scouts kopen 20% van de leden een nieuwe das. Hoeveel dassen moet de leiding hoogstens aankopen opdat er met 90% kans weinig zijn voor 50 leden."

ik dacht het zo te doen,

het is een binomiaal verdeling met n = aantal leden = 50 en X = het aantal leden dat een nieuwe das koopt

en met p = kans dat iemand een nieuwe das koopt = 0,2

dan kom ik volgens mij op het volgende :
\(\frac{50!}{X!(50-X)!}(0,2)^{X}(0,8)^{50-X}=0,9\)
mijn vraag : klopt dit , en hoe is het mogelijk hier X uit te halen zonder te 'gokken' door te schatten en

zien of je meer of minder moet nemen ?

alvast bedankt !

Berichten: 2.746

Re: [wiskunde] statistiek

el simono schreef:en hoe is het mogelijk hier X uit te halen zonder te 'gokken' door te schatten en

zien of je meer of minder moet nemen ?
Het zal niet lukken dit mooi analytisch op te lossen. Gokken en controleren is inderdaad een oplossing, grafisch of numeriek kan je het ook proberen.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: [wiskunde] statistiek

"Bij de scouts kopen 20% van de leden een nieuwe das. Hoeveel dassen moet de leiding hoogstens aankopen opdat er met 90% kans weinig zijn voor 50 leden."
Moet dat zijn "met minstens 90% te weinig zijn voor 50 leden"?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 43

Re: [wiskunde] statistiek

ik had het gewoon letterlijk ge'copy-paste' uit een oud examen,

maar ik vermoed wel dat het dat moet zijn...

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: [wiskunde] statistiek

Pas op dat je geen kansen door elkaar haalt. Je noemt X het aantal leden wat een stropdas koopt, dan is dit:
\(\pp[X=k] = \frac{50!}{k!(50-k)!}\cdot(0,2)^k\cdot(0,8)^{50-k}\)
De kans dat X=k, dus dat k leden een stropdas kopen.

Nu wil de leiding N stropdassen bestellen (met N zo klein mogelijk), zodanig dat
\(\pp[X\leq N]\geq 0,9\)
.

Nu geldt
\(\pp[X\leq N]=\pp[X=0]+\pp[X=1]+\pp[X=2]+\cdots+\pp[X=N]\)
en dat is nogal onhandig om met de hand uit te rekenen. Het kan wel, je blijft gewoon kansen
\(\pp[X=k]\)
optellen voor oplopende k totdat de totale kans [grotergelijk]0,9 is, maar er is geen directere formule o.i.d.

Je kunt dit wel prima benaderen met de normale verdeling, dat is waarschijnlijk handiger.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Reageer