[wiskunde] derdemachtsfunctie constantes berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 17

[wiskunde] derdemachtsfunctie constantes berekenen

Gegeven is de functie f(x)= cx³ + bx² + a

a) Bereken a als gegeven is dat de grafiek van f door het punt (0,4) gaat.

b) Bereken b als gegeven is dat de grafiek van f" door het punt (0,6) gaat.

c) Stel b=1. Bereken c als gegeven is dat de grafiek van f in het punt met x-coördinaat gelijk aan 1, een richtingscoëfficient heeft die gelijk is aan 8.

Ik loop in het begin al vast bij vraag a.

Berichten: 2.746

Re: [wiskunde] derdemachtsfunctie constantes berekenen

in f stelt x het x-coordinaat voor van een punt die over de kromme loopt, f(x) is het bijhorende y-coordinaat.

[x,f(x)] stelt dus een verzameling punten voor. en je weet dat je gegeven punt tot die verzameling moet behoren. wat kan je hiermee doen?

Gebruikersavatar
Berichten: 92

Re: [wiskunde] derdemachtsfunctie constantes berekenen

nou Gino,

Als het goed is staat in je tekstboek Wiskunde vast iets over de theorie die je nodig hebt bij het oplossen van zulke opgaven.

a) stel je een x-as en y-as voor

je kunt stellen: f(x) = y = cx³ + bx² + a

het punt (0,4) betekend wanneer je voor x de waarde 0 invoert in de functie het resultaat 4 is.

dus voor dat punt geldt: f(0) = 4 = y snap je?

dit is een snijpunt van de functie met de y-as als je zult begrijpen (x is immers 0).

met gegeven x-waarde en gegeven y-waarde (de coördinaten dus van een punt van de functie in de x,y-grafiek) is de vergelijking algebraïsch op te lossen voor de onbekende waarde a

b) f''(x) is de tweede afgeleide functie van f(x); lees in je tekstboek hoe je die bepaald, de oplossing is analoog aan die bij vraag a)

c) de richtingscoëfficient bij een punt heeft te maken met de eerste afgeleide functie van f(x), f'(x) dus.

bepaal de functie f'(x) en los die op voor de onbekende c , m.b..v. gegeven b = 1 en de richtingscoëfficient

succes, laat iets weten als je eruit bent
I'm willing to admit that I may not always be right, but I am never wrong

-Samuel Goldwyn-

Berichten: 17

Re: [wiskunde] derdemachtsfunctie constantes berekenen

a) f(0)= c0³ + b0² + a

Hoe werk je dit uit?

b) hoe kom je tot de eerste afgeleide van de functie?

Gebruikersavatar
Berichten: 92

Re: [wiskunde] derdemachtsfunctie constantes berekenen

a) ja goed .. je weet dat machtsverheffen op de waarde 0 maar één uitkomst geeft?

en f(0) is de y-coördinaat bij x=0 en die weet je . nu moet je het kunnen oplossen

even een tip tussendoor; schrijf de functie die gegeven is altijd als volgt op:



f(x)= ax^p + bx^q .... etc.. + c

waarbij p de hoogste macht is, q de volgende .. etc.. en als laatste de term zonder de variabele x



Dit is namelijk makkelijker rekenen om afgeleide te vinden enz.



b) heb je dit niet gehad in de klas of kun je het niet vinden in je theorieboek?

even algemeen; de afgeleide van een functie f(x) is als volgt te bepalen



f(x)= ax^p + bx^q (..etc.) + c --> f'(x) = a(p)x^(p-1) + b(q)x^(q-1)



m.a.w. de termen in de functie zonder x (ook te zien als x^0) vallen weg, de andere ondergaan de transformatie

van in het algemeen a * x ^ p naar --> ap * x ^(p-1) DUS: bijvoorbeeld ax³ wordt dus 3ax²

De tweede afgeleide is vervolgens de afgeleide van de eerste afgeleide; uit bovenstaand voorbeeld

f'(x) = 3ax² --> f''(x) = 6ax
I'm willing to admit that I may not always be right, but I am never wrong

