[natuurkunde] magnetische flux en inductiespanning

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 14

[natuurkunde] magnetische flux en inductiespanning

hoi allemaal,

voor natuurkunde zijn we bezig met magnetische velden.

Er is een opdracht in het boek, die nogal onlogisch is.

Er wordt gezegd dat er een karretje is geplaatst tussen de noord- en zuidpool van een magneet:

|________Noord___________|

__________"Karretje"------>_

|___________Zuid__________|

Er heerst een homogeen magnetisch veld, en het karretje beweegt naar rechts. Volgens de uitleg zou er een fluxverandering optreden in het gebied tussen de magneten. Dit lijkt mij onlogisch, omdat er geen verandering van het oppervlak van het karretje optreedt en het magneetveld ook niet veranderd. Het karretje beweegt weliswaar door de veldlijnen heen, maar hierdoor neemt het aantal veldlijnen door het karretje niet toe, aangezien het veld homogeen is.

Hoe zit dit?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [natuurkunde] magnetische flux en inductiespanning

Het hangt er maar helemaal vanaf van wat voor materiaal dat karretje is gemaakt.

Berichten: 316

Re: [natuurkunde] magnetische flux en inductiespanning

Als het karretje zelf een magneet is krijg je dus wel een fluxverandering. De magnetische flux omvat namelijk niet meer de veldlijnen van de magneet én het magnetische karretje, maar alleen van de magneet. Correct me if I'm wrong. ;)

Berichten: 14

Re: [natuurkunde] magnetische flux en inductiespanning

Als het karretje zelf een magneet is krijg je dus wel een fluxverandering. De magnetische flux omvat namelijk niet meer de veldlijnen van de magneet én het magnetische karretje, maar alleen van de magneet. Als het goed is ontstaat er dan de zogenaamde meeflux. Correct me if I'm wrong. ;)
Nope, het is een gewoon karretje... Wat ik overigens zag, was dat er sprake is van een versnelde beweging. Dan neemt de flux natuurlijk ook toe..

Alleen waar ik nu tegenaan stoot, is de volgende opdracht.

Het is nu bekend dat het karretje op een rails staat en dat er één as een geleidende verbinding heeft met die rails. Tussen de twee railsdelen ligt een weerstand aangesloten. Nu moet er worden bepaald welke kant de stroom op gaat.

Ik begrijp het principe met de stroomrichting in een spoel waarin een magneet wordt gebracht, maar dit begrijp ik niet meer.. Hoe kan je hier de richting van de stroom bepalen?
Bijlagen
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (5.07 KiB) 607 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 25

Re: [natuurkunde] magnetische flux en inductiespanning

Door welke kracht wordt het karretje in beweging gebracht?
What I have learnt from my rats: it is OK to steal food off someone else's plate !

Berichten: 14

Re: [natuurkunde] magnetische flux en inductiespanning

Door welke kracht wordt het karretje in beweging gebracht?
Door een blokje die door de zwaartekracht omlaag getrokken wordt. Vandaar dat er dus sprake is van een versnelling.

Hmm, volgens het antwoordenboek moet de rechterhandregel worden gebruikt... Dat maakt het nog ingewkkelder, aangezien de rechterhandregel over een rond magnetisch veld om een draad heen gaat. Daar is hier toch geen sprake van? Er is toch alleen sprake van het rechte magnetische veld van de magneet??

Gebruikersavatar
Berichten: 25

Re: [natuurkunde] magnetische flux en inductiespanning

Er is nog een rechterhandregel, waarbij de stroomrichting afhankelijk is van de Lorenzkracht en de richting van het magnetisch veld (B). Ken je die?

Edit: Afbeelding toegevoegd.
zrechterhandregel.gif
zrechterhandregel.gif (12.92 KiB) 598 keer bekeken
What I have learnt from my rats: it is OK to steal food off someone else's plate !

Berichten: 14

Re: [natuurkunde] magnetische flux en inductiespanning

Er is nog een rechterhandregel, waarbij de stroomrichting afhankelijk is van de Lorenzkracht en de richting van het magnetisch veld (B). Ken je die?


Jep, die ken ik. Wat ik alleen nogal onduidelijk vindt, is dat ze in het antwoordenboek zeggen dat de lorenzkracht tegen het karretje in werkt. Hoe moet je dat weten/beredeneren?

Berichten: 14

Re: [natuurkunde] magnetische flux en inductiespanning

wow!

Volgens mij begrijp ik het nu.

Wat ik voor mezelf heb bedacht, is dat het kracht kost om de spanning en de stroom op te wekken. Dit is de tegenflux als je een magneet in een spoel drukt, en dit is de lorenzkracht in een magnetisch veld.

Zo kan ik de rechterhandregel toepassen, en het klopt volgens de antwoorden.

Gebruikersavatar
Berichten: 25

Re: [natuurkunde] magnetische flux en inductiespanning

De derde opgave in dit bestand lijkt erg veel op de opgave die jij beschrijft. Weet je zeker dat er in je opgave niets staat over een constante snelheid van het karretje in kwestie?
What I have learnt from my rats: it is OK to steal food off someone else's plate !

Berichten: 14

Re: [natuurkunde] magnetische flux en inductiespanning

De derde opgave in dit bestand lijkt erg veel op de opgave die jij beschrijft. Weet je zeker dat er in je opgave niets staat over een constante snelheid van het karretje in kwestie?
vraag a luidt bij mij: bereken de versnelling die het karretje direct na loslaten heeft

vraag b luidt: leg uit dat er door de rails een inductiespanning gaat lopen

vraag c luidt: beredeneer of de stroom van punt p (het punt van de voorste rail) naar punt q (het punt op de achterste rail) gaat of andersom.

Gebruikersavatar
Berichten: 25

Re: [natuurkunde] magnetische flux en inductiespanning

Vergeet die laatste opmerking van mij maar, ik zat te veel met mijn hoofd bij een proefwerk dat ik ooit gemaakt heb ;)

De stroomrichting is te beredeneren met de Wet van Lenz, die zegt dat er bij een toename van de magnetische flux in een spoel een inductiestroom gaat lopen, die een tegenflux opwekt. De richting van de tegenflux is te bepalen, en daarmee ook de richting van de stroom.
What I have learnt from my rats: it is OK to steal food off someone else's plate !

Berichten: 14

Re: [natuurkunde] magnetische flux en inductiespanning

BarbaRatje schreef:Vergeet die laatste opmerking van mij maar, ik zat te veel met mijn hoofd bij een proefwerk dat ik ooit gemaakt heb :P

De stroomrichting is te beredeneren met de Wet van Lenz, die zegt dat er bij een toename van de magnetische flux in een spoel een inductiestroom gaat lopen, die een tegenflux opwekt. De richting van de tegenflux is te bepalen, en daarmee ook de richting van de stroom.
o.k. thanks nu begrijp ik het. Het boek was nogal onduidelijk over Lenz, maar nu snap ik het. De opdrachten die ik moeilijk vond, zijn nu ook een stuk duidelijker!
jasperv21 schreef:wow!

Volgens mij begrijp ik het nu.

Wat ik voor mezelf heb bedacht, is dat het kracht kost om de spanning en de stroom op te wekken. Dit is de tegenflux als je een magneet in een spoel drukt, en dit is de lorenzkracht in een magnetisch veld.

Zo kan ik de rechterhandregel toepassen, en het klopt volgens de antwoorden.
Wat ik hier dacht klopt niet (helemaal), dat snap ik nu wel. ;)

Reageer