Springen naar inhoud

Grondwater oppompen

• Log in om te kunnen reageren

mousanony

mousanony

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 juni 2009 - 14:19

Naamloos2.jpg Beste mensen.

Hier een vraagstuk! ( met de hoop hier op het goede adres te zijn )

Op het moment heb ik een gat in de grond waar ik grondwater in kan oppompen.

Nu is het probleem dat het grondwaterniveau te diep is om het te kunnen oppompen ( 16 meter beneden maaiveld )met een bovengrondse centrifugaalpomp.

Wil ik het grondwater kunnen oppompen dan moet ik er een zogenaamde bronpomp inhangen, welke natuurlijk in het grondwater zelf moet hangen.
Deze zijn er vanaf een diameter van ongeveer 78mm.

Nu komt het leuke :P

De pijp die in de grond zit is 27 meter diep. de diameter van 27 meter tot 12 meter diepte is 75mm en daarna zit er een verloop van 75 naar 110 mm met de rest als 110 mm buis vanaf 12 meter tot aan het maaiveld.

Dus ik kan de kleinste pomp tot ongeveer 12 meter in de buis hangen en dan kan hij niet verder zakken. dus hij hangt niet in het water. ;)

Nu wil ik graag meningen over het volgende idee.

Ik wil de pomp op 12 meter diepte hangen. daarna maak ik een waterdichte afsluiting met behulp van polyurethaan hars aan de bovenkant van de bronpijp. hierdooreen komt de drukleiding vanaf de pomp en de stroomkabel van de pomp. ook maak ik in deze afsluiting een aansluiting met een kraan waaruit ik lucht uit de gehele bronpijp kan zuigen.

Er vanuitgaande dat alles water- en luchtdicht zit en dat er een terugslagklep in de pomp zit zou de volgende situatie onstaan: De bronpomp hangt op 12 meter diepte. ik zuig door de luchtaansluiting aan de bovenkant het lucht uit de pijp net zolang tot het water bijvoorbeeld van 16 meter diepte tot 8 meter diepte komt te staan. hierdoor hangt de pomp wel in het water. waardoor deze ook water kan gaan oppompen

Is bovenstaande een mogelijk werkend idee of schieten jullie het hellemaal lek.

Bij voorbaat dank voor de gedachten kronkels.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44845 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 juni 2009 - 14:59

Theoretisch werkt dit. Praktisch is een andere zaak.

• Je zult waarschijnlijk bij iedere start de buis opnieuw vacuŁm moeten trekken, want:
    • Grondwater is relatief gasarm, maar door het continuŽ vacuŁm in de buis ben je toch steeds water aan het ontgassen, waardoor je systeem toch steeds volloopt met lucht uit het grondwater.
    • Je moet al een verdomd goeie terugslagklep in je persleiding monteren om het vacuŁm te handhaven bij stilstand van de pomp, en overal perfect gaslekvrije afdichtingen moeten hebben
  • Op welke diepte onder het grondwaterniveau zitten je filtergaten? Een beetje stevig aan je bron trekken, het grondwaterniveau krijgt dan (afhankelijk van de doorlatendheid van het pakket rond de bron) een trechtervormige grondwaterspiegel, en zodra het bovenste filtergat lucht trekt houdt het feest op.
  • Je zult op een of andere manier het systeem moeten voorzien van een beveiliging die ervoor zorgt dat de stroomtoevoer naar de pomp onderbroken wordt zodra de zuigkant van de pomp droog dreigt te vallen, want geen enkele pomp houdt ervan droog te draaien. (en bronpompen al helemaal niet)
  • Ik vraag me af of eht stilstaande water rond de pomp (boven de aanzuiggaten) de pomp voldoende koelt. Ik denk het wel, het binnenlangs doorstromende water zal waarschijnlijk wel zijn werk doen....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 juni 2009 - 17:59

Verplaatst naar Praktische Wetenschappen.
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures