[Scheikunde] proefwerk (beetje kortdag)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 65

[Scheikunde] proefwerk (beetje kortdag)

Goeiedag allen,

Het is een beetje kortdag, ik weet het, maar morgen heb ik een scheikunde proefwerk (school-examen punt) en ik wil hier eigenlijk toch wel een goed puntje voor halen. Nu gaan het over rekenen met de mol, en ik snap even een dingetje niet helemaal. Het gaat in dit geval over het verdunnen van een stof. Ik heb even drie vraagstellingen uitgekozen:

In dit geval is M de molariteit waarvan de formule M = aantal mol / aantal liters

1. Bereken de nieuwe molariteit als 30 mL 1,4 M azijnzuur wordt verdunt met 30 mL

2. Bereken hoeveel mL water er moet worden toegevoegd aan 30 mL 1,4 azijnzuur om een oplossing te krijgen van 0,50 M

3. 100 mL 0,5 M AlCl3 wordt gemengd met 30 mL 0,2 M Al2(SO4)3. Bereken [Al3+]

Ik zou het heel fijn vinden als jullie het zo makkelijk mogelijk uit zouden kunnen leggen, alvast heel erg bedankt!

Liefs Jara

Berichten: 704

Re: [Scheikunde] proefwerk (beetje kortdag)

Jara schreef:Goeiedag allen,

Het is een beetje kortdag, ik weet het, maar morgen heb ik een scheikunde proefwerk (school-examen punt) en ik wil hier eigenlijk toch wel een goed puntje voor halen. Nu gaan het over rekenen met de mol, en ik snap even een dingetje niet helemaal. Het gaat in dit geval over het verdunnen van een stof. Ik heb even drie vraagstellingen uitgekozen:

In dit geval is M de molariteit waarvan de formule M = aantal mol / aantal liters

1. Bereken de nieuwe molariteit als 30 mL 1,4 M azijnzuur wordt verdunt met 30 mL

2. Bereken hoeveel mL water er moet worden toegevoegd aan 30 mL 1,4 azijnzuur om een oplossing te krijgen van 0,50 M

3. 100 mL 0,5 M AlCl3 wordt gemengd met 30 mL 0,2 M Al2(SO4)3. Bereken [Al3+]  

Ik zou het heel fijn vinden als jullie het zo makkelijk mogelijk uit zouden kunnen leggen, alvast heel erg bedankt!

Liefs Jara
1) ik neem aan dat wordt verdund met water. Dit is een verdunning van 2 maal dus de concentratie zal 0,7 M zijn (reken maar na: 30 * 1,4 / 60 = 0,5 * 1,4 = 0,7 M)

2) aantal mmol: 30 * 1,4. uiteindelijke M: 0,5 M

--> V = 30 * 1,4 / 0,5 = 30 *2,8 = 84 mL

3) oplossing AlCl3: 100 * 0,5 mmol Al

Oplossing Al2(SO4)3: 30 * 0,2 * 2 mmol AL

Totaal: 62 mmol Al (3+) aanwezig in oplossing in een totaal volume van 130 mL

--> [Al(3+] = 62 / 130 = 0,48 M

Reageer