Spanning in een draagoog

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 15

Spanning in een draagoog

Hallo, ik moet de spanning in een oog berekenen hiervoor wordt de volgende formule voor gebruikt.

σ=K*M*c/I

De K waarde is te bepalen uit een grafiek, echter heb ik geen grafiek die bestemd is voor een plaat met een gat.

Wie kan mij hiermee helpen?

Alvast bedankt.

Bijlage: 2D tekening met maten
Bijlagen
oog1.JPG
oog1.JPG (18.56 KiB) 405 keer bekeken

Berichten: 4.502

Re: Spanning in een draagoog

Dit is een afschuivingsgeval als er een moment in de gehele constructie op werkt en dus geen torsie veroorzaakt.

Sorry,wat hebben K en c in dit verhaal voor betekenis en door wat zou dus iets een moment in dat oog kunnen veroorzaken;m.i. kan er alleen door een as in het oog een trek of druk worden uitgeoefend en op het hele systeem werken,dus de draagconstructie neemt een moment op,om te beginnen bij de (gelaste) hoekverbinding.

Het oog ansich neemt geen moment op!

Berichten: 15

Re: Spanning in een draagoog

Ik heb even een nieuwe tekening gemaakt.

De constructie bestaat uit een balk waaraan twee draagogen zijn vastgelast.

De constructie kan draaien totdat het tegen het blokkeer blokje aan komt, waardoor er een moment in de draagogen onstaat.

De bedoeling is om erachter te komen hoe dik de draagogen minimaal moeten zijn.

K= de spanningingsconcentratiefactor

c= afstand van rand tot de versmalling

Bron. Hibbeler Sterkteleer H 6.9 Spanningsconcentraties
Bijlagen
belasting.JPG
belasting.JPG (29.39 KiB) 402 keer bekeken

Berichten: 4.502

Re: Spanning in een draagoog

Het blijft een afschuivingsprobleem;wat men bedoeld met spanningsconsentratiefactor,daar heb ik geen kaas van gegeten!

Als je het oog moet berekenen,moet je uitgaan met het optredende moment in de draaipunt op het blokkeerblok en je maakt de vergelijking van de optredende kracht van 3000?(eenheden!) met arm tot het draaipunt en dat stel je gelijk aan de afstand van de oogas tot het draaipunt met resulterende kracht (in welke richting trek de as?).

Zijn de armen even lang dan treedt er in het oog een tegenkracht op van ook 3000 eenh.

In de hoek treedt een buiging op en geen moment in het oog,het gaat om het resterende afschuifopp.dat er bij het oog zit en dat zijn twee vlakken gerekend vanaf de as naar onder,afh.in welke richting de as trekt.

Tav.moderator:

Het kunstje om het eigenlijke prentje te knippen en te plakken is momenteel uit mijn geheugen,met gevolg dat alle onderliggende ook verschijnen,sorry voor de inbeslagname van de virtuele ruimte (bits!)
Bijlagen
trekoog.JPG
trekoog.JPG (132.02 KiB) 408 keer bekeken

Berichten: 150

Re: Spanning in een draagoog

oktagon schreef:Tav.moderator:

Het kunstje om het eigenlijke prentje te knippen en te plakken is momenteel uit mijn geheugen,met gevolg dat alle onderliggende ook verschijnen,sorry voor de inbeslagname van de virtuele ruimte (bits!)
ALT + PrtSc?

Reageer