Afzekering chiller

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Afzekering chiller

Hallo,

Wij zijn belast met het vervangen van een chiller (koelmachine) van een kantoorgebouw, de gegevens van de huidige machine zijn niet meer te vinden behalve het geinstalleerd koelvermogen,

Eigenlijk moet ik gewoon het volgende weten:

Opgenomen elecktrisch vermogen van de nieuwe machine is 94Kw.

Huidige zekering is 3/400V 77A

De machine moet dus als ik het goed berekend heb 94000/ (3X230V) = 136,25A ongeveer afgezekerd worden?

Bij ons dachten ze dat het 78A was 94000 / 400 / 3 = 78A.

Wat is nu juist en is het best dat we een zekering nemen van 150A ?

alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Afzekering chiller

Dit onderwerp past beter in het forum Elektrotechniek en is daarom verplaatst.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Afzekering chiller

Je moet rekenen met 3x230V. Aangezien het waarschijnlijk een motor is zou ik ook nog rekenen met een cos phi van 0,8. Dan kom ik op 170A. De eerstvolgende zekeringwaarde is waarschijnlijk 200A.

Maar je moet ook bedenken dat de zekering bedoeld is om de kabel naar de machine te beveiligen. De machine zelf heeft als het goed is een motorbeveiligingsautomaat.

Berichten: 3

Re: Afzekering chiller

Bedankt alvast, maar ik dacht dat het met 400V was omdat je tussen de fasen toch 400v hebt en enkel 230v hebt tussen N en fase?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Afzekering chiller

Dat had ik ook verondersteld, dat je 230V hebt tussen nul en fase, en 400V tussen fasen onderling.

Dus als je de nul als referentie neemt, dan heb je 3 systemen met ieder een spanning van 230V. Dus 3x230.

Berichten: 3

Re: Afzekering chiller

Ja ok snap het,

De machine is idd voorzien van eigen beveiliging omdat er compressors, ventilators en electronicshe sturingen inzitten.

Juist gezien dat de hoofdzekeringen in het gebouw 250A zijn dus we zijn gered.

Reageer