-Samuel Goldwyn-

Berichten: 17

Re: [wiskunde] derdemachtsfunctie constantes berekenen

a) op de waarde 0 maar één uitkomst heeft? 0 of 1 toch?

b) ik heb wel het e.e.a over afleiden gehad. f(x)= cx³ + bx² + a wordt f' (x) = c3x² + b2x. Wat gebeurt er met de letters? Dat zit mij namelijk in de weg.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [wiskunde] derdemachtsfunctie constantes berekenen

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] derdemachtsfunctie constantes berekenen

a) op de waarde 0 maar één uitkomst heeft? 0 of 1 toch?
Sinds wanneer is een macht met grondtal nul gelijk aan 1? Je beseft hopelijk toch wel dat 0n gelijk is aan het product van n nullen en bijgevolg ook gelijk is aan 0.
b) ik heb wel het e.e.a over afleiden gehad. f(x)= cx³ + bx² + a wordt f' (x) = c3x² + b2x. Wat gebeurt er met de letters? Dat zit mij namelijk in de weg.
Dat is inderdaad de eerste afgeleide, maar als ik je opgave correct interpreteer, heb je de tweede afgeleide nodig. Leid de functie dus nogmaals af. Vervolgens vul je opnieuw de waarden voor x en f(x) (= y) in, zoals bij vraag a.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 92

Re: [wiskunde] derdemachtsfunctie constantes berekenen

zie mijn vorige post, je zou er nu uit moeten komen.. en ja elke matchverheffing op 0 is gelijk aan 0, omdat elk product met 0 ook alleen 0 als uitkomst heeft, dus 0^n = 0 zou je moeten weten, en zelfs als je was ontschoten heb je een rekenmachientje om 't ff snel te verifiëren.. geen kunst.

Met het afleiden zitten de letters toch niet in de weg, die staan symbool voor een onbepaalde waarde .. je liet al zien dat je had begrepen hoe je de afgeleide bepaald nu moet het oplossen van de opgave niet moeilijk zijn.. schrijf op wat je nodig hebt (wat gegeven is, vergelijkingen die van toepassing zijn, wat er gevraagd wordt.. en laat de algebra zijn werk doen ;) ) .. succes
I'm willing to admit that I may not always be right, but I am never wrong

-Samuel Goldwyn-

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] derdemachtsfunctie constantes berekenen

en ja elke matchverheffing op 0 is gelijk aan 0, omdat elk product met 0 ook alleen 0 als uitkomst heeft, dus 0^n = 0 zou je moeten weten, en zelfs als je was ontschoten heb je een rekenmachientje om 't ff snel te verifiëren.. geen kunst.
Verborgen inhoud
Behalve misschien als de exponent ook 0 is, altijd aan de uitzonderingen denken ;)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 17

Re: [wiskunde] derdemachtsfunctie constantes berekenen

a) (0,4) dan krijg je

f (x)= c0³ + b0² + a = 4. Dus a = 4?

b) f"(x)= 6cx + 2b Klopt dat? En hoe nu verder?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] derdemachtsfunctie constantes berekenen

gino schreef:a) (0,4) dan krijg je

f (x)= c0³ + b0² + a = 4. Dus a = 4?
Klopt.
b) f"(x)= 6cx + 2b Klopt dat? En hoe nu verder?
Je tweede afgeleide is goed. Gegeven is dat als x = 0, dan is f''(x) = 6, dus...?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 92

Re: [wiskunde] derdemachtsfunctie constantes berekenen

a) Ja.. niet teveel twijfelen hoor, je uitkomst is goed. je snapt nu de methodiek?

b) je tweede afgeleide klopt, je hebt ook een gegeven punt voor deze f''(x).. dus een x en y coördinaat dit kun je zoals bij opgave a weer invullen en oplossen ..
I'm willing to admit that I may not always be right, but I am never wrong

-Samuel Goldwyn-

Berichten: 17

Re: [wiskunde] derdemachtsfunctie constantes berekenen

b) f" (x)= 6cx + 2b

als het punt (0,6) is dus voor x 0 invullen dan krijg je 0 + 2b = 6 dus b=3 Klopt dat?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] derdemachtsfunctie constantes berekenen

Klopt!
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer