Wat is temperatuur?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 97

Wat is temperatuur?

Vroeg me af wat temperatuur precies was?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Wat is temperatuur?

Dat staat al ergens op het forum.

naar mate het warmer wordt gaan moleculen harder bewegen.

dus temperatuur is een (absolute)maat om aan te geven hoe snel de moleculen gaan.

temperatuur zijn

Het zijn bewegende moleculen.

maar aan de andere kant, is 0 kelvin ook een temperatuur en dan bewegen de moleculen niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Wat is temperatuur?

De moleculen staan niet stil bij 0 K, kan volgens het onzekerheidsprincipe niet. 0K is niet te bereiken volgens derde wet Thermodynamica.

http://www.guajara.com/wiki/nl/wikipedia/a...te_nulpunt.html

Voor temperatuur zou ik willen verwijzen naar de wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Temperature

Ik heb gezocht op het forum of het ergens stond, kwas zelf ook wel benieuwd, maar ik kon het nergens vinden.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 97

Re: Wat is temperatuur?

Ok de moleculen bewegen , dat heb ik op school gehad.

Maar wat heeft de temperatuur voor invloed voor andere mengsels , spullen ? En waarom hebben bewegende moleculen die invloed?

Waarom kunnen wij niet tegen 1000 graden Celsius?

Berichten: 93

Re: Wat is temperatuur?

Antoon schreef:Dat staat al ergens op het forum.

naar mate het warmer wordt gaan moleculen harder bewegen.

dus temperatuur is een (absolute)maat om aan te geven hoe snel de moleculen gaan.

temperatuur zijn

Het zijn bewegende moleculen.

maar aan de andere kant, is 0 kelvin ook een temperatuur en dan bewegen de moleculen niet.
----------------------------------------------------------------------------------

Antoon, weet je ook waarom de moleculen sneller gaan bewegen ?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Wat is temperatuur?

Nee ik heb geen idee.

Voor mij is het nog het kip en het ei verhaal.

laat warmte de moluculen bewegen.

Of zijn er eerst bewegende moleculen en dan is wat warmte is.

Ik denk de tweede.

maar in een verwarmings element gaat alle electrische energie naar warmte, hie bewegen electronen en die botesen tegen het een en ander.

Dus dat is één manier hoe het ontstaat

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: Wat is temperatuur?

Stel, je raakt een koperen buis aan die werd verhit tot 1000 graden Celsius. Dat doet pijn! Waarom?

Temperatuur is niets meer of minder dan een maat voor de snelheid waarmee moleculen trillen of beter, bewegen, de zogenaamde Brownse beweging, genoemd naar Robert Brown die dit verschijnsel ontdekte in 1827.

Bij 0 graden Kelvin, dit komt overeen met -273,16 graden Celsius, (een temperatuur die inderdaad slechts benaderd maar nooit geheel bereikt kan worden) staan de moleculen in een voorwerp "theoretisch" volledig stil. Stiller dan "stil" kan niet, dus een lagere temperatuur is niet mogelijk. Daarom wordt deze temperatuur het absolute nulpunt genoemd.

Naarmate de moleculen in een stof sneller bewegen neemt de waarde voor de temperatuur dus toe. In onze koperen staaf van 1000 graden trillen ze enorm snel. Veel sneller dan de moleculen van onze huid. De snelle trilling van de kopermoleculen wordt bij aanraking echter overgenomen door de moleculen in je huid, en de lagen daaronder. Als de moleculen in je huid zo snel gaan trillen, worden er vanuit die plaats via je zenuwen pijnsignalen naar je hersenen gestuurd, zodat je een brandwonde dus steeds als pijnlijk ervaart.

Hoe sneller de moleculen in je huid trillen, hoe groter de kans dat er irreversibele huidbeschadigingen ontstaan. Zo kan je je reeds lelijk verbranden aan water van 75 graden, maar dit zal meestal slechts een rode plek opleveren.

Mvg, Wim :shock: [/i]

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Wat is temperatuur?

hoe veel pijn het doet heeft niet alleen te maken met de temperatuur van het materiaal maar ook met de snelheid waarmee warmte door het materiaal stroomt , dus met de eigenschappen van het materiaal dat je aanraakt.

metaal bvb zal je je sneller aan verbranden dan aan plastic van dezelfde temperatuur, omdat metaal vrije elektronen bevat die de warmte snel verplaatsen doorheen het materiaal.

ps: warmte is dus de energie die stroomt tussen materialen van een verschillende temperatuur, en temperatuur is een maat voor de hoeveelheid kinetische energie van de deeltjes van de stof (een maat voor, temperatuur is niet uitgedrukt in energetische eenheden)

Gebruikersavatar
Berichten: 54

Re: Wat is temperatuur?

Waarom kunnen wij niet tegen 1000 graden Celsius?
1000 graden Celsius is een beetje absurde temperatuur. Je lichaam houdt al op met functioneren bij (inwendige) temperaturen hoger dan 42 graden Celsius. Dit komt doordat bij deze temperatuur de waterstofbruggen in de eiwitten in je lichaam worden verbroken en je cellen dan ophouden met werken.
"I believe in God, only I spell it Nature." - Frank Lloyd Wright

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic." - Arthur C. Clarke

"There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle." - A. Einstein

Reageer