[natuurkunde/scheikunde] proeven profielwerkstuk duurzame energie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[natuurkunde/scheikunde] proeven profielwerkstuk duurzame energie

Als onderwerp voor mijn profielwerkstuk heb ik 'Duurzame Energie' gekozen. Het is echter ook de bedoeling om een aantal proeven hiermee te doen. Ik wou graag de natuurkundige en scheikundige kant benaderen.

Een proef die ik misschien wel zou kunnen doen is het verbranden van zonnebloemzaadjes en de energie die dan vrijkomt op een of andere manier op te slaan. Van de opgeslagen energie wil ik weten hoeveel energie het is (dus hoeveel Joule...).

Verder heb ik verder geen ideeën over proeven die ik zou kunnen doen. Misschien dat iemand hier een goed idee heeft? ;)

Berichten: 208

Re: [natuurkunde/scheikunde] proeven profielwerkstuk duurzame energie

Maak een windmolentje...

maak een waterrad...

maak een zonnecel..

Of doe iets met restwarmte van andere apparaten, bijv. het water uit de wasmachine, vang het op zet er een warmtewisselaar tussen -> duurzame energie

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [natuurkunde/scheikunde] proeven profielwerkstuk duurzame energie

Welkom op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zelf aan?[/color]
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 25

Re: [natuurkunde/scheikunde] proeven profielwerkstuk duurzame energie

Misschien kun je iets doen met de elektrolyse van water in combinatie met een zonnecel of iets dergelijks? Ooit heb ik een autootje op waterstof laten rijden door eerst water te elektrolyseren met energie uit de zon. Zowel scheikundig als natuurkundig, en hartstikke duurzaam dacht ik zo.
What I have learnt from my rats: it is OK to steal food off someone else's plate !

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [natuurkunde/scheikunde] proeven profielwerkstuk duurzame energie

Misschien kun je iets doen met de elektrolyse van water in combinatie met een zonnecel of iets dergelijks? Ooit heb ik een autootje op waterstof laten rijden door eerst water te elektrolyseren met energie uit de zon. Zowel scheikundig als natuurkundig, en hartstikke duurzaam dacht ik zo.
En daarbij kan je ook de brandstofcellen onderzoeken (de motor die H2 bij O2 voegt en daarmee elektriciteit opwekt):

- hoe is zoiets opgebouwd

- wat is er nodig voor de reactie van H2 met O2 (tot H2O) (welke katalysator) ?

- varieer met die katalysator (van dichtheid bijv.)

enz.

Berichten: 5

Re: [natuurkunde/scheikunde] proeven profielwerkstuk duurzame energie

TD schreef: Welkom op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zelf aan?[/color]
Ja, ik zal er de volgende keer even aan denken. Sorry!

Bedankt voor de reacties allemaal! Ik kom nu in ieder geval een stuk verder. Alle ideeën ga ik even met mijn begeleider bespreken.

Reageer