[scheikunde] injector discriminatie+ solvent effect

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 220

[scheikunde] injector discriminatie+ solvent effect

Hallo mensen,

Ik heb twee vraagjes over gaschromatografie.

1) Wat houdt het solvent effect precies in?

2) Wat is injector discriminatie

b.v.d.

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [scheikunde] injector discriminatie+ solvent effect

Het solvent is je oplosmiddel. Dat kan bijv. aceton zijn of water.

Wat injector discriminatie is weet ik niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [scheikunde] injector discriminatie+ solvent effect

Solvent effect is het effect dat het oplosmiddel heeft op de reactie (uitkomst).

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: [scheikunde] injector discriminatie+ solvent effect

Dat kan bijv. aceton zijn of water.
Maar niet bij GC. Waterstofgas of Helium zijn de courantste.
Wat injector discriminatie is weet ik niet.
Die term is mij ook onbekend en google vindt niks. Maar met wat fantasie kan ik wel raden wat ze eigenlijk bedoelen. Het geïnjecteerde monster fractioneert waardoor de plaats van de kolom op de grafiek foutief is.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [scheikunde] injector discriminatie+ solvent effect

Maar niet bij GC. Waterstofgas of Helium zijn de courantste.
Aha. Ja, stom van me, het moeten gassen zijn natuurlijk. Thanks voor de info in ieder geval.

Weet iemand anders misschien wel wat injector discriminatie is?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: [scheikunde] injector discriminatie+ solvent effect

Het solvent effect in gaschromatografie is een techniek om componenten te focussen op de kolom, en kan gebruikt worden als het oplosmiddel een lager kookpunt heeft dan de opgeloste stoffen. Je zorgt ervoor dat de oven een stuk kouder is dan de injector, en een graad of wat lager dan het kookpunt van het oplosmiddel. Wat er dan gebeurt is dat het solvent verdampt in de injector en weer condenseert in de kolom. Wanneer hierna de opgeloste stoffen de kolom bereiken worden ze weer "gevangen" in het oplosmiddel. Zodra het temperatuurprogramma van de oven wordt gestart en het oplosmiddel verdampt, beginnen de stoffen te lopen, maar in veel kleinere bandbreedtes dan je normaal gesproken zou hebben.

Injector-discriminatie betekent dat stoffen reeds in de injector gescheiden worden, omdat niet alle stoffen met dezelde snelheid verdampen. Afhankelijk van de gekozen injectietechniek is dit probleem groter of kleiner. Je kunt (soms) het solvent effect gebruiken om dit tegen te gaan.

Terzijde: Het solvent is het oplosmiddel waar de te analyseren stoffen inzitten. Dit kan vrijwel ieder organisch oplosmiddel zijn. Dit is iets anders dan het draaggas.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 220

Re: [scheikunde] injector discriminatie+ solvent effect

Marko schreef:Het solvent effect in gaschromatografie is een techniek om componenten te focussen op de kolom, en kan gebruikt worden als het oplosmiddel een lager kookpunt heeft dan de opgeloste stoffen. Je zorgt ervoor dat de oven een stuk kouder is dan de injector, en een graad of wat lager dan het kookpunt van het oplosmiddel. Wat er dan gebeurt is dat het solvent verdampt in de injector en weer condenseert in de kolom. Wanneer hierna de opgeloste stoffen de kolom bereiken worden ze weer "gevangen" in het oplosmiddel. Zodra het temperatuurprogramma van de oven wordt gestart en het oplosmiddel verdampt, beginnen de stoffen te lopen, maar in veel kleinere bandbreedtes dan je normaal gesproken zou hebben.

Injector-discriminatie betekent dat stoffen reeds in de injector gescheiden worden, omdat niet alle stoffen met dezelde snelheid verdampen. Afhankelijk van de gekozen injectietechniek is dit probleem groter of kleiner. Je kunt (soms) het solvent effect gebruiken om dit tegen te gaan.

Terzijde: Het solvent is het oplosmiddel waar de te analyseren stoffen inzitten. Dit kan vrijwel ieder organisch oplosmiddel zijn. Dit is iets anders dan het draaggas.
Dankje wel voor het antwoord:)

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [scheikunde] injector discriminatie+ solvent effect

Terzijde: Het solvent is het oplosmiddel waar de te analyseren stoffen inzitten. Dit kan vrijwel ieder organisch oplosmiddel zijn. Dit is iets anders dan het draaggas.


Dus het solvent bij GC kan ook aceton zijn bijv.?

Reageer