[natuurkunde] stroomsterkte en spanning bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 44

[natuurkunde] stroomsterkte en spanning bepalen

Hallo,

kan iemand mij uitleggen hoe je de ontbrekende spanningen en stroomsterkten in de volgende schakelingen kunt berekenen? Gelieve geen antwoorden maar een duidelijke uitleg zodat ik zelf de opgaven kan proberen.

Er moet ook een 'berekening' bij staan, dus gewoon hoe je aan het getal komt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Berichten: 107

Re: [natuurkunde] stroomsterkte en spanning bepalen

Maak eens gebruik van de wetten van Kirchhoff! Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Wetten_van_Kirchhoff

Berichten: 44

Re: [natuurkunde] stroomsterkte en spanning bepalen

Dat snap ik niet ;)

Ik zit in de 2e van het vwo dus ik wil graag een, voor mij, heldere uitleg.

Berichten: 208

Re: [natuurkunde] stroomsterkte en spanning bepalen

Lees dit is door

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=109347

vrachtwagentjes met ladingverhaal is een soort van kirchhoff, alleen dan makkelijk uitgelegd ;)

Berichten: 107

Re: [natuurkunde] stroomsterkte en spanning bepalen

Zo moeilijk zijn die wetten niet hoor ;)

Heel simpel gezegd kan je het volgende stellen:" De som van de elektrische potentiaalverschillen (rekening houdend met de richting) in elke gesloten lus in een kring is gelijk aan nul."

"In elk knooppunt in een elektrisch kring is de som van de stromen die in dat punt samenkomen gelijk aan de som van de stromen die vanuit dat punt vertrekken."

(Bron Wikipedia,artikel:Wetten van Kirchhoff)

Simpel gezegd in een ronde lus kan je de spanningen optellen, deze moet dan gelijk zijn aan 0. En als je kijkt naar de stroomsterkte kan je kijken naar bijv. een knooppunt waar verschillende wegen samen komen en kan je gewoon zeggen dat wat er aan stroom in het knooppunt samenkomt ook weer het knooppunt verlaat.

Kijk ook eens naar de tekeningen en naar het onderschrift hierbij. I is stroomsterkte in Ampère en v is de spanning in volts.

Probeer nu eens de opgaves te maken in combinatie met de wet van Ohm. Heb je die al gehad?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] stroomsterkte en spanning bepalen

probleem 1

De stroomsterkte in een serieschakeling is overal gelijk.

Serieweerstanden (en een lampje is ook maar een weerstand) delen de spanning

probleem 2:

bovenstaande én:

De stroom geleverd door de bron is gelijk aan de som van de stroomsterktes in de paralleltakken

De spanning over parallelweerstanden is gelijk.

probleem 3:

een wat uitgebreider puzzeltje gebaseerd op bovenstaande. En laat je niet foppen door lampje 5
Probeer nu eens de opgaves te maken in combinatie met de wet van Ohm. Heb je die al gehad?
Heb je hier niet nodig. En Nafi33 werkt met Nova, en die behandelt hier de wet van ohm nog niet.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 107

Re: [natuurkunde] stroomsterkte en spanning bepalen

Wet van Ohm niet nodig? ;) Dat hangt ervan af hoe je er naar kijkt natuurlijk! :P

Je kan dat als een controlemiddel zien!

Reageer