[wiskunde] limiet

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 17

[wiskunde] limiet

Kan iemand mij uitleggen waar 'lim' (limiet) voor staat? Ik heb op het internet gezocht, maar zonder resultaat. Wat wordt hiermee bedoeld?

Ik heb namelijk een opgave:

Gegeven,

f: x² + 9x + 18

x + 2

g: x + 7

Bereken:

lim (f-g) (x).

x--> ;)

Berichten: 2.746

Re: [wiskunde] limiet

limiet.


Berichten: 17

Re: [wiskunde] limiet

Ik heb dit gelezen maar wat is de bedoeling? Hoe moet ik dit berekenen?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [wiskunde] limiet

Het lijkt me niet erg handig om een limiet proberen uit te rekenen als je geen idee hebt wat een limiet is. Waar kom je dit tegen? Is het een huiswerkopgave?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 17

Re: [wiskunde] limiet

oke maar hoe moet ik dit doen dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [wiskunde] limiet

Het antwoord op mijn twee vragen is "oke"? Dan is mijn antoord op "hoe moet ik dit doen dan": oke.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] limiet

oke maar hoe moet ik dit doen dan?
Hoe moet je wat doen? Doe eens wat meer moeite om je vraag duidelijk te maken...

Je hebt die opgave, wat begrijp je niet? Heb je wel ooit limieten berekend, weet je hoe?

Verplaatst naar huiswerk.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 17

Re: [wiskunde] limiet

Deze opgave staat in een stencil, meegekregen van school. Ik heb nog nooit limieten berekend. Hoe gaat dit in zijn werking? Wat zijn de stappen die genomen moet worden?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] limiet

Je hebt nooit limieten gezien, maar je moet wel zo'n opgaven kunnen maken? Dat lijkt me vreemd...

Of wil je dit gewoon op eigen houtje leren? Dan begin je best met een boek te nemen en de uitleg over limieten eens te lezen, vooraleer je direct opgaven wil beginnen maken.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Re: [wiskunde] limiet

Het is een vreemd verhaal. Het limiet-begrip is cruciaal voor het doorgronden van de differentiaal- en integraalrekening. Veel leerlingen en studenten struikelen hierover. Met name David Tall heeft veel onderzoek gedaan naar wat er allemaal fout kan gaan. Daarom is het raar dat een leerling zonder uitleg opgaven met limieten te maken krijgt. Tenzij het juist de bedoeling is dat je zelf op zoek gaat!

Maar om op je vraag terug te komen. De definitie van de limiet wordt vooral gebruikt om een aantal rekenregels voor limieten te kunnen bewijzen. Verder kunnen op basis van de definitie ook de uitkomsten van een aantal veel voorkomende limieten worden bewezen. Met deze elementaire rekenregels voor limieten en uitkomsten van limieten kan je dan weer allerlei (maar niet alle) andere limieten berekenen.

Reageer