Springen naar inhoud

[scheikunde] roesten in vat

• Log in om te kunnen reageren

AntonK

AntonK

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 juni 2009 - 18:59

Hallo allemaal,

Ik heb laatst een opdracht van mijn leraar scheikunde gekregen, die ik zelf nog niet helemaal doorheb:
"In een vat van 100 L lucht ligt natrium en kalium te roesten. Natrium roest met de snelheid van 1,00 x 10 ^ -5 mol/L/s en kalium met de snelheid van 2,40 x 10 ^ -5 mol/L/s (mol per liter per seconde).
Kalium en natrium zijn in overmaat.
1. Hoeveel minuten duurt de reactie?
2. Hoeveel gram kalium- en natriumoxide ontstaan er?"

Ik heb deze vraag ook al met mijn ouders besproken, en ik ben er uitgekomen dat het roestingsproces door gaat tot de lucht op is. Dus vraag 1. is in mijn ogen: "Hoe lang duurt het voordat de 100 L lucht op is?". Maar dit is slechts een gedachte.
Vraag 2. vind ik ook erg moeilijk, aangezien er naar een aantal gram wordt gevraagd, terwijl dat nergens te vinden is. Ik weet zeker dat dit op de een of andere manier terug te rekenen valt, maar ik ben er nog niet uit hoe.

Als er iemand is die mij op weg kan helpen met vraag 1. (en eventueel vraag 2.), gaarne!

Alvast bedankt,
Anton

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44872 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 juni 2009 - 19:26

Dus vraag 1. is in mijn ogen: "Hoe lang duurt het voordat de 100 L lucht op is?".

Dat is inderdaad de kern van de vraag. Tikje beter:"..... voordat de zuurstof in eht vat op is".

dat eenmaal opgelost is de vraag 2 pas aan de beurt.

Om niet gelijk vast te lopen in rekenwerk zou je het eerst eens kunnen proberen voor alleen natrium in overmaat.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

AntonK

AntonK

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 juni 2009 - 20:14

Bedankt voor je advies, ik ga het meteen proberen ;)

Anton

sanderrr222

sanderrr222

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 juni 2009 - 16:37

Als je eerst een reactievergelijking opstelt (tussen zuurstof en natrium), kun je zien wat er gebeurt. Hieruit weet je bovendien de molverhouding, ook het aantal mol benodigde zuurstof kunt berekenen. Hieruit kun je weer berekenen hoelang de reactie duurt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures