Alias namen.

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 1.286

Alias namen.

Alias namen, A.K.A zijn schuilnamen die gebruikt worden die men zich zelf aanmeet of toegespeeld kregen of krijgen door derde. Schuilnamen worden vooral door criminelen, infiltranten, artiesten e.d. regelmatig gebruikt om de echte identiteit verborgen te houden.

Alie B, Johan "de Hakkelaar" V, Manke Nelis zijn een aantal alias namen die in de moderne tijd voorkomen. In het verleden, toe ik nog veel historisch onderzoek deed en overging tot vertaling van oude teksten, afkomstig uit notarieel, rechterlijk en andere secundaire bronnen, kwam ik regelmatig alias namen tegen.

In de 16e eeuw, gevolgd door de eeuwen daarna is een toename van alias namen goed zichtbaar. Namen als "langvoet, Rode Pier (pier= Pieter, Peeter, Peter), Gijs de drager" zeggen veel over het visuele gezicht van de persoon of diens beroep, ambacht e.d.

Ik vraag mezelf af wanneer men is begonnen met het aanmeten van een schuilnaam. Zou iemand mij daarop antwoord kunnen geven?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Alias namen.

lijkt mij dat dit gelijdelijk aan is ontstaan. Een bijnaam is snel verzonnen. Hieruit komt dan weer een alias voort. Het moment dat mensen namen hadden, toen bestonden er lijkt me ook al zoiets als een alias/bijnaam.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 299

Re: Alias namen.

Is het niet zo dat alle namen in oorsprong 'aliassen' waren, omdat zij een of ander kenmerk van een persoon benadrukten?
"God is een door de mens gemaakt wezen, waarop de mens omwille van eigen geluk en genotsverhoging zijn menselijke idealen, noden en wensen projecteert."



- L. Feuerbach

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Alias namen.

totdat Napoleon alles ging regelen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 1.286

Re: Alias namen.

totdat Napoleon alles ging regelen.


Dat was bij Keizerlijk Decreet van 1812, de invoering van de Burgerlijke Stand (BS). Al in 1797, nadat gebieden (zoals Zeeuws-Vlaanderen, Limburg) door den Fransen waren bezet, werd de BS reeds ingevoerd.

Berichten: 1.286

Re: Alias namen.

Is het niet zo dat alle namen in oorsprong 'aliassen' waren, omdat zij een of ander kenmerk van een persoon benadrukten?


Onbekend Dorus, vandaar deze topic om daar meer inzicht over dit onderwerp te krijgen.

Re: Alias namen.

Alias is natuurlijk niet helemaal het zelfde als een bijnaam.

Maar een bekende bijnaam uit de geschiedenis is Caligula (die keizer dus).

Die knul heet Gaius Iulius Caesar Germanicus. Caligula is een soldatenschoen. Kreeg waarschijnelijk de naam toen hij in een leger kamp opgroeide.

Berichten: 299

Re: Alias namen.

Juist.

Caesar was een krullebol, Cicero had een steenzweer, Claudius mankte, etc...

Ik heb hier een boek van Roger-Xavier Lanteri: 'Brunehilde, la première reine de France'. (Librairie académique Perrin 1995 ISBN 2.262.01125-7)

Naast het gedetailleerde verhaal van deze dame, geeft hij ook tussendoor een aantal betekenissen van Frankische namen. Er is werkelijk nauwelijks verschil met wat hierboven over de Romeinse kan gezegd. Het zijn allemaal 'bijnamen', die ofwel de afkomst, dan wel een bepaald lichamelijk kenmerk aanduiden.

Brunehilde bv. betekent: brunia+khildis = harnas van Khildis, godin van de overwinning

Arnold = Adal Woulf = edele wolf

Sigisbert = Sigi+bergt = overwinning+schitterend = beroemd door de overwinning

Chilkperik = khilp+rikh = help(er)+sterk = sterke helper(redder)

Telkens weer vindt men verwijzingen naar kwaliteiten, afkomst of oorsprong.
"God is een door de mens gemaakt wezen, waarop de mens omwille van eigen geluk en genotsverhoging zijn menselijke idealen, noden en wensen projecteert."



- L. Feuerbach

Berichten: 299

Re: Alias namen.

Bijkomende opmerking : de Franken hielden van verkleinwoorden, ook bij de naamgeving.

Gogo = de kleine Goot

Pippi (Pepijn) is ook een verkleinwoord.

