Springen naar inhoud

[chemie] hcl en hac

• Log in om te kunnen reageren

edraket

edraket

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 juni 2009 - 22:21

Hallo,

ik heb een vraag over het toevoegen van HCl en HAc in een mengsel. De vraag is wat de pH wordt na samenvoegen van HCl en HAc.

HCl -> H+ en Cl- (Cl-zullen we mogen verwaarlozen)
HAc -> H+ en Ac- (HAc is een zwak zuur, zal weinig dissociŽren, dus mogen we het evenwicht naar links beschouwen?)

Nu mijn vraag is of de pH alleen zal bepaald worden door H+, dus -log[H+] of ontstaat er een buffer?

Kan iemand hier duidelijkheid over brengen?

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

JohnB

JohnB

• >250 berichten
  • 711 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 juni 2009 - 23:31

Je bedoelt met Ac acetaat neem ik aan? Dus HAc = CH3COOH?

Voor het zwakke zuur heb je een bepaalde formule om de concentratie H3O+ te bepalen. Weet je deze formule zelf?

Voor HCl geldt een aflopende reactie, hier ben je waarschijnlijk wel mee bekend.

Werk deze twee gegevens even verder uit (laat wat getallen zien), dan kunnen we je daarna verder helpen.

edraket

edraket

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 juni 2009 - 04:55

Je bedoelt met Ac acetaat neem ik aan? Dus HAc = CH3COOH?

Voor het zwakke zuur heb je een bepaalde formule om de concentratie H3O+ te bepalen. Weet je deze formule zelf?

Voor HCl geldt een aflopende reactie, hier ben je waarschijnlijk wel mee bekend.

Werk deze twee gegevens even verder uit (laat wat getallen zien), dan kunnen we je daarna verder helpen.

de formule voor zwakke zuur is : pH=1/2(pkz-log(cz))

Elk apart heb ik geen probleem om de pH te berekenen, het is de reactie die plaats vindt bij het samenvoegen waar ik niet aan uit kan.

Nu, ik denk dat H+ de pH zal bepalen, maar moet ik dan ook nog rekening houden met de concentratie van H+ uit HAc (aangezien er normaal x aantal ml van het ene, en y aantal ml van het andere is)

Wat erna gevraagd wordt, is de pH te bepalen bij toevoegen van NaOH, hierdoor zal OH- dus reageren me HAc tot vorming van Ac-/HAc buffer. Dus zal er sowieso HAc zich moeten bevinden in het mengsel?

Alvast bedankt!

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 juni 2009 - 07:36

de formule voor zwakke zuur is : pH=1/2(pkz-log(cz))

Daar gaat het niet mee lukken. Dit soort vraagstukken moet je systematisch oplossen, niet door simpelweg een paar getallen in een formule te stappen. Maar ik kan me voorstellen dat je die systematische methode ("iets x stellen") niet gehad hebt.

In sommige gevallen, afhankelijk van de concentraties van beide componenten, kun je een benadering toepassen: HAc is een zwak zuur en zal, zoals je aangeeft, normaal gesproken al voor het grootste deel niet dissociŽren. In aanwezigheid van reeds aanwezig H+ zal dit nog veel minder gebeuren. Je kunt de pH in die gevallen dus benaderen door alleen het effect van het sterke zuur mee te nemen.

Of die benadering terecht is kun je achteraf controleren door de gevonden [H+] in de evenwichtsvoorwaarde te stoppen:

Kz=[H+][Ac-]/[HAc]

Hieruit rolt dan een verhouding tussen [Ac-] en [HAc]. Als dat een laag getal is, dan is HAc nauwelijks gedissocieerd en was de benadering gerechtvaardigd.

Voor de reactie met OH- moet je vanzelfsprekend wel zowel de hoeveelheid HAc als de hoeveelheid van het sterke zuur meenemen.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

edraket

edraket

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 juni 2009 - 08:00

Daar gaat het niet mee lukken. Dit soort vraagstukken moet je systematisch oplossen, niet door simpelweg een paar getallen in een formule te stappen. Maar ik kan me voorstellen dat je die systematische methode ("iets x stellen") niet gehad hebt.

