[scheikunde] berekenen ph sterke zuren/basen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] berekenen ph sterke zuren/basen

Zou iem. mij kunnen helpen bij het oplossen van deze vraagstukken , het is heel belangrijk .

1.Hoe bereken je de pH van een -sterk zuur

-sterke base

Oefeningen :

1.bereken de pH van 0.02M KOH

2.bereken de pH van 0.001M HCl

3.Bereken de pH van 0.1M Ca(OH)2

4.Bereken de pH van 0.365g/l HCl

5.Bereken de pH van 0.7g/l H2SO4

Plz kan iemand me helpen , als iemand de werkwijze zou kunnen uitleggen/ uitschrijven is het ook goed ;)

Grtz Ivan

Berichten: 6

Re: [scheikunde] berekenen ph sterke zuren/basen

Dit is niet zo moeilijk.

Er om de pH van een mengsel is afhankelijk van het aantal mol OH- (base) of H+ (zuur) dat er in deze oplossing is opgelost.

10^-pH = ... M H+

-log(...M) = pH+

En zo hetzelfde met OH-

Ik zal er 1 voor je uitschrijven

0,02M KOH betekend dat je een 0,02 Molaire oplossing hebt van OH. Dus -log(0,02)= 1,7. Het is base dus 14 - 1,7 geeft een pH van 12,3. Zo simpel is het. TIP: Bij 4 en 5 moet je eerst omrekenen naar mol, voordat je molariteit en dus de pH waarde kunt berekenen.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] berekenen ph sterke zuren/basen

Dankje , uw antwoord heeft me enorm geholpen ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [scheikunde] berekenen ph sterke zuren/basen

Dag Ivanfi, welkom ;) op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??
Quote[td] [color="#808080"][b][u]DEKKENDE TITEL[/u][/b] [i] Geef in je titel een zo dekkend mogelijke omschrijving van je vraagstelling Maak in een paar woorden duidelijk waar het over gaat. Je kunt wel duizend onderwerpen verzinnen met als titel [u][natuurkunde]mechanica[/u], en die vindt dus niemand meer terug. [u][natuurkunde]bungee-jump [/u]is dan bijvoorbeeld duidelijker en maakt je topic herkenbaarder[/i][/color] [/td]
Met "enkele gemakkelijke vraagstukken" weet niemand iets. We hebben nu je titel even aangepast. Denk je er de volgende keer zélf aan??

Verder hebben we het "dringend" uit je titel verwijderd. In deze wereld heeft iedereen haast, dus dat hoeft er niet bij vermeld te worden. :P

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 817

Re: [scheikunde] berekenen ph sterke zuren/basen

Tel je zelf even de andere voorbeeldjes uit? Als het misloopt kunnen we verder helpen.

als het goed gaat, heb je meteen de oplossingen ;)
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 3

Re: [scheikunde] berekenen ph sterke zuren/basen

ToonB schreef:Tel je zelf even de andere voorbeeldjes uit? Als het misloopt kunnen we verder helpen.

als het goed gaat, heb je meteen de oplossingen ;)


Oke , ik zal voortaan op de forumregels letten sorry daarvoor

Ik heb alle andere oefeningen gedaan en ze zijn papsimpel

dikke merci voor iedereen die me wou helpen

Reageer