Springen naar inhoud

Entropy

• Log in om te kunnen reageren

bonkel

bonkel

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 juni 2009 - 20:00

Ik worstel reeds een tijdje met het begrip entropy.

Ik meen dat Boltzmann het omschreef als "a measure of the probability of finding a system in a particular state" (heb hem alleen in het Engels).

Er is een grotere kans om een systeem in een hoge mate van "disorder" aan te treffen dan van "order".

Ik hou me altijd maar een beetje vast aan het bibliotheek verhaal (boeken alfabetisch versus door elkaar).
Maar ik blijf met vraagtekens zitten.

Wie heeft een goede definitie van entropy?

Bvd.

MB

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 juni 2009 - 20:12

LaTeX , met k_B Boltzmanns constante, en LaTeX het aantal mogelijke microtoestanden (onder de aanname dat alle microtoestanden even waarschijnlijk zijn). Uiteraard is de definitie op wikipedia te vinden.

PS: het Nederlandse woord is entropie, met ie.
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

bonkel

bonkel

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 juni 2009 - 20:37

Phys...effe geen wiskunde ja.

Ik ben nog niet begonnen ;)

Maar de toevoeging "onder de aanname dat alle microtoestanden even waarschijnlijk zijn" was wat ik miste.

Thnx

MB

Veranderd door bonkel, 26 juni 2009 - 20:48

da_doc

da_doc

• >250 berichten
  • 308 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juli 2009 - 11:31

LaTeX

, met k_B Boltzmanns constante, en LaTeX het aantal mogelijke microtoestanden (onder de aanname dat alle microtoestanden even waarschijnlijk zijn).

Dat moet zijn: het aantal microtoestanden dat compatibel is met de macroscopische toestand (P,V,T, etc).

bonkel

bonkel

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 juli 2009 - 21:53

Ok, goed.

Ik liep een beetje vast in het voorbeeld van de bibliotheek (of het spel kaarten).

Begrijp ik het goed, dat in de twee bovengenoemde voorbeelden, er geen sprake is van identieke microtoestanden?

(Iedere kaart/boek is uniek).

Bonk

Veranderd door bonkel, 06 juli 2009 - 21:54

da_doc

da_doc

• >250 berichten
  • 308 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 juli 2009 - 10:53

Dat voorbeeld over een bibliotheek of spel kaarten is misleidendend, omdat het daar niet om thermodynamische entropie gaat. De wet van Clausius zegt dat een verandering dS van de entropie van een systeem te maken heeft met warmtetransport het systeem in: dS=dQ/T. Als je warmte toevoegt dan stijgt S, en als je warmte afvoert dan daalt S. En hoe lager T is, hoe groter het effekt van dQ. Een andere "ordening" van boeken op een boekenplank heeft niets met een dQ te maken. Het begrip "entropie" wordt op verschillende manieren gebruikt, b.v. ook in de informatietheorie. De formules lijken wel op elkaar, maar ze betekenen iets anders.

Dennis V.

Dennis V.

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 juli 2009 - 17:41

De wet van Clausius zegt dat een verandering dS van de entropie van een systeem te maken heeft met warmtetransport het systeem in: dS=dQ/T. Als je warmte toevoegt dan stijgt S, en als je warmte afvoert dan daalt S. En hoe lager T is, hoe groter het effekt van dQ.

Je moet dan wel begrijpen dat hoewel S kan dalen in verband met een bepaald object, als je naar een gesloten systeem kijkt dan wordt er altijd Entropie gegenereerd. Deze Entropievermeerdering is een belangrijk concept in de thermodynamica, want het bepaald de irreversibiliteit van processen.

Verder kan je ook bouwen op de derde wet van de thermodynamica. In een kristal bij 0 Kelvin is de entropie 0. dit komt omdat je dan precies weet waar elke atoom zich bevind in de structuur van het kristal. Als je de temperatuur verhoogt dan beginnen de atomen te trillen en is er dus een mate van "chaos", je kan niet meer bepalen waar de deeltjes zitten.

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 juli 2009 - 01:40

Dat moet zijn: het aantal microtoestanden dat compatibel is met de macroscopische toestand (P,V,T, etc).

Inderdaad, dat was wat ik bedoelde met 'mogelijke'; ik verwees naar wikipedia waar ook staat 'consistent with the given macrostate.'
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures