[chemie] zwak zuur; ionisatie bevorderen.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 217

[chemie] zwak zuur; ionisatie bevorderen.

Dag allen,

Bij volgende 2 oefeningen weet ik niet echt wat gedaan.

1) Welke stof zal azijnzuur het meest naar rechts duwen ( ionisatie bevorderen ). Kz = 1,8 . 10-5 bij 25°C

a ) water

b) NH3

c) Cl-

d) NO3-

--> Geen idee, hoe ik hier tewerk moet gaan

2) Wat gebeurt er met de oplosbaarheid van een zwak zuur als de concentratie stijgt ?

a) daalt

b) stijgt

c) blijft gelijk

d) verdubbelt

--> Concentratie stijgen = verschuiving van het evenwicht weg van de concentratiestijging. Het zuur gaat meer ioniseren. Dus B.

Klopt dit ?

Alvast bedankt voor de hulp !

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: [chemie] zwak zuur; ionisatie bevorderen.

ceetn schreef:Dag allen,

Bij volgende 2 oefeningen weet ik niet echt wat gedaan.

1) Welke stof zal azijnzuur het meest naar rechts duwen ( ionisatie bevorderen ). Kz = 1,8 . 10-5 bij 25°C

(knip)

--> Geen idee, hoe ik hier tewerk moet gaan
Wat is de reactie die azijnzuur met deze stoffen aan zal gaan, en waarbij de stof ge-ioniseerd wordt (als dat überhaupt gebeurt)? Hoe ziet de evenwichtsvoorwarde voor deze reactie eruit?
2) Wat gebeurt er met de oplosbaarheid van een zwak zuur als de concentratie stijgt ?

(knip)

--> Concentratie stijgen = verschuiving van het evenwicht weg van de concentratiestijging. Het zuur gaat meer ioniseren. Dus B.

Klopt dit ?
Oplosbaarheid is een stofeigenschap. Laat ik een analoge vraag stellen: Wat gebeurt er met het kookpunt van een stof als je de temperatuur verhoogt?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 217

Re: [chemie] zwak zuur; ionisatie bevorderen.

Wat is de reactie die azijnzuur met deze stoffen aan zal gaan, en waarbij de stof ge-ioniseerd wordt (als dat überhaupt gebeurt)? Hoe ziet de evenwichtsvoorwarde voor deze reactie eruit?
1) CH3COOH + H2O --> CH3COO- + H3O+

weinig ionisatie, het evenwicht ligt naar links

2) CH3COOH + NH3 --> CH3COO- + NH4+

Veel ionisatie, want NH3 is een zwakke base. Het evenwicht ligt naar rechts

3) CH3COOH + Cl- --> Cl- + CH3COOH

Vrijwel geen ionisatie, evenwicht ligt sterk naar links. Cl- is de zuurest van een sterk zuur, en heeft dus weinig neiging om een H+ te aanvaarden.

4) CH3COOH + NO3 --> NO3 + CH3COOH

vrijwel geen ionisatie, evenwicht ligt sterk naar links. NO3 is de zuurrest van een sterk zuur, en heeft dus weinig neiging om een H+ te aanvaarden.

--> Dus antwoord B.
Oplosbaarheid is een stofeigenschap. Laat ik een analoge vraag stellen: Wat gebeurt er met het kookpunt van een stof als je de temperatuur verhoogt?


Met stofeigenschap bedoel je dus dat oplosbaarheid enkel afhankelijk is van de aard van de stof, niet van andere factoren ?

Met oplosbaarheid bedoelt men toch het dissocieren van de stof in ionen he ?

Dit kun je toch beïnvloeden door vb. de temperatuur , concentratie, .. te veranderen? ( door een verschuiving van het evenwicht te veroorzaken )

Of niet ;) ?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: [chemie] zwak zuur; ionisatie bevorderen.

Met oplosbaarheid bedoelt men de hoeveelheid stof die je in gegeven volume kunt oplossen, en de oplosbaarheid wordt dus gegeven in mol/l. Soms wordt deze hoeveelheid omgerekend naar de correponderende massa, dan is vanzelfsprekend in g/l of mg/l.

Nu moet je nog eens nadenken of de oplosbaarheid van een stof, in mol/l, afhankelijk kan zijn van de concentratie van die stof, in mol/l.

Het wordt een ander verhaal als gevraagd wordt naar de ionisatie.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 817

Re: [chemie] zwak zuur; ionisatie bevorderen.

Zoals marko al aanhaalt gaat de oplosbaarheid zeggen: hoeveel mol van een stof KAN er maximaal oplossen in 1 L zuiver water.

de ionisatie zegt: hoeveel mol van de stof zal effectief oplossen in dat water.

Het is als zeggen:

in een kamer passen 100 mensen, dan zit hij gewoonweg vol.

De oplosbaarheid is dan 100 mensen per kamer

De ionisatie zal zeggen: Als ik een groep van x aantal mensen heb, hoeveel zullen er in dat kamertje willen gaan zitten.

Dat kunnen er 0 zijn, dat kunnen er 23 zijn, maar ook 100.

De ionisatie en de oplosbaarheid zijn dus verschillende dingen.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 217

Re: [chemie] zwak zuur; ionisatie bevorderen.

Hartelijk bedankt voor de verduidelijking !

Oplosbaarheid van een bepaalde stof hangt dus enkel af van de aard van het oplosmiddel ?

De ionisatie van die stof in dit oplosmiddel valt echter wel te beïnvloeden.

Zou iemand onderstaande redenering op vraag 1 eens kunnen nalezen op fouten aub ?
ceetn schreef:1) CH3COOH + H2O --> CH3COO- + H3O+

weinig ionisatie, het evenwicht ligt naar links

2) CH3COOH + NH3 --> CH3COO- + NH4+

Veel ionisatie, want NH3 is een zwakke base. Het evenwicht ligt naar rechts

3) CH3COOH + Cl- --> Cl- + CH3COOH

Vrijwel geen ionisatie, evenwicht ligt sterk naar links. Cl- is de zuurest van een sterk zuur, en heeft dus weinig neiging om een H+ te aanvaarden.

4) CH3COOH + NO3 --> NO3 + CH3COOH

vrijwel geen ionisatie, evenwicht ligt sterk naar links. NO3 is de zuurrest van een sterk zuur, en heeft dus weinig neiging om een H+ te aanvaarden.

--> Dus antwoord B.

Berichten: 217

Re: [chemie] zwak zuur; ionisatie bevorderen.

Ik heb de antwoorden eens nagekeken en men geeft voor vraag 2 antwoord A: dalen... ;) ?

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [chemie] zwak zuur; ionisatie bevorderen.

Ik denk dat ze bedoelen dat er op een gegeven moment geen zwak zuur meer op wil lossen omdat je een verzadigde oplossing hebt gekregen.

Berichten: 217

Re: [chemie] zwak zuur; ionisatie bevorderen.

Ik denk dat ze bedoelen dat er op een gegeven moment geen zwak zuur meer op wil lossen omdat je een verzadigde oplossing hebt gekregen.


Maar dan verandert zijn oplosbaarheid toch niet ? De hoeveelheid stof die op kan lossen in het oplosmiddel blijft hetzelfde, of de concentratie nu veel of weinig is .

( dit denk ik toch te kunnen opmaken uit het bovenstaande )

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: [chemie] zwak zuur; ionisatie bevorderen.

Inderdaad, de vraag is dan ook slecht gesteld en het modelantwoord is fout.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 217

Re: [chemie] zwak zuur; ionisatie bevorderen.

Inderdaad, de vraag is dan ook slecht gesteld en het modelantwoord is fout.
k, bedankt voor de verduidelijking marko !

Stel nu de volgende vraag:

Wat gebeurt er met de ionisatie van het zwakke zuur als men de concentratie verhoogt ?

Concentratieverhoging --> verschuiving van het evenwicht weg van de verhoging, dus meer ionisatie ?

Of moet moet ik het zo zien:

de concentratie verhogen = meer H+ ionen --> verschuiving naar links.

Of nog anders ;) ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [chemie] zwak zuur; ionisatie bevorderen.

Iemand die hier verder een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: [chemie] zwak zuur; ionisatie bevorderen.

Tja, dat ligt er dan weer aan wat je met ionisatie bedoelt. Hoe hoger de molariteit van een zwak zuur, hoe meer ionen er in de oplossing zitten. Echter, de fractie gedissocieerde moleculen zal juist steeds lager zijn. De ionisatiegraad is dan kleiner.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 217

Re: [chemie] zwak zuur; ionisatie bevorderen.

Tja, dat ligt er dan weer aan wat je met ionisatie bedoelt. Hoe hoger de molariteit van een zwak zuur, hoe meer ionen er in de oplossing zitten. Echter, de fractie gedissocieerde moleculen zal juist steeds lager zijn. De ionisatiegraad is dan kleiner.
Heeft dus niet met een verschuiving in evenwicht of zo te maken ?

Enkel : meer zuur in oplossing --> meer ionen in de oplossing .

Waarom wordt de ionisatiegraad ( aantal geioniseerde mol / totaal aantal opgeloste mol ) kleiner ?

Blijft deze niet gelijk ( aantal mol ionen en totaal aantal opgeloste mol stijgen evenredig ?)

Of gaat het aantal ionen dat in de oplossing kan verschijnen dalen, naarmate de oplossing meer verzadigd wordt ?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: [chemie] zwak zuur; ionisatie bevorderen.

Als je extra zuur aan een oplossing van dat zuur toevoegt zal altijd een deel van dat zuur dissociëren. Echter, het deel dat dat doet zal steeds kleiner worden naarmate de molariteit stijgt. Het is dus wel evenredig, maar niet recht evenredig.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer