Evenwichtscontante bij temperatuursverandering.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 217

Evenwichtscontante bij temperatuursverandering.

Dag allen,

Ik vroeg me af wat er precies gebeurt met de evenwichtsconstante van een reactie wanneer de temperatuur gaat stijgen, op school zagen we namelijk enkel dat de K afhankelijk is van de T. ( maar niet de invloed ... )

Ik denk dat de K ook gaat stijgen, vermits de temperatuursstijging ervoor gaat zorgen dat het evenwicht sneller wordt bereikt. En bij hogere K, gaat de evenwichtsreactie beter door ?

Bedankt !

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: Evenwichtscontante bij temperatuursverandering.

Voorbeeld evenwicht:

NH4+ + H2O
\( \leftrightarrows\)
NH3 + H3O+

Het evenwicht verschuift bij temperatuursverhoging naar de endotherme kant (vanwege het tegenwerkingsprincipe, ken je dat al?).

- Wat is hier de endotherme kant?

- Hoe bereken je K?

- Wat gebeurd er dus met K?

Berichten: 217

Re: Evenwichtscontante bij temperatuursverandering.

JohnB schreef:Voorbeeld evenwicht:

NH4+ + H2O
\( \leftrightarrows\)
NH3 + H3O+

Het evenwicht verschuift bij temperatuursverhoging naar de endotherme kant (vanwege het tegenwerkingsprincipe, ken je dat al?).

- Wat is hier de endotherme kant?

- Hoe bereken je K?

- Wat gebeurd er dus met K?
Hoe onderscheid ik hier de exotherme van de endotherme kant ( er wordt bij ons altijd bijgegeven of de vormingsenthalpie + en - is ) ?

Tegenwerkingsprincipe ken ik.

Berichten: 8.614

Re: Evenwichtscontante bij temperatuursverandering.

Als dat bij jullie erbij gegeven wordt, is er geen probleem. Normaal kun je de vormingsenthalpieën van de afzonderlijke producten ook opzoeken en de enthalpieverandering uitrekenen m.b.v. de wet van Hess.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 217

Re: Evenwichtscontante bij temperatuursverandering.

Nog een bijkomen vraagje, klopt het als ik zeg dat:

- Een gas bijpompen bij een mengsel van 2 gassen --> volumevergroting -->verschuiving van het evenwicht naar de kant met het meeste deeltjes

- Een inert gas bijpompen bij een mengsel van 2 gassen --> volumedaling --> verschuiving van het evenwicht naar de kant met het minste deeltjes

- Een oplossing verdunnen = volumevergroting .

Bedankt !

Berichten: 8.614

Re: Evenwichtscontante bij temperatuursverandering.

- Een inert gas bijpompen bij een mengsel van 2 gassen --> volumedaling --> verschuiving van het evenwicht naar de kant met het minste deeltjes
Ik zie hier eerder een verhoging van de druk in, dan een daling van het volume, maar het effect blijft hetzelfde.
- Een oplossing verdunnen = volumevergroting .
Klopt.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 217

Re: Evenwichtscontante bij temperatuursverandering.

Ik zie hier eerder een verhoging van de druk in, dan een daling van het volume, maar het effect blijft hetzelfde.
Een verhoging van de druk is inderdaad correcter omschreven.

Men bedoelt dus met stijging/daling van het volume, eigenlijk het stijgen/dalen van het totale reactievolume, dus het volume waarin de stoffen kunnen reageren. ( daarom dat bij een inert gas dit volume daalt en bij een normaal reagerend gas dit volume stijgt )

Berichten: 817

Re: Evenwichtscontante bij temperatuursverandering.

zodra er gassen bij te pas komen, geldt volgende formule
\(P\cdot V=nRT\)
als je extra gassen toevoegt, gaat je n stijgen (want je hebt meer gas).

Als je T constant blijft, en R is een constante, dan moet
\(P\cdot V\)
stijgen.

Je gaat dus een drukverhoging krijgen, want je volume blijft gelijk. (je zit in een reactievat).

Je druk is gestegen. Leer AUB van deze dingen niet vanbuiten. Beredeneer ze ahv. deze formule.
- Een gas bijpompen bij een mengsel van 2 gassen --> volumevergroting -->verschuiving van het evenwicht naar de kant met het meeste deeltjes
Neen, je druk vergrootte dus, en de reactie helt naar de kant met het minste aantal gasdeeltjes.
Een inert gas bijpompen bij een mengsel van 2 gassen --> volumedaling --> verschuiving van het evenwicht naar de kant met het minste deeltjes
Opnieuw gaat er helemaal niets gebeuren met dat volume ;)

Je gaat alleen 'meer gas' in datzelfde volume pompen, de druk wordt dus hoger, dus opnieuw:

de reactie helt naar de kant met het minste aantal gasdeeltjes.

probeer die laatste nu eens zelf te beredeneren.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 217

Re: Evenwichtscontante bij temperatuursverandering.

probeer die laatste nu eens zelf te beredeneren.
Een oplossing verdunnen betekent meer oplosmiddel toevoegen, hierdoor daalt de molaire concentratie. M.a.w. de deeltjes gaan verder uit elkaar komen te zitten, het evenwicht verschuift volgens het tegenwerkingsprincipe naar de kant met het meeste deeltjes.

Bedankt voor de uitleg. !

Berichten: 23

Re: Evenwichtscontante bij temperatuursverandering.

ToonB schreef:zodra er gassen bij te pas komen, geldt volgende formule
\(P\cdot V=nRT\)
als je extra gassen toevoegt, gaat je n stijgen (want je hebt meer gas).

Als je T constant blijft, en R is een constante, dan moet
\(P\cdot V\)
stijgen.

Je gaat dus een drukverhoging krijgen, want je volume blijft gelijk. (je zit in een reactievat).

Je druk is gestegen. Leer AUB van deze dingen niet vanbuiten. Beredeneer ze ahv. deze formule.

Neen, je druk vergrootte dus, en de reactie helt naar de kant met het minste aantal gasdeeltjes.

Opnieuw gaat er helemaal niets gebeuren met dat volume ;)

Je gaat alleen 'meer gas' in datzelfde volume pompen, de druk wordt dus hoger, dus opnieuw:

de reactie helt naar de kant met het minste aantal gasdeeltjes.

probeer die laatste nu eens zelf te beredeneren.
om te verduidelijken over de drukstelling: deze is entropie gedreven en het is dus logisch dat wanneer men de druk laat stijgen de deeltjes sneller en meer gaan botsen en dus liever zich verspreiden waar het minste deeltjes zijn zodat de algemene chaos stijgt en de reactie voordeliger is.

Reageer