In sommige gevallen, afhankelijk van de concentraties van beide componenten, kun je een benadering toepassen: HAc is een zwak zuur en zal, zoals je aangeeft, normaal gesproken al voor het grootste deel niet dissociŽren. In aanwezigheid van reeds aanwezig H+ zal dit nog veel minder gebeuren. Je kunt de pH in die gevallen dus benaderen door alleen het effect van het sterke zuur mee te nemen.

Of die benadering terecht is kun je achteraf controleren door de gevonden [H+] in de evenwichtsvoorwaarde te stoppen:

Kz=[H+][Ac-]/[HAc]

Hieruit rolt dan een verhouding tussen [Ac-] en [HAc]. Als dat een laag getal is, dan is HAc nauwelijks gedissocieerd en was de benadering gerechtvaardigd.

Voor de reactie met OH- moet je vanzelfsprekend wel zowel de hoeveelheid HAc als de hoeveelheid van het sterke zuur meenemen.

Alvast bedankt.

Alleen twijfel ik nog hoe de reactie eruit ziet bij het reageren met OH-.

Is dit:

H+ en HAc en OH- -> Ac- + H20 maar dan zit die H+ van HCl er wat verloren bij...

Er zal sowieso een buffer gevormd worden tussen Ac-/HAc na toevoeging van OH-, alleen weet ik niet wat met de H+ te doen van het HCl

edraket

edraket

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 juni 2009 - 08:28

Edit:

H+ en OH- zullen eerst reageren tot de vorming van H2O (sterkste zuur met sterkste baze zullen eerst reageren)

Hierna zal HAc en OH- reageren (in de vraag voegt men nog een 2de x NaOH toe) tot de vorming van Ac- en H20, hierdoor ontstaat dan een buffer.

Is mijn denkwijze correct?

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 juni 2009 - 08:34

Er zal sowieso een buffer gevormd worden tussen Ac-/HAc na toevoeging van OH-, alleen weet ik niet wat met de H+ te doen van het HCl

Die reageert met OH-. Je hebt gewoon twee reacties, een tussen HAc en OH- en een tussen H+, afkomstig van het sterke zuur, en OH-. En dus ook twee reactievergelijkingen:

H+ + OH- --> H2O
HAc + OH- --> Ac- + H2O

edraket

edraket

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 juni 2009 - 09:41

Die reageert met OH-. Je hebt gewoon twee reacties, een tussen HAc en OH- en een tussen H+, afkomstig van het sterke zuur, en OH-. En dus ook twee reactievergelijkingen:

H+ + OH- --> H2O
HAc + OH- --> Ac- + H2O

Hartelijk dank!

JohnB

JohnB

• >250 berichten
  • 711 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 juni 2009 - 12:56

Ik doelde echter op de formule:

LaTeX

Waarbij Kz de zuurconstante van azijnzuur is en [CH3COOH]0 de beginconcentratie van je azijnzuur (dus hoeveel je inmengt).

Veranderd door JohnB, 23 juni 2009 - 12:58

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 juni 2009 - 13:00

Denk eens goed na: Geldt die formule hier? Waarom wel of niet?

JohnB

JohnB

• >250 berichten
  • 711 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 juni 2009 - 13:05

Denk eens goed na: Geldt die formule hier? Waarom wel of niet?

Je bedoelt dat er hier twee zuren zijn (waarvan er een ook nog een sterk zuur) dus dat de formule niet op gaat?

Dit was mijn redenering:
- Je voegt eerst azijnzuur toe aan water (of je begint met een azijnzuur-oplossing, dat is hetzelfde).
Hiervan kun je de pH berekenen met die formule.

- Vervolgens voeg je HCl toe, waarna je kan berekenen wat de uiteindelijke waarde van de pH wordt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures