[scheikunde] Apolair - polair

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[scheikunde] Apolair - polair

Hallo,

klein vraagje in verband met de polariteit van bindingen:

Ionbindingen zijn sowieso polair, dat snap ik: want er is een volledige overgang van elektronen van het metaal naar het niet-metaal

maar zijn alle stoffen die bestaan uit ionbindingen dan zelf ook polair? Of kan dit mekaar opheffen? bv. CaBr2

Heffen beide polaire bindingen elkaar op en is de stof dus apolair of is dat niet zo en zit je ook met geknikte bindingen?

bedankt alvast.

Berichten: 24

Re: [scheikunde] Apolair - polair

De polariteit van een molecule vind je door al zijn dipoolmomenten op te tellen. Een dipoolmoment is bijvoorbeeld bij de binding HF dat de elektronen meer geneigd zijn zich rond fluor te bevinden. Dus dan krijg je het dipoolmoment H-->F.

Dit kan je beschouwen als een vector en vectoren kan je optellen.

Het kan dus voorkomen dat bij moleculen met meerdere polaire bindingen de gehele molecule een dipoolmoment heeft gelijk aan nul. Dit komt dan doordat de dipoolmomenten mekaar opheffen. Zo heb je bijvoorbeeld de molecule CO2. Deze molecule heeft als configuratie:
O=C=O
Waarbij er dus telkens een dipoolmoment is in de richting van O. Aangezien deze 2 dipoolmomenten duidelijk even groot zijn, maar tegengesteld, is het dipoolmoment voor de gehele molecule dus gelijk aan 0.

Het berekenen van de polariteit van een molecule komt er altijd op neer om zijn dipoolmomenten op te tellen. Je kan deze hierbij dus gewoon als vectoren beschouwen. Ik hoop dat mijn uitleg een beetje begrijpelijk en correct is. Als iemand anders hier nog iets aan kan toevoegen of verbeteren, dan moet hij of zij dat zeker doen.
Quod erat demonstrandum

Berichten: 24

Re: [scheikunde] Apolair - polair

Misschien ook nog even opmerken dat het hierbij dus belangrijk is dat je op de configuratie van de molecule let. Zo heeft H2O wel een dipoolmoment en is het dus wel een polaire molecule. Maar H2O heeft geen lineaire configuratie zoals CO2. Dit moet je maar eens opzoeken als je niet weet hoe H2O eruit ziet ;)
Quod erat demonstrandum

Berichten: 817

Re: [scheikunde] Apolair - polair

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Reageer