[scheikunde] verschuiven van het evenwicht bij volumestijging

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 217

[scheikunde] verschuiven van het evenwicht bij volumestijging

Dag allen,

ik vroeg me het volgende af;

In een gesloten ruimte heerst het volgende evenwicht;

CaCo3 (s) --> CaO (s) + CO2 (g)

Als men de concentratie van CO2 wil doen stijgen, lukt dit dan door het volume van de reactieruimte te vergroten ?

Er gaat wel een verschuiving van het evenwicht optreden naar rechts neem ik aan, maar indien het volume stijgt , blijft de concentratie CO2 (mol / l ) dan gewoon gelijk ;) ?

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [scheikunde] verschuiven van het evenwicht bij volumestijging

Als men de concentratie van CO2 wil doen stijgen, lukt dit dan door het volume van de reactieruimte te vergroten ?
Ja, want met een volumetoename verlaag je de druk en verschuift het evenwicht naar de kant van de meeste gasdeeltjes (rechts dus in dit geval).
Er gaat wel een verschuiving van het evenwicht optreden naar rechts neem ik aan, maar indien het volume stijgt , blijft de concentratie CO2 (mol / l ) dan gewoon gelijk ;) ?
De concentratie van het CO2 neemt toe, want de concentratie is ten opzichte van het aantal L beginstof (dacht ik).

Berichten: 817

Re: [scheikunde] verschuiven van het evenwicht bij volumestijging

Concentratie valt op verschillende manieren op te vatten.

enerzijds de molaire concentratie (mol/l). Dit is de hoeveelheid mol opgeloste stof per liter solvent.

Aangezien je hier in een gesloten ruimte zit, met CaCO3, is er nergens een oplossing te zien.

door het verhitten gaat dit evenwicht plaatsvinden, maar je verhit niet genoeg (of het is niet nodig) om vloeibare fases te krijgen bij je calciumzouten.

Daarom dient de concentratie hier volgens mij geinterpreteerd te worden als:

Hoeveel gasdeeltjes zijn er per volume in het reactievat (dus ook n/V).

In dat geval blijft de concentratie gelijk. Maar toch verschuift je reactie naar rechts, aangezien je het volume vergroot.

Er blijven dus evenveel 'deeltjes per m³ van je reactievat', maar je reactievat wordt groter, en je krijgt dus meer gasdeeltjes. (= verschuiving naar rechts).

Van molaire concentratie zoals gewoonlijk bij stoechiometrisch werk is hier geen sprake
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Reageer