De schrijver verwijst naar de Duitstalige Zwitsers, die ook een voorliefde voor verkleinwoorden blijken te hebben, zelfs in de namen. Let op de vele Zwitserse namen die eindigen op 'i' of 'li'.
"God is een door de mens gemaakt wezen, waarop de mens omwille van eigen geluk en genotsverhoging zijn menselijke idealen, noden en wensen projecteert."



- L. Feuerbach

Berichten: 1.286

Re: Alias namen.

OSF schreef:Alias is natuurlijk niet helemaal het zelfde als een bijnaam.

Maar een bekende bijnaam uit de geschiedenis is Caligula (die keizer dus).

Die knul heet Gaius Iulius Caesar Germanicus. Caligula is een soldatenschoen. Kreeg waarschijnelijk de naam toen hij in een leger kamp opgroeide.
Dus een aardige tijdsindicatie wanneer "alias namen" zijn gebruikt.

Berichten: 1.404

Re: Alias namen.

Bijna alle namen gaan terug op aliassen.

Vb peter komt van petrus en is afgeleid van petra (grieks voor rots)

zie hier voor verklaring van heel wat voornamen

http://www.meertens.knaw.nl/voornamen/VNB/
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Berichten: 1.286

Re: Alias namen.

peterdevis schreef:Bijna alle namen gaan terug op aliassen.  

Vb peter komt van petrus en is afgeleid van petra (grieks voor rots)

zie hier voor verklaring van heel wat voornamen

http://www.meertens.knaw.nl/voornamen/VNB/
Ik bezit een Prisma Voornamenwoordenboek, waarin veel voornamen en verbasteringen van voornamen in voorkomen en hun betekenis. Ik denk dat jij bedoeld een verbastering van voornamen, en kunnen mijn inziens geen aliasnamen zijn.

Berichten: 299

Re: Alias namen.

Ter uwer informatie: het woord 'god' is Fenisich, het betekent: 'donderwolk'.

Zo zie je maar, elke naam heeft een eenvoudige betekenis, terug te brengen op een af andere kwaliteit of kenmerk.
"God is een door de mens gemaakt wezen, waarop de mens omwille van eigen geluk en genotsverhoging zijn menselijke idealen, noden en wensen projecteert."



- L. Feuerbach

Berichten: 1.286

Re: Alias namen.

Dorus schreef:Ter uwer informatie: het woord 'god' is Fenisich, het betekent: 'donderwolk'.

Zo zie je maar, elke naam heeft een eenvoudige betekenis, terug te brengen op een af andere kwaliteit of kenmerk.


Bedankt voor de info Dorus :shock:

Berichten: 299

Re: Alias namen.

Staat er op de klassieke voorstelling van de kruisiging niet INRI: Iesus Nazarenus Rex Iudeorum?

'Nazarenus'= van Nazareth.

Maria van Magdala= Magdalena

En in onze eigen geschiedenis: Boudewijn met de Ijzeren arm, Karel de Kale, Reinier Langhals....

Deze laatste is een bijzonder geval. De naam 'Longi colli' werd immers gegeven aan Reinier III, de kleinzoon van de overwinnaar van de Noormannen. Een aantal historici concludeerden daaruit dat de beul van de Noormannen niet Langhals was. Zij zagen echter over het hoofd dat 'Longi Colli' een genitief is = 'van' Langhals. Men duidde dus Reinier III aan als 'die van Langhals'. Langhals wordt hier dus een soort familienaam.

In de jaren 50 van vorige eeuw promoveerde aan de VUB de historicus Lindemans, met een doctoraatsthesis over de oorsprong van een Brabantse familie.

Hij trachttte te bewijzen, wat hij naar mijn mening ook deed, dat men een stamboom in de omgekeerde volgorde kan maken.

Men zoekt eerst de oudste vermelding en daalt zo af.

Welnu hij vond in een randgemeente van Brussel, Bever (Strombeek-Bever) de naam 'Reinout, meier te Beverne'. Een naam met functie en plaatsbepaling ter identificatie. Van deze 'meier te Beverne', stammen alle Van Bever's, in België af.

Dit is toch een mooi voorbeeld van hoe een verduidelijking ter identificatie, eerst epiteton wordt en dan familienaam.

Ziet men niet, tot op heden, zeker in Vlaanderen, aanduidingen als 'Jos van de Struise'?

De logica van dergelijke identificatie is niet anders dan de oorsprong van onze namen, zowel de voor- als de familienamen.
"God is een door de mens gemaakt wezen, waarop de mens omwille van eigen geluk en genotsverhoging zijn menselijke idealen, noden en wensen projecteert."



- L. Feuerbach

Reageer