[natuurkunde] %/mva methode kortsluitberekening

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 29

[natuurkunde] %/mva methode kortsluitberekening

Beste forumleden,

Ik heb bijgevoegd probleem. Het idee is om aan de hand van een kortsluitberekening de kortsluitstroom uit te rekenen. Er werd mij geadviseerd om gebruik te maken van de MVA methode. Hierbij zou je voor elk onderdeel de impedanties kunnen uitrekenen.

Ik kom er echter niet uit. Ik heb een aantal rapporten (IEC 60909 (de officiele methode), J.M. PANG & SEAH PTE LTD, Cahier technique no. 158 (boekwerk)) waarin wordt uitgelegd wat de methode precies inhoud, maar ik kom er niet uit. Ook is veel van de informatie in het engels wat het niet makkelijker maakt. De leraar heeft een summier aantal sheets wat niet veel duidelijk maakt.

Wat ik tot nu toe begrijp:

Met de methode kan je de impedanties van de verschillende onderdelen uitrekenen. Dit doe je aan de hand van formules die voor mij nu even abracadabra zijn. Deze formules zijn voor elk onderdeel (motor, generator, transformator, kabel, net) verschillend. De gewenste info is dus ook verschillend. Echter, door de wirwar van de verschillende formules wordt ik denk ik gewoon op het verkeerde been gezet.

Ik zou het op prijs stellen als iemand mij verder kan helpen. Of me in ieder geval een zetje in de juiste richting kan geven. Wat moet ik berekenen en welke formules zijn voor mij belangrijk?

Afbeelding

Bij voorbaat dank.

MvG,

EcRider

Berichten: 29

Re: [natuurkunde] %/mva methode kortsluitberekening

Hmm het schijnt dat de foto mijn beeld heeft veranderd. Ik zie nu niet meer het kopje 'wijzig' Ik wil graag [natuurkunde] toevoegen. Dit ben ik vergeten ;)

Blijkbaar heb ik op een verkeerd knopje gedrukt...

Mijn excuses.

Zou een van de mods dit aan kunnen passen? Mijn dank is groot.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [natuurkunde] %/mva methode kortsluitberekening

EcRider schreef:Ik wil graag [natuurkunde] toevoegen. Dit ben ik vergeten ;)

Zou een van de mods dit aan kunnen passen? Mijn dank is groot.
Natuurlijk, we zijn al blij dat je er zelf aan denkt (beter te laat, dan niet :P ).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 29

Re: [natuurkunde] %/mva methode kortsluitberekening

:P

Ik blijk nogal lastige vragen te stellen. :P

Ik zou graag alleen een setje in de goede richting krijgen. Waar moet ik beginnen? Waar moet ik naar op zoek? Wat doe ik?... ;)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [natuurkunde] %/mva methode kortsluitberekening

Ik blijk nogal lastige vragen te stellen. ;)
"Ende despereert niet" (Bredero)

Ik ga je zo helpen. Voor mijn werk heb ik vroeger ook van die sommetjes gemaakt, maar aangezien ik al een poosje in de vut zit moet ik even voor mezelf reconstrueren hoe het ook al weer ging. Ik kom er op terug.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [natuurkunde] %/mva methode kortsluitberekening

Okee, ik ben er weer.

Om te beginnen moet je van alle elementen in de schakeling de kortsluitimpedantie vaststellen. En omdat het uiteindelijk gaat om de kortsluitstroom in het 0,4kV net transformeer je alles naar 0,4kV niveau. En dat doe je weer door in de formules domweg die 0,4kV als spanning in te vullen, ongeacht wat de werkelijke spanning van dat netelement is.

Laten we eens beginnen bij het voedende 20kV net. Daarvan is het kortsluitvermogen gegeven. Probeer eerst eens de formule op te zetten voor het kortsluitvermogen als functie van de spanning en de kortsluitstroom. In die formule is alles bekend, behalve de kortsluitstroom. Die kun je dus berekenen.

Vervolgens bepaal je uit de spanning en de kortsluitstroom wat de kortsluitimpedantie is.

Tip: laat de spanning in kV staan, en het vermogen in MVA.

Ga hier eens mee stoeien, en dan gaan we over naar de volgende stap.

Berichten: 29

Re: [natuurkunde] %/mva methode kortsluitberekening

Ten eerste ontzettend bedankt dat je me hier bij wilt helpen.

Ik zat hier echt mee. En ik wil het echt graag begrijpen. Voel me zo stom dat ik het niet begrijp, omdat mensen om mij heen zeggen dat het (relatief) simpel is.

Ok dus als ik het goed begrijp wil ik omdat die 0,4 kV loopt bij de kortsluitstroom die gebruiken voor alles?

Nou ik zou zeggen de gewone bekende formules. Kan ik die hanteren? (P = U * I) (Z = U/I)? En wat is die MVA precies? Ik zie dat als een heel obstakel. Maar als ik misschien weet wat het is, dat ik er dan anders tegen aan kijk?

En waar zou ik die MVA kunnen invoeren precies?

Nogmaals sorry hiervoor, maar ik probeer te begrijpen wat ik precies aan het doen ben.

Bij voorbaat dank.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [natuurkunde] %/mva methode kortsluitberekening

En wat is die MVA precies?
MVA staat voor het schijnbaar vermogen in megavoltamperes. Dus eigenlijk gewoon de spanning en de stroom vemenigvuldigd met elkaar, zonder rekening te houden met de cos phi.

Die mega staat voor miljoen, en dat doen ze weer omdat je anders van die onhandig grote getallen krijgt om op te schrijven.

Ik had je geadviseerd om die M van mega te laten staan, evenals de k van kilovolt en de k van kiloampere. Waarom dat is zal vanzelf blijken bij het uitwerken van de formules.

De formule P=U*I is in dit verband iets te simpel. het gaat hier om een driefasensysteem, dus er moet nog iets bij.

Ik zou zeggen, begin gewoon eens met de formule voor het schijnbaar vermogen, en vul daarin de getallen in die je kent. Geeft niet als het niet klopt, dat ga ik stap voor stap corrigeren. En uiteindelijk komen we op het goede eindresultaat.

Berichten: 29

Re: [natuurkunde] %/mva methode kortsluitberekening

Hi, sorry voor mijn late antwoord.

Ok. Ja [wortel]3 moet er nog bij ;) Die weet ik :P

Ok dus formule:

P = U * I * [wortel]3

Dit geeft:

20 = 20 * I * [wortel]3

I = 20 / (20*[wortel]3) = 0,58 MegaAmpere denk ik dat het is? Dan heb ik dus de stroom van het net toch? Die kan ik ook dan hanteren voor de transformator toch?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [natuurkunde] %/mva methode kortsluitberekening

I = 20 / (20*[wortel]3) = 0,58 MegaAmpere denk ik dat het is?
Je zit er dicht bij. Het zijn kiloamperes. Als je kilovolts vermenigvuldigt met kiloamperes, dan krijg je megaVA's.

Verder moet je niet werken met 20kV, maar met 0,4kV, want we gaan alles transformeren naar de laagspanningswaarden. En die 20 voor het vermogen is ook niet correct. Kijk eens goed naar de gegevens, daar staat een ander getal.

Ik zou ook de formule niet helemaal uitwerken, maar de basisgegevens daar gewoon in laten staan. In de volgende stappen zie je dan dat er dingen vanzelf tegen elkaar wegvallen. Wat je uitendelijk wilt overhouden is nl. een formule waarin de kortsluitimpedantie direct wordt uitgedrukt als functie van de basisgegevens.

Dus ik zou zeggen, doe eens een nieuwe poging.

Berichten: 29

Re: [natuurkunde] %/mva methode kortsluitberekening

Ah dom van me. Ik zit niet op te letten. ;)

P = U * I * [wortel]3

250 = 0,4 * I * [wortel]3

I = 250 / (0,4 * [wortel]3)

I = 250 / 0,69

I = 360,84 kA

Ik geloof dat ik zo beter in de richting zit? Deze is dan het verstandigst om mee te werken?

I = 250 / (0,4 * [wortel]3)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [natuurkunde] %/mva methode kortsluitberekening

Mijn plan was eigenlijk om met het invullen van getallen zo lang mogelijk te wachten.

Dan kom ik op de volgende formules:

S = U * I *[wortel]3 (ik gebruik hier de S in plaats van de P, omdat het om het schijnbaar vermogen gaat)

Aangezien de I de onbekend is, halen we die naar voren: I = S/(U*[wortel]3)

Maar het ging om de impedantie, en die is U/I. Echter, voor de U moeten we hier de fasespanning nemen, en die is U/ [wortel]3

Dus: Z = (U/ [wortel]3 ) /I = (U/ [wortel]3 /{S/(U*[wortel]3 )} = (U/ [wortel]3 * (U* [wortel]3 ) /S

De [wortel]3 's vallen tegen elkaar weg, en je houdt over: Z = U2/S

Vul de U in in kV en de S in MVA, dan kloppen de dimensies ook.

Resultaat: Z = 0,42/250 = 0,64 mohm

Waag nu zelf eens een poging met de trafo.

Berichten: 29

Re: [natuurkunde] %/mva methode kortsluitberekening

Ok dank je. Ik ga het morgenochtend proberen!

Ben nu een beetje moe.

MvG,

EcRider

Berichten: 29

Re: [natuurkunde] %/mva methode kortsluitberekening

Goedemorgen,

Dat klinkt goed. Ik kan het redelijk volgen. Je drukt eerst I uit. En dan vervolgens met de formule Z = U/I ga je aan de slag.

mohm is milliohm? Dat heb ik nog nooit gezien ;)

Ok de tranformator.

De gegevens die ik heb zijn U (0,4 kV), vermogen S (ik neem aan weer schijnbaar vermogen?) (2500 kVA) en twee termen die ik niet goed kan plaatsen.

Echter als ik op jouw dingen doorga dan kan ik weer Z = U&#178/S gebruiken?

Z = 0,4&#178 / 2500kVa

= 0,064 mohm?

Of kan ik kVa niet als 'normaal' vermogen zien?

Maar waar moet ik dan de D/Y in verwerken en de Uk%? Dat begrijp ik niet.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [natuurkunde] %/mva methode kortsluitberekening

Die Dy5 is in dit verband een overbodig gegeven.

Maar de clou zit in de Uk=5%. Ik vraag me af hoe ze je zo'n vraagstuk kunnen voorleggen als je niet weet wat dat betekent. Uk staat voor kortsluitspanning. Laat dat een lampje branden?

Je merkt wel dat ik niet direct de oplossing oplepel, dat zou iets te makkelijk zijn, en ook niet de bedoeling van dit forum.

Reageer