Springen naar inhoud

[economie] keynes' multiplier

• Log in om te kunnen reageren

QuestionSpark

QuestionSpark

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 juni 2009 - 12:05

Ik heb een opgave bij economie wat luidt als volgt: In een land zijn twee politieke partijen: de roden en de witten die wensen de werklozen aan een baan te helpen. De roden willen dat doen via het aanleggen van spoorrails ten behoeve van de HSL, de witten daarentegen pleiten voor het drastisch verlagen van de autonome belastingen.

Ik heb de volgende gegevens:

(1) W= EV
(2) Y = W
(3) EV= C + I + O
(4) C = 0,8(Y - B)
(5) Io = 12
(6) Oo = 45
(7) B = 0,25Y + 5

Ik moet met de multiplier berekenen hoeveel miljard de roden moeten stoppen in hun plan om alle werklozen aan een baan te helpen. De multiplier luid als volgt:

_
Y = 1 / (1-c+cb) (-cBo + Co + Io + Oo)

Ik snap nu niet hoe ik de multiplier in moet vullen, omdat ik geen idee heb welke getallen ik voor cb en -cBo moet gebruiken. Iemand enige hulp?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 juni 2009 - 12:08

Welkom op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.
Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

VAKGEBIED-TAGS
Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.
bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.

Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zelf aan?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

QuestionSpark

QuestionSpark

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 juni 2009 - 12:14

Aah sorry, ik wist dat nog niet, dit is mijn eerste keer dat ik iets in dit sub-forum post. Ik zal er voortaan op letten.
Nu nog maar hopen dat iemand me kan helpen, morgen begint mijn toetsweek en zo ga ik het geheid niet halen als ik niet eens weet wat die twee begrippen inhouden. =(

Gegroet.

QuestionSpark

QuestionSpark

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 juni 2009 - 13:41

Iemand? Alsjeblieft? =(

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 juni 2009 - 15:03

Je wordt niet voor niets naar de huiswerkbijsluiter doorverwezen. Daarin staat óók iets over bumpen.
Als begrippen je niet duidelijk zijn kun je gaan wachten tot iemand ze hier verduidelijkt, maar je kunt natuurlijk ook gewoon in je boek kijken, dat is vaak een stuk sneller. Zeker met dit weer hebben veel mensen iets anders te doen dan achter hun computer zitten internetten...

Een formule invullen kan iedereen, en van voorgezegd worden welke getallen je dan wel moet invullen leer je niks. Probeer daarom zelf eens te beredeneren wat alle symbolen betekenen, wat cb en cB0 zijn, en welke getallen je daarom zou moeten invullen.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

QuestionSpark

QuestionSpark

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 juni 2009 - 15:39

Je wordt niet voor niets naar de huiswerkbijsluiter doorverwezen. Daarin staat óók iets over bumpen.
Als begrippen je niet duidelijk zijn kun je gaan wachten tot iemand ze hier verduidelijkt, maar je kunt natuurlijk ook gewoon in je boek kijken, dat is vaak een stuk sneller. Zeker met dit weer hebben veel mensen iets anders te doen dan achter hun computer zitten internetten...

Een formule invullen kan iedereen, en van voorgezegd worden welke getallen je dan wel moet invullen leer je niks. Probeer daarom zelf eens te beredeneren wat alle symbolen betekenen, wat cb en cB0 zijn, en welke getallen je daarom zou moeten invullen.

Als ik na uren kijken er zelf achter zou zijn gekomen dan had ik hier niet om hulp gevraagd mijn beste. En nee, ik heb heel het boek al door zitten spitten, maar daar staat er ook niks over in. Alle andere begrippen kan ik je wel uitleggen:

W = productie
Y = inkomen
Ev = Effectieve vraag
C = consumptie
B = belasting
etc. etc.

Het is geen inzichtsvraag volgens mij, maar gewoon het ontbreken van uitleg in het boek. En ik hoopte dat iemand hier, die bekwaam is op economisch gebied, mij daar even mee zou kunnen helpen. Maar goed, bedankt voor niks.

Gegroet.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 juni 2009 - 15:48

Je hoeft mij de begrippen niet uit te leggen, maar ze helpen je om te begrijpen hoe die multiplier is opgebouwd. En als je dát begrijpt (wel een kwestie van inzicht dus) weet je ook welke getallen uit de opgave je moet invullen.

In ieder geval is de c in cb dezelfde c als in de rest van de multiplier.

In wiskundige vergelijkingen wordt het vermenigvuldigingsteken vaak weggelaten...

Graag gedaan hoor.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

yoralin

yoralin

• >100 berichten
  • 194 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 juni 2009 - 15:51

Ik ben hoegenaamd niet bekwaam op economisch gebied, maar even googlen op "Keynes' multiplier cb" geeft me meteen
http://wetenschap.in...van-keynes.html
waar je kan aflezen wat die parameters c, b en m zijn. In jouw formule is m=0.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures