[wiskunde] differentiëren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 31

[wiskunde] differenti

Ik kwam deze opgave tegen en ik heb echt geen idee wat ik moet doen. Ik weet wel zeker dat de afgeleide nodig is dus die heb ik ook berekend (hopelijk is die goed). Kan iemand mij op weg helpen?

Gegeven is de functie
\( f(x)= \frac{-4x}{x^2+1}\)
Bereken algebraïsch voor welke waarden van a de vergelijking
\(f(x)=ax\)
drie oplossingen heeft.
\(f'(x) = \frac{-4(x^2+1)-2x\cdot-4x}{(x^2+1)^2} = \frac{-4x^2-4-8x^2}{(x^2+1)^2} = \frac{-12x^2-4}{(x^2+1)^2}\)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [wiskunde] differenti

(-2x)(-4x)=+8x^2
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 31

Re: [wiskunde] differenti

\( f'(x) = \frac{-4(x^2+1)-2x\cdot-4x}{(x^2+1)^2} = \frac{-4x^2-4+8x^2}{(x^2+1)^2} = \frac{4x^2-4}{(x^2+1)^2} \)
(-2x)(-4x)=+8x^2
Dankje voor de correctie! ;)

Berichten: 194

Re: [wiskunde] differenti

Ik weet wel zeker dat de afgeleide nodig is
Nee, hoor. (Toch niet voor deze oefening.)
Kan iemand mij op weg helpen?
Begin eens met f(x) = ax uit te schrijven.

Berichten: 31

Re: [wiskunde] differenti

[quote='zaheer12a' post='528307' date='22 June 2009, 21:01']Ik kwam deze opgave tegen en ik heb echt geen idee wat ik moet doen. Ik weet wel zeker dat de afgeleide nodig is dus die heb ik ook berekend (hopelijk is die goed). Kan iemand mij op weg helpen?

Gegeven is de functie
\( f(x)= \frac{-4x}{x^2+1}\)
Gaat dit de goede kant op? Zo ja, hoe verder? Zo nee waar zit ik fout.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [wiskunde] differenti

\((-4x)(x^2+1)^-^1=ax\Leftrightarrow (-4x)(x^-^2+1)=ax\)
Wat gebeurt hier? Hopelijk denk je niet dat
\((a+b)^c=a^c+b^c\)
!
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 316

Re: [wiskunde] differenti

Denk aan het binomium van Newton. ;)
\((a+b)^n=\sum_{k=0}^n{n \choose k}a^{n-k}b^k\)

Berichten: 31

Re: [wiskunde] differenti

Puntje schreef:Denk aan het binomium van Newton. ;)
\((a+b)^n=\sum_{k=0}^n{n \choose k}a^{n-k}b^k\)
Daar heb ik nooit van gehoord... Ik zit nog in 5VWO... Kan je het misschien uitleggen door
\( (x^2+1)^-^1 \)
uit te rekenen? Dat zou heel handig zijn. Ik heb alles al geprobeerd maar ik kom er niet uit.

Berichten: 194

Re: [wiskunde] differenti

\(\frac{-4x}{x^2+1}=ax \Leftrightarrow -4x = \ldots\)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [wiskunde] differenti

Het binomium van Newton heeft niets met deze opgave te maken. Begrijp je de fout die ik aangaf in bericht #7?

Vermenigvuldig beide leden met de noemer:
\(\frac{-4x}{x^2+1}=ax \Leftrightarrow -4x = ax(x^2+1)\Leftrightarrow \cdots\)
Hint: deel beide leden door x (en behandel dan het geval x=0 apart, want je kunt niet delen door 0!)

We hebben trouwens een cursus die o.a. dit behandelt.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 31

Re: [wiskunde] differenti

Ok, volgens mij weet ik wel hoe ik deze op moet lossen (na de uitleg.. ;) ). Maar ik heb geen idee wat ik daar verder mee moet doen... Dat is het probleem. Kan iemand dan een soort van stappen geven wat ik moet doen? Er zijn nog meer sommen die hierop lijken dus dan kan ik gelijk meer gaan oefenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] differenti

Zie uitleg Phys hierboven, je komt dan tot (kan je dit nog volgen?): -4x = ax(x²+1).

Werk eventueel haakjes uit en zet alles in een lid, je hebt dan een kwadratische vergelijking in x. Daarvoor heb je de abc-formule (met de discriminant). Wanneer heeft zo'n kwadratische vergelijking oplossingen, wat is de voorwaarde op de discriminant?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 31

Re: [wiskunde] differenti

TD schreef:Zie uitleg Phys hierboven, je komt dan tot (kan je dit nog volgen?): -4x = ax(x²+1).

Werk eventueel haakjes uit en zet alles in een lid, je hebt dan een kwadratische vergelijking in x. Daarvoor heb je de abc-formule (met de discriminant). Wanneer heeft zo'n kwadratische vergelijking oplossingen, wat is de voorwaarde op de discriminant?
\(-4x=ax(x^2+1)\Leftrightarrow -4=a(x^2+1)\Leftrightarrow -4=ax^2+a\Leftrightarrow ax^2+a+4=0\)
\(D=1^2-4\cdot a\cdot 4= 11-16aD>0\)
\(11-16a>0 \Leftrightarrow 11>16a \Leftrightarrow \frac{11}{16}>a\)
Is dit goed?

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] differenti

\(D=1^2-4\cdot a\cdot 4= 11-16aD>0\)
Hier ga je volgens mij de mist in. Je determinant is 4a(a+4).
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: [wiskunde] differenti

\(-4x=ax(x^2+1)\Leftrightarrow -4=a(x^2+1)\)
Ho even, dit mag alleen als je zeker weet dat x niet nul is. Je kunt wel zeggen: als pq = pr, dan geldt: p = 0 of q = r. Pas dat eens toe met p = x, q = -4 en r = a(x²+1), en kijk maar eens wat dat dan oplevert